Annons:
Etikettfamiljen
Läst 2724 ggr
[W.D Skorrm]
10/5/16, 12:27 AM

"Du måste ha klänning"

*varning för lång överdriven text*

Sååå min pappa har 50 års kalas snart och de kommer typ 80 personer ('vanlig' kalas brukar de komma runt 7 personer) Så jag kommer troligen inte ett enda ansikte men jag trodde de inte skulle bli nån stor sak ändå. Så kommer mamma hem en dag och säger "kom du måste prova dom här" och har köpt 4 olika klänningar så jag förstår inte nått efter som jag inte haft klänning på 7 år efter som jag verkligen verkligen verkligen verkligen inte känner mig bekväm med det och nu helt plötsligt så får jag inte vara med på kalaset om jag inte har klänning trots att de har gått bra att ha tröja och byxor alla andra år 

Så hur gör jag för jag vill få vara med men tänker verkligen inte ha klänning efter alla år och verkligen inte direkt ut bland okänt folk också.

Annons:
mangemani4
10/5/16, 12:40 AM
#1

vänta lite här nu, du får inte vara med på din pappas födelsedags kalas för att du vill komma i kläder som du är bekväm i? klädseln är alltså viktigare än att hans egen dotter kommer på kalaset? nu skriver jag inget mer för då trampar jag mycket troligt på någon öm tå, men vore jag du så skulle jag ställa mig väldigt kritiskt till detta, ifrågasätta hans tankesätt. nu vet jag inte hur gammal du är, men jag antar under 18 år och då är det ju de som bestämmer över dig tyvärr, men ändå, att säga "ha på dig detta eller så får du inte komma", känns inte helt, hmm, ok, ok om det hade handlat om någon vanlig fest eller någon tillställning med bekanta, men nu gäller det ju hans egen dotter.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Jenny82
10/5/16, 1:54 AM
#2

Måste & måste? Jag antar att det är din mamma som anser att du bör ha klänning på festen? Men kom med ett bra argument varför du inte vill ha klänning? Du kanske kan ha ett par fina byxor och tröja istället som du trivs i? Du kanske kan visa din mamma vad du hade tänkt ha på dig för kläder & säg att du verkligen inte vill ha klänning men du vill inte missa din pappas födelsedag. Jag har varit med om liknande situationer men jag har alltid argumenterat mig ur så jag sluppit klänning, för jag är också en person som hatar att bära klänning :-)

Jenny82
10/5/16, 1:56 AM
#3

Du kan ju alltid fråga din pappa om det är okej att du går i byxor och tröja istället för klänning? Det kan ju inte vara hela världen för dem?

vallhund
10/5/16, 5:29 AM
#4

Det kanske gått ut inbjudningskort med klädkod?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Devya]
10/5/16, 7:17 AM
#5

Tyvärr kan du väl inte göra så mycket åt det. Antingen så går du helt enkelt inte dit eller så sätter du på dig en klänning den här gången. De ger ju dig inte så många alternativ. Du kan ju inte heller börja gå emot din pappa för det är ju ändå hans kalas och han måste väl då få göra som han vill, även om det säkert känns mycket orättvist.

Jag förstår dig att du inte vill ha på dig en klänning. Jag tycker inte heller om klänningar särskilt mycket och tidigare år vägrade jag fullständigt att ha på mig sådant. Det är först på senare tid jag har blivit lite mera ok med det.

siberlina
10/5/16, 7:19 AM
#6

Du kan väl ha klä ning en stund,sien tar du på dig byxor när alla blir fulla,eller. Så säger du att du! Mår dåligt och o rkar inte gå på festen

Annons:
TjockaBerta
10/5/16, 7:21 AM
#7

Kan tights och kjol eller tunika vara ett alternativ? Klänning är faktiskt rätt svårt att känna sig bekväm i.

>>>Malum domesticum<<<

parsley
10/5/16, 7:33 AM
#8

Din mamma är säkert jättenervös inför festen. 🙂

Det finns något som heter klädkod, som används ibland när man skickar ut inbjudningskort till större fester. Olika fester kan ställa olika krav på vilken sorts kläder man ska ha. I en del fall så är det ok  med snygga byxor.  http://www.dn.se/mat-dryck/etikett/kladsel/

Kan du tänka dig klänning eller en lång tunika med lite tjockare tights under? Tightsen gör att det blir lite mer som byxor och  du kan känna dig mer klädd än i klänning.

Om du inte känner folk, så håll dig till dem du känner eller bit ihop och  var trevlig och hälsa. Kanske du du hjälpa till med något praktiskt som t ex servering eller hålla lite koll på buffébordet.

Kaninhoppare
10/5/16, 8:37 AM
#9

Om det är klädkod och du verkligen, verkligen inte vill ha klänning så kan du väl ha de kläder som killarna ska ha (om du känner dig mer bekväm i det än klänning)? 

Försök prata med dina föräldrar om att du verkligen inte vill ha klänning och att det får dig att må dåligt när de försöker tvinga dig. 

Jag har haft samma strid med min mamma, men jag körde mitt eget race helt enkelt. Jag tycker inte att du ska låta dig tvingas att ha på dig något du inte vill. Det är inte schysst. Så länge du har på dig något som är passande för ett kalas, så borde klänning, tröja och byxor, kjol och tunika eller kostym osv inte spela någon roll.

Medarbetare på Jättekanin

[Tilde]
10/5/16, 12:32 PM
#10

Man kan ju vara uppklädd i finbyxor och blus eller en jumpsuit, är inte det okej? Visa din mamma olika outfits och alternativ till klänning så går hon säkert med på det när hon inser hur snyggt det kan vara. 🙂 Tänker att det är klart att de hellre har dig på festen oavsett om du har klänning eller ej än att du inte är med och firar din pappa.

Jaguar_
10/5/16, 5:58 PM
#11

Lite tänker jag att ibland får man ställa upp för varandra. Hur mycket har inte dina föräldrar ställt upp för dig t ex. Om en dag, en kväll (hur länge nu firandet pågår typ några timmar) att du får ha klänning och sedan aldrig mer. Vad kan detta skada? Visst man ska inte tvinga, men om detta är en stor önskan från dina föräldrar, en klädkod för denna speciella dag då din far fyller 50 år… Varför inte ge dom den glädjen att få se dig i en klänning en speciell kväll när din pappa firar sin födelsedag? Kom överens med dina föräldrar att om du går med på att ha klänning denna gången så ska du inte behöva ha det någon mer gång igen om du själv inte vill.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[Isabelle-1998]
10/5/16, 6:45 PM
#12

Håller man själv en lite högre klädstandard är det faktiskt helt OK att begära det även av sina barn. Men om du kan välja att inte komma kan du kanske göra det eftersom du tydligen ändå inte känner en endaste kotte. Din pappa firar ni väl ändå också även med bara familjen dagen han fyller år eller strax efter?

Du kanske kan ha blus eller skjorta om inte tröja tillåts? Kanske inte heller det bekvämaste men ändå.

tixEntry
10/5/16, 6:47 PM
#13

Om det nu är klädkod kan du kanske ha det som skulle vara männens kläder? (brukar vara kostym av något slag)

Annars tycker jag som många andra här, visa upp lite andra snygga outfits för din mamma så kanske du inte behöver ha klänning?

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
smellcaramell
10/6/16, 6:24 PM
#14

Jag har själv vägrat gå på familjetillställningar då det varit klädkod då jag varken känner mig i klänning/kavaj eller var nu männens klädsel heter. Detta var på den tiden innan jumpsuits och sånt blev populärt och jag trivdes endast i jeans och i "lösa" toppar, vilket inte alls passade för tillfället så jag stannade hemma och ångrar mig inte ett dugg idag då de som varit på dessa tillställningar kommit hem och beklagat sig över att det varit tråkigt ;)

mangemani4
10/6/16, 7:39 PM
#15

minns en gång då jag skulle på en tillställning hos en god vän. fanns väl ingen direkt klädkod eller nått och inget annat var sagt mer än att folket(enligt deras get val, inte pga någon klädkod som sagt) skulle komma i kostym och jag hatar att gå i kostym,spelar ingen roll om det bara är en liten stund, jag vägrar, så jag planerade att gå i mina vanliga kläder, jeans och t-shirt vilket folket senare fick reda på. det slutade med att jag inte fick gå dit. förstår inte riktigt hur människor tänker, jag menar, istället för att vara glad över att jag skulle dyka upp på tillställningen, så blev de upprörda att jag inte ville ha kostym och sa nej. jag ifrågasatte verkligen min väns vänskap senare.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Isabelle-1998]
10/9/16, 9:16 PM
#16

Jag har aldrig fått höra att jag inte är välkommen på den och den festligheten om jag inte har det eller det plagget. I stället har jag, fast jag alltid avskytt finkläder, helt enkelt inte haft något annat val än att knäppa på mig finkläderna (oftast blus och kjol, ibland skjorta med några byxor till, ganska sällan klänning faktiskt), även om vi bara skall till exempel fira jul med familjen.

Sollar
10/9/16, 9:56 PM
#17

#15 Omvänt kan ju din vän ifrågasätta hur viktig hen är för dig eftersom du inte kunde klä upp dig en kväll för något som tydligen var viktigt för dom.

mangemani4
10/9/16, 11:57 PM
#18

tror nog att en väns umgänge är viktigare och står över det resonemanget.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Isabelle-1998]
10/14/16, 7:51 PM
#19

När är festen? Vet du hur det går eller hur gick det?

[W.D Skorrm]
10/15/16, 1:13 AM
#20

#19  På söndag

Annons:
[Isabelle-1998]
10/15/16, 8:58 PM
#21

Men vet du hur du skall göra i morgon?

Halvdansken
10/15/16, 9:49 PM
#22

Jamen vadå, en kväll? Kan du inte ha en klänning på dig EN kväll för din familjs skull? Vad gör du senare i livet o du blir bjuden på en fest med klädkod? Väx upp, snälla du. Ibland ska man kanske tänka på andra än sig själv. Jag hade själv långklänning på mig när min pappa fyllde 50, fast att jag hatade det. Blev en kul kväll ändå.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[W.D Skorrm]
10/15/16, 10:37 PM
#23

#21 Just nu är idén att jag stannar över hoss en kompis.

#22 Jag vill inte ha känning på grund av att jag varit med om obehagliga saker när jag haft det.

[Isabelle-1998]
10/15/16, 10:41 PM
#24

Vad är det för slags klänning?

vallhund
10/15/16, 10:56 PM
#25

#23 Ja det blir ju en trevlig födelsedagspresent till din pappa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Halvdansken
10/16/16, 11:46 AM
#26

#23. Jamen så har du andra problem än just att ha klänning på dig.  Kanske bättre att ta tag i dem, än att undvika ett speciellt klädesplagg.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Isabelle-1998]
10/17/16, 9:19 AM
#27

Hur gick det?

Annons:
Upp till toppen
Annons: