Annons:
Etikettövrigt
Läst 695 ggr
Kirnzy
2016-10-11 11:05

Jobb?

Vet inte riktigt vart jag ska fråga det här men testar här.. Vill verkligen ha ett jobb. Spelar ingen roll vad det är för något och det behöver verkligen inte betala bra. Jag är dock 16 och har ju ingen utbildning eller så, så jag undrar om det ens går att få ett jobb nu? Och isåfall vad..?

Annons:
vendelay
2016-10-11 13:16
#1

http://tonaringar.ifokus.se/discussions/57fbda1b8e0e74548200b32b-tjana-pengar?discussions-1

Där är en tråd som startades igår om samma ämne. Finns miljoner saker att göra även om du är ung och saknar erfarenhet och kunskap. Alla måste börja någonstans! Kika på den länken och använd sökfunktionen (finns precis över ditt första inlägg) och sök inom Tonåringar på ord som "jobb" eller "pengar" eller liknande. Jag vet att den frågan ofta kommer upp här så det finns många svar där ute, men är det något mer du undrar över svarar jag gärna 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Kirnzy
2016-10-11 15:29
#2

Har kollat men ändå inte hittat något. Och den tråden handlar om hur man tjänar pengar, jag vill ha ett jobb. Tycker inte direkt svaren där (eller i de flesta andra trådar) är "jobb" och därför inte något jag skulle göra. Det som jag har sätt är typ telefonförsäljare och servitris, men såna jobb hittar jag inte riktigt någonstans. Sen finns det väll alltid iallafall mer servitrisjobb.. Men ja, jag undrar mest om det går att få ett jobb..

Äppelsnäckan
2016-10-11 15:40
#3

Du får nog gå genom kontakter. Någon du känner, t.ex. din mamma, faster eller kompis kan i sin tur känna någon som jobbar nånstans där du skulle kunna få jobba. Kontakta Mc Donalds annars.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Kirnzy
2016-10-11 15:48
#4

#3 har inte några kontakter så.. McDonalds har jag kollat på men det finns inga jobb i närheten utom på typ helger..

[134643]
2016-10-11 15:48
#5

Jag kan tyvärr säga att det kan vara extremt svårt att hitta ett jobb som ung och oerfaren. Jag är 18 och har sökt jobb i flera månader. Säkert sökt över 100 jobb, av det fått 4 intervjuer och 0 jobb. Då har jag verkligen sökt allt. Men gör det du också, mata ut cv och personligt brev till alla jobb du hittar, då gör du i alla fall något. Men de flesta får jobb genom kontakter. Prata med föräldrar, släkt, grannar, klasskompisar. Alla du kan komma på och se om du kan komma in någonstans på så sätt. Lycka till :)

ipopuma
2016-10-11 15:57
#6

Skriv ett personligt brev och gå in i vartenda affär på din gata eller nrämsta stad eller där du kan tänka dig att pendla till. Gå in presentera dig och fråga om de behöver någon.

Annons:
Äppelsnäckan
2016-10-11 15:58
#7

#4 Om du verkligen vill ha jobb så får du kanske offra helgerna.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Kirnzy
2016-10-11 16:26
#8

#5 #6 ska göra det, tack :) #7 det var inte så jag menade. Jag har inget emot att jobba på helgerna men jobben här är bara på helgerna och jag vill ha jobb för att ha något att göra på dagarna :)

vendelay
2016-10-11 19:57
#9

Har du verkligen ingen kontakt? Kontakter kan vara dina föräldrar, deras kollegor, deras kollegors barn, dina vänner, dina vänners föräldrar och syskon, dina vänners vänner osv.

Jag vet inte vart du bor men ju mindre stad desto färre jobberbjudanden finns det. Skulle du kunna starta ett eget företag? Finns hjälp att få om det på Arbetsförmedlingen.

Annars är tipsen att skriva ut CV:n och personligen gå till alla affärer och restauranger som finns i närheten och dela ut. Det brukar finnas lagerarbetare, städare, butiksbiträde osv. 

Om det är helt omöjligt föreslår jag att du försöker utbilda dig inom något (det behöver ju inte vara teoretiskt, men gymnasiet är bra att gå om det finns möjlighet). Praktik är också bra. Om du ändå är arbetslös och inte gör något om dagarna kan du hitta en praktikplats tills dess att du får jobb. Om du gör bra ifrån dig kanske du får anställning på praktikplatsen.

Har du letat på Arbetsförmedlingen och sökt de jobb som finns där i ditt område?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Halvdansken
2016-10-13 20:13
#10

Går du inte i skolan?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jojaton
2016-10-13 22:45
#11

Undrar som #10 om du inte går i skolan? Även om du vill jobba i veckorna så kan det vara bra att ta ett jobb som till en början bara är helgsjobb - när du lärt dig jobbet är det lätt att hoppa in ifall någon blir sjuk eller få ökad tjänst när de sett att man passar.

Johanna - Instagram

vendelay
2016-10-13 22:50
#12

Det är ingen skolplikt efter högstadiet, TS har säkert skäl för varför hen inte går i skolan. Jag jobbade heltid när jag var 16 år.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: