Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 685 ggr
Feliiciia
2016-10-03 20:23

Konditor linje

Ska snart välja gymnasium linje och jag överväger konditorlinjen. Har dock några fundeiringar. Har man fortfarande teoretiska ämnen? Kan man få jobb direkt efter gymnasium? Isf hur mycket tjänar man då på ett ungefär efter skatt?

Annons:
Lia
2016-10-03 21:12
#1

På gymnasiet har man gemensamma kurser som alla har oavsett vad man går (som matte, samhälle, idrott osv osv) och sen specifika kurser som tillhör programmet man valt.

Feliiciia
2016-10-04 08:09
#2

#1 Oki tack

[134643]
2016-10-05 16:34
#3

Kolla på poängplanen för det programmet så ser du vilka ämnen du måste läsa, och vilka du kan lägga till. Du kommer behöva läsa vissa teoretiska ämnen, som svenska, engelska och matte. Vad jag vet så är konditor linjen ett yrkesprogram, vilket innebär att du inte automatiskt får en grundläggande behörighet till högskolan. Det kan hända att du får lägga till det i dina individuella val, om du känner att du vill behålla möjligheten att plugga vidare senare.

Hur det ser ut med lön vet jag tyvärr inte, men enligt allastudier så ligger medellönen på 23000 med en god prognos för att få jobb. Du kan absolut få jobb direkt efter gymnasiet, eftersom det är en yrkesutbildning så har du ju ett yrke efteråt 🙂

Upp till toppen
Annons: