Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1587 ggr
hund_katt
2016-09-29 07:45

era tankar om lumpen?

Jahopp. 1999 och 2000 och uppåt kommer ju gå värnplikt nu. Jag är 00a. Är ni taggade? ;) jag skulle tycka det var kul men jag är fan rädd! Och min hund! :( vill inte lämna honom i typ ett år ju :c kan han inte få vara med som bombhund eller något? Hehe c; Och delas man in i "grupper" beroende på var man bor? Måste man gå där då eller kan jag välja ett annat "distrikt"? Jag vill helst gå med en kompis. Visst kompisarna från skolan jag går på nu bor ju utspridda åt alla håll, så får väll välja en då. Men är det möjligt att typ gå med i Halmstad fast man bor i Jönköping? Vad är era tankar om lumpen? Kommer du få göra den?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
[Hayabusa]
2016-09-29 07:57
#1

Hej, jag är inte tonåring utan aningen äldre :) Men, jag gjorde lumpen för 35 år sedan och på min tid så fick man göra tre önskemål om var man ville bli placerad. Dock utan garanti att man blev placerad där. Med andra ord, så kunde man hamna lite var som helst. På den tiden såg försvaret annorlunda ut och det fanns betydligt fler platser att bli placerad på.

starhawk
2016-09-29 08:15
#2

Jag slipper lumpen, jag är 63 så jag har gjort mitt. Jag gjorde lumpen runt 80-talet var det visst. Lumpen har ju uppfattats som att man blev man, jag kommer ihåg vad farfar sa "när jag kom hem efter lumpen så hällde far upp två glas brännvin och när vi druckit upp dom så sa far: Nu kan du kalla mig för du!" Riktigt så var det ju inte på min tid men lumpen är ändå rätt intressant, man växer på nåt sätt i och med den upplevelsen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

hund_katt
2016-09-29 08:22
#3

Finns det typ någon "hundpatrull"? XD

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Hayabusa]
2016-09-29 08:27
#4

#3 Idag vet jag inte, men på min tid fanns det. Jag var något som kallades "Vaktsoldat" och fick utbildning på hund. Vi hade två Schäfer som vi patrullerade med dagligen. Ville vi ta ut dem för att träna/rasta dem så gick det också bra.

Linn Is The New
2016-09-29 14:40
#5

Jag garanterar att min kondition kommer sättas på prov, tror dock inte att jag kommer palla det hela personligt då jag är otroligt fast vid mitt hem och häst som jag inte överger.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Turast
2016-09-29 17:05
#6

Tur att jag är mentalt instabil, mig kommer de inte vilja ha ;) dessutom är jag för gammal 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
vendelay
2016-09-29 22:00
#7

Kommer det att bli obligatoriskt? Är det för båda män och kvinnor?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Hayabusa]
2016-09-29 22:30
#8

# Svaret på båda frågorna är: "Ja"

Wowy
2016-09-29 23:37
#9

Jag vill inte… Är 00:a, förresten.

"Vi som lever är bara döda på semester, nån sorts sommargäster" Bodil Malmsten

/Wowy, medarbetare på Vegan iFokus☀️

[Piko]
2016-09-30 08:06
#10

Jag har förstått det som att det kommer vara obligatoriskt för alla i årskullen att på samma sätt som 18-åringar idag fylla i hos rekryteringsmyndiheten om ens hälsa, liv och hur man ställer sig till att vara en del av Sveriges försvar, ungefär. Ca 15% kommer sedan behöva mönstra, alltså göra testerna. Sen är det bara några ynka procent, kanske 3-4% som faktiskt kommer genomföra en grundutbildning. Försvarsmakten kommer ju helst vilja ha dem dom faktiskt är intresserade av att göra en grundutbildning, och förhoppningsvis är 3% av årskullen i alla fall lite intresserade. Vilket innebär att ni som totalt sätter er på tvären med största sannolikhet kommer slippa. Att det införs värnplikt igen betyder alltså inte att alla kommer tvingas, utan att finns det mot förmodan inte 3% som är intresserade, så kan man tvingas, men är ytterst få i så fall. Det här är i alla fall så jag har hört och förstått, rätta mig gärna om jag har fel.

[Hayabusa]
2016-09-30 08:51
#11

#10 Kan tänka mig att så blir fallet. Sannolikt blir det för kostsamt att "ta in alla" som det var en gång i tiden.

[Piko]
2016-09-30 08:55
#12

#11 Precis, så ni som påverkas av värnplikten behöver inte oroa er.

[Hayabusa]
2016-09-30 09:30
#13

#12 Nej, sedan tror jag inte att ungdomar behöver se lumpen som något negativt. Det finns säkerligen bra erfarenheter att hämta och uppgifterna kan vara väldigt varierande. Många lärde sig att "att stå på egna ben" och det kan nog flertalet ha god nytta av senare i livet.

Annons:
[Piko]
2016-09-30 09:53
#14

#13 Ja jag håller med! Varit med som ungdom i en frivillig förvarsorganisation sen jag var 15 och är nu under utbildning till hemvärnet. Bästa valet jag har gjort!

Magrat
2016-09-30 14:43
#15

Jag var med i sista årskullen som hade värnplikt sist. Men då var det frivilligt för kvinnor. Jag ville gärna göra något med mitt liv men visste inte vad så ett år i lumpen lät rätt lockande. Tyvärr åkte jag ut redan innan mönstringen på grund av psykisk ohälsa, trots att jag sökt vapenfri tjänst. Jaja, det hade ju varit en upplevelse om man fått göra det men nu blev det aldrig av.

Lycka till ni som ska göra det, och kom ihåg, vill man verkligen inte så tror jag inte att man lär behöva. Det är rätt höga krav för att komma in, har själv en vän som gör Grundtjänstgöring nu, och förutom psykologbesök gällde det att klara fystester och inte ha sjukdomar eller allergier. Vill man verkligen inte så kommer man nog undan.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

hund_katt
2016-09-30 19:13
#16

Puuh! Nu kan jag slappna av lite 😅 Hade ju som sagt varit kul men njaa.. Jag tror inte att jag är tillräckligt bra ändå. Har problem med leder, rygg och nacke för att jag har för dåliga muskler och sånt så.. Och hade nog inte orkat det psykiskt heller.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

kae
2016-10-01 20:05
#17

Allmän värnplikt är satans otyg. En människa ska inte behöva tvingas att göra något sådant. Det ska vara 100% frivilligt om något. Jag förstår inte ens varför det ska satsas på försvaret, men om de nu vill att fler ska gå en grundutbildning kan de väl införa en bättre ersättning.

Kadoor
2016-10-01 20:55
#18

Jag är född 98 så kommer inte behöva. Tror inte heller att jag skulle klara av det pga min diagnos och mentala ohälsa. Hade verkligen inte pallat haha. Sen kan jag tänka mig att det är så att lumpen ger väldigt bra erfarenheter även om en inte blir militär "på riktigt" eller vad man ska säga. Kan tänka mig att det en lär sig där kan vara till nytta i livet i framtiden med.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

ipopuma
2016-10-02 15:42
#19

Skulle tycka  det är kul men inte efter gymnasiet i så fall hemvärnet. Men vill inte ha ett år uppehåll efter gymnasiet utan vill ut och plugga. Och vad gör jag med min hund liksom (hemvärnet blir hundförare då). Som tur är jag dansk medborgare så nada bekymmer för lilla mig här. Blir bara att jag tänkte att byta eller rättare skaffa dubbelt men nu skiter jag i det.

JuliaMG
2016-10-06 11:21
#20

Konstig fråga kanske, men är det någon som vet hur det fungerar med glasögon i lumpen? Får jag ha mina egna?  Måste jag ha linser? Är det någon regel som säger att man inte får ta lumpen eller vara med i armén om man har ett visst synfel?

Själv är jag närsynt och har ganska väldigt dålig syn. Är 00:a och vill gärna prova på att ta lumpen. Tror inte att jag skulle klara det speciellt bra (/vet att jag inte skulle göra det xD), men jag skulle gärna vilja prova på! :)

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Annons:
[Piko]
2016-10-06 13:07
#21

#20 Du får ha dina egna glasögon, är bara i vissa situationer du inte kommer kunna ha det t.ex. Vid tillpassningsövning av skyddsmasken (där håller den inte tätt om du har glasögon, där får du inte ha linser heller dock så där får någon hålla i dig och leda dig om det behövs). Vissa tjänster kräver felfri syn, t.ex. Piloter Men det finns inget som säger att du inte skulle få göra en grundutbildning pga att du har synfel.

Äppelsnäckan
2016-10-06 15:06
#22

Jag är intresserad av att göra lumpen, vi får se hur det blir. Är intresserad av såna saker, vildmark, överlevnad, militär, telegrafi (vet inte om det är med dock). Finns det någon annan tjej som också är intresserad av att göra lumpen här?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Linn Is The New
2016-10-06 15:36
#23

Jag skulle kunna vara intresserad, tror dock inte jag är tillåten eftersom jag har fysiska och andra problem som skulle kunna ställa till det.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

starhawk
2016-10-07 07:27
#24

#20: På den tiden det begav sig fick man i vissa fall "kronans glasögon" dvs som vanliga glasögon fast med skalmar som gick runt örat så man inte skulle tappa dom i ett trängt läge, en kompis på luckan körde med linser hela grundutbildningen en annan kompis med rejäla glasögon fick erbjudande om frisedel men det visade sig mest bero på att dom var oroliga för näthinneavlossning i hans fall och då skulle ju dom få betala hela kalaset. Han tackade dock nej till det erbjudandet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JoannaLi
2016-10-08 10:13
#25

Jag är lite smått intresserad! Men, sen har jag en hel del problem mentalt och fysiskt, så jag tror inte att jag skulle klara av det. (Lite nu och då kan jag inte gå, och lite oftare så haltar jag ordentligt.) Men jag har funderat på att utbilda mig inom militären, men  som sagt, tror inte att det blir av för min del :)

JuliaMG
2016-10-08 19:56
#26

#21 Okej tack så mycket för svar! :)

#24 Tack! :)

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

alice.1235
2016-10-10 20:43
#27

Vet någon om vad som gäller vid astma och allergi? Kommer jag behöva göra lumpen även fast jag har astma och är allergisk mot hö, kvalster, myggor, pollen och laktos?

Annons:
alice.1235
2016-10-10 20:43
#28

Vet någon om vad som gäller vid astma och allergi? Kommer jag behöva göra lumpen även fast jag har astma och är allergisk mot hö, kvalster, myggor, pollen och laktos?

Äppelsnäckan
2016-10-11 08:01
#29

#27 Nej, de kommer troligen inte tvinga dig att göra lumpen när det finns jättemånga andra som vill/är bättre lämpade.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

bellanova
2016-10-13 14:51
#30

kunde också tycka det va kul o spännande.Men är det OK att duscha med killarna ?Har en kompis som var på Livgardet Dom va fler tjejer än killar men sovrum o duschar var blandade.Hon sa det var helt OK o nästan jobbigare för killarna

Upp till toppen
Annons: