Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 752 ggr
Snuffles
2016-10-24 15:03

Prestera bra i skolan trots svårigheter

Hur lyckas man med att fortsätta göra bra ifrån sig i skolan samtidigt som man går igenom något väldigt jobbigt, utan att förstöra sig själv totalt? Jag har det väldigt jobbigt och stressigt runt omkring mig just nu, och sen är det skolan också. Och jag får verkligen inte misslyckas i skolan för jag har bara ett år kvar innan jag börjar gymnasiet. Jag har svårt att koncentrera mig när jag pluggar och får liksom inte in det jag läser för jag tänker på allt annat som tar upp en stor del av min tid. Och ibland orkar jag inte göra någonting i skolan för att jag mår så dåligt. Sover även dåligt för att jag är så orolig. Måste dricka massa kaffe för att hålla mig vaken. Någon som känner igen sig och har tips?

Annons:
Sindri
2016-10-24 15:18
#1

Du borde få mycket stöd och hjälp från vuxna omkring dig.

Det är bra om du kan prata med åtminstone någon lärare, helst också en kurator i skolan, om ni har det.
Det är bra om lärarna får klart för sig varför du har så jobbigt nu och att du behöver extra stöd. Skolan vet säkert vad som hänt och hur du har det, men det kan behövas en extra påminnelse, och du borde få extra stöd och hjälp, även med ditt mående.

Skulle det vara en katastrof för dig att göra en paus i skolan och ta om nian nästa år igen? Du skulle kanske behöva ett år att komma in i din nya livssituation och ordna upp saker?
Har all förståelse för om du vill komma ur grundskolan, men annars kan det vara en idé.

Men som sagt, med extra hjälp och stöd borde du kunna ta dig igenom det här läsåret. Bra om du säger till nu innan det gått för långt.

Att dricka en massa kaffe och stressa kroppen är inte en lösning. Du får tillbaka det förr eller senare. Det finns andra sätt.

Åsa S
2016-10-24 15:31
#2