Annons:
Etikettövrigt
Läst 796 ggr
Snuffles
10/13/16, 7:31 PM

Får de göra så? (hvb-hem)

Visste inte var jag skulle lägga den här tråden, men jag och min storasyster bor på ett hvb-hem atm. Inte för att vi har gjort någonting utan bara för att vår mamma gick bort för 3 veckor sen och min pappa försöker fixa större bostad så att jag och min syster kan bo med honom. Personalen här är skitjobbiga, vi får inte gå ut någonstans själva utan att minst två av dem följer efter oss och ska övervaka och hålla på. Och det får oss att må ännu sämre än vad vi redan gör, känns som att vi blir straffade för att våran mamma har dött. Vi har två hundar som bor hos någon annan under tiden som vi är här, och det enda som får oss att må bättre är när vi får gå och hälsa på dem, men vi får inte ens gå dit själva. Personalen måste följa med, och då får vi bara vara där i typ 15 minuter. När vi eller någon annan frågar dem om hur länge vi måste vara övervakade så säger de ''det är inte vi som bestämmer det'' eller så pratar de bort det. Är så trött på det här. Alla andra som bor här får komma och gå hur de vill 😕

Annons:
Carrosh
10/13/16, 7:43 PM
#1

Har du pratat med din socialsekreterare om detta?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Linn Is The New
10/13/16, 7:48 PM
#2

Jag har bott på HvB hem själv i tre år, dock av andra orsaker. Grejen är den att personalen har ett ansvar för er, och många andra tjejer kan sticka när dom får gå ut själva. Jag flyttade dit och byggde upp deras förtroende, då man måste bevisa att man inte sticker eller har en tendens att göra det. Dock kan man få det accepterat av eran sos att få gå ut själva, genom papper.  Det är inte personalen som bestämmer det, det är chefen på HvBt och eran SoS som gör det. Jag kan säga av egna erfarenheter att jag bodde på en herrgård som var ett HvB, varje vecka så var det någon tjej som fick någon flipp och fick för sig att sticka. Det funkade aldrig, men vissa av tjejerna hade PTSD och detta gör att dom utsätter sig för extrem fara. Dom kan sticka bara sådär utan att dom tänker på det, och återuppleva helt andra saker även fast dom står på motorvägen (ja, detta har hänt!) Personalen släpper oftast ju mer tillit man bygger upp. Jag fick inte gå utanför huset knappt. Sen så fick jag ta bussen till Norrköping och andra ställen själv i ett år, hänga med vänner och göra saker helt själv. Fick tom gå ner till stallet och rida själv. Nu är dock många hvb hem olika, men följer samma regler.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Snuffles
10/13/16, 7:49 PM
#3

#1 Menar du handläggare? Isåfall ja, hon sa att det inte är hennes ansvar. Men vems ansvar är det isåfall om inte personalen heller vet?

Linn Is The New
10/13/16, 7:51 PM
#4

Beror helt på om ni är Sol placerade eller LVU placerade. Om ni har LVU så har socialen det främsta ansvaret, om ni har Sol så har föräldrarna eller vårdnadshavarna det.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Snuffles
10/13/16, 7:52 PM
#5

#4 Vad menas med Sol och LVU?

Carrosh
10/13/16, 7:53 PM
#6

#3 Eftersom det var din handläggare på socialen som placerade er där så är det dennes ansvar.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Snuffles
10/13/16, 8:02 PM
#7

#6 Hon säger ju att det inte är det. Blir så frustrerad av att inte få veta någonting.

Och sen en till sak, innan brukade jag gå till hundarna på lunchen när jag var i skolan, och där är det ju lärarna som har ansvar över mig och de tyckte att det var okej, men nu har personalen sagt att jag inte får gå dit själv. Fast det bestämmer väl inte dem när jag är i skolan?

Linn Is The New
10/13/16, 8:16 PM
#8

Jag var Sol, det betyder att mina föräldrar fattade dom viktigaste besluten samt kunde ta hem mig när dom ville. Om man inte har föräldrar så kan vårdnadshavaren ta ansvaret för besluten istället, oftast ges Sol till barnet eller ungdomen om vårdnadshavaren kan ta ansvar eller är kapabla till att fatta bra beslut. Lvu ges oftast till barn och ungdomar som har föräldrar som inte är kapabla till att ta hand om barnet, och därför får socialen ta hand om vårdnaden istället. Så om ni har sol så är det eran pappa (om det är eran vårdnadshavare) som har rättigheterna till besluten, och kan prata med eran sos för att få dom att kontakta hvb hemmet för ett speciellt tillstånd för att få tillåtelse att gå ut och göra saker. Detta låter konstigt, tro mig jag vet. Ibland räcker det med att prata med chefen för hemmet. Men en varning, gör det inte värre! Stick inte, och hamna inte i dåligt umgänge! Jag bodde på en separat avdelning i ett hus precis brevid herrgården, så jag umgicks inte mycket med dom andra tjejerna. Många tjejer på hvbn har varit med om hemska saker. Många av tjejerna röker, ha tagit droger eller haft sexmissbruk och dålig bakgrund. Man glider lätt in i det gänget, vet många som har hamnat i rök fällan. Men somsagt, mycket beroende på boende.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Linn Is The New
10/13/16, 8:17 PM
#9

Dom bestämmer det inte, men dom kan ha fått tillsägelse från chefen att göra så.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Snuffles
10/13/16, 8:37 PM
#10

#8 Messade pappa och bad honom att ta upp det med vår handläggare när de har möte på torsdag. 
Det känns ju väldigt lockande att bara sticka men försöker att låta bli just för att det inte ska bli värre 😭

Linn Is The New
10/13/16, 11:03 PM
#11

Vill bara säga att om ni är sol så ta vara på det. Om ni sticker kan ni bli av med det, och det är inte positivt. Om du och din syster vill ha tips eller någon att skriva till och bara prata ut så kan ni mejla mig här på iFokus. Och ge INTE ut mobilen eller datorn till en annan tjej, ett tips då många tjejer missbrukar wifit och beställer rymnings hjälpare. Kläder, smink och övrigt ska ni hålla själva. Tro mig, det låter konstigt men man kan ha användning av det. Avundsjuka uppstår lätt. Somsagt mejla mig om du\ni är intresserade av det. Haha, skriver lite mkt nu. Hoppas pappa fixar det nu! Goo girls <3 :D

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

blodörn
10/14/16, 10:58 AM
#12

Jag är Snuffles syster och tänkte på en grej igår.
Om de som har hundarna fixar en fullmakt, kan vi åka dit utan personalen då? För min mosters man har en fullmakt så honom får vi åka iväg med utan att de följer med.

Do as you would be done by - And think for yourself

Linn Is The New
10/14/16, 12:32 PM
#13

Det är möjligt, men inte solklart.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
Upp till toppen
Annons: