Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 668 ggr
[Littlepig]
10/3/16, 5:38 PM

Gå till bup?

Hejsan.. Jag har emetofobi och har länge tänkt på att försöka skaffa hjälp. Men igår så sa min kompis att jag förmodligen inte kommer in på bup i alla fall eftersom de bara tar in akutfall (sådana med depression osv). Så jag kan behöva vänta i uppåt 1-3 år.. det känns ju lite surt. Särskilt eftersom jag nu inte på vintern inte ens vågar åka buss eller ta i matsalsbesticken. Är det ens någon idé att söka hjälp då? Någon som sökt hjälp på bup för fobier? Hur lång tid tog det isf? Och vet någon om detta stämmer?

Annons:
Fridaaaa
10/3/16, 5:47 PM
#1

Du kan ju söka men oftast är det tyvärr lång väntetid.

Jag har samma fobi som du.
Dock inte sökt hjälp för det.

Men terapi och så, tar tid.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lia
10/3/16, 5:52 PM
#2

2008 sökte jag för fobi för sprutor. Kom in efter några veckor. Men det är en liten stad, så de hade plats för mig. Så jag gick i kbt och nu är jag inte rädd längre :-) bästa jag någonsin gjort, jag kunde inte leva som en normal människa. Men det tog alltså flera år, och jag fick tvinga in mig själv i jobbiga situationer för att exponera mig. Men man gör ju inget man inte är redo för. Modigt av dig att försöka få hjälp!

ifoundnemo
10/3/16, 7:27 PM
#3

Jag hade vänt mig till vårdcentralen, oftast lättare att få rätt hjälp om man har fått remiss (har jag tolkat det som i alla fall). Lycka till!

Sagolikt
10/3/16, 8:32 PM
#4

Behöver man söka hjälp för något som man upplever som ett problem ska man göra det, oavsett vad ens kompis säger.

Om det är kö så är det ju lika bra att du börjar köa så snart som möjligt. Fobier går ju inte över av sig själv om man inte jobbar med dem.

Hur lång kö det är till BUP beror ju på hur patienter de har i relation till hur mycket personal de har, så det går inte att gissa hur lång en väntetid är. Det kan se väldigt olika ut under olika tidsperioder. Därför är det nog inte så intressant att diskutera hur lång väntetid det var någon annanstans någon annan gång.

Om du går i skolan kan du vända dig till skolkuratorn, har du tur kanske det räcker med den hjälpen och så du inte behöver BUP? Om inte kan personen skicka en remiss till BUP så att du hamnar i deras kö.

Kaninhoppare
10/3/16, 9:36 PM
#5

Ett alternativ till BUP är ju vårdcentralen och deras psykologer. Om det är duktiga personer på din vårdcentral så kan det mycket väl räcka, men beror ju såklart på hur allvarlig din fobi är.  Annars kan du be dem att skicka en remiss till BUP, vilket brukar skynda på väntetiden lite. 

Som jag upplevt BUP här jag bor så tar de inte in vem som helst, utan vill oftast att man vänder sig till en vårdcentral i första hand om det inte gäller väldigt akuta och allvarliga saker. Du kan ringa och prata med dem om ditt problem och se vart de tycker att du ska vända dig. :)

Medarbetare på Jättekanin

Upp till toppen
Annons: