Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 2538 ggr
[Littlepig]
2016-10-27 09:07

Får inte dricka energidryck...

Hejsan alla Jag har en tjej på 14 år, 15 om ett halvår. Har ett problem, nämligen att mina föräldrar inte låter mig köpa energidryck. Kanske inte så stort problem, men jag tycker det. Ser inte energidryck som en stor grej alls och så vidare. Det finns ju faktiskt ingen åldersgräns enligt lag men det är butikerna själva som satt upp det. Eftersom jag inte får köpa har jag smakat av kompisar ett flertal gånger och det var gott liksom. Någon som har bra argument? Inte så att jag förändras sådär jättemycket på ett halvår och jag dricker inte mycket generellt så skulle inte hälla i mig hela burken på hela gången heller för den delen.

Annons:
Gronstedt
2016-10-27 09:14
#1

Det finns inga bra argument för energidryck. Det är billigare att ta en sked och äta ur sockerpaketet, och ungefär lika nyttigt.

Fridaaaa
2016-10-27 09:32
#2

Förstår dem. Hade inte tillåtit energidryck, förrän man själv får köpa.
Jag tycker fler borde sätta 18 årsgräns. Sett enstaka butiker som haft det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carrosh
2016-10-27 09:38
#3

Håller med de andra, hittar inte ett enda bra argument för att dricka det där. Då kan man lika gärna dricka läsk.

Nä, bättre att man ser till att få energi från träning/rörelse, ordentligt med sömn och näringsrik mat.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[rumelle]
2016-10-27 14:11
#4

Drick kaffe istället.

Linn Is The New
2016-10-27 14:28
#5

Vissa energi drycker innehåller ämnen som kan vara farliga för yngre kroppar. Energidryck är inte speciellt, dricker hellre en läsk faktiskt.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[Littlepig]
2016-10-27 15:05
#6

Har ju druckit det förut. Och vill ej dricka för att vara cool eller få energikick. Kaffe får jag hälla i mig hur mycket som helst av mina föräldrar men inte energidryck? Dricker aldrig så mycket att jag faktiskt blir hype (dvs när jag fått från kompisar) så vill alltså dricka för att det är gott och i liten mängd.

Annons:
Maria
2016-10-27 15:06
#7

#6 Det finns väl "tusen" andra saker att dricka om det bara gäller för att det är gott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Littlepig]
2016-10-27 15:12
#8

Ja, men det är just en smak jag tycker e god :P bland annat ja, sedan finns ju läsk också men ja

Snuffles
2016-10-27 15:16
#9

Men vänta tills du blir 15 då. Världen går inte under för att du inte får dricka det på ett halvår.

Fridaaaa
2016-10-27 15:17
#10

#8 Fortfarande lika dåligt ;) Och lätt att komma in i ett beroende, vet själv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Littlepig]
2016-10-27 18:19
#11

Kanske ska göra det då, tack iaf:)

Arrowhead
2016-10-28 20:05
#12

Jag hade ett problem med energidricka, började dricka det ganska tidigt helt enkelt för att det var gott. Det var aldrig nåt problem med det. 
Men för knappt nåt år sedan så drack jag en om dagen vilket förstörde min mage totalt, var tvungen att äta skonkost då min mage inte klarade av mat ett tag.
Dum som jag är så dricker jag fortfarande det ibland för att det är gott (drack en till maten idag) och jag får i princip alltid extrema kramper i magen.😕

kae
2016-10-29 23:15
#13

Dina föräldrar bryr sig antagligen om dig. Köp en cola istället, jävligt mycket godare och ger inte de negativa effekterna av koffein. Jag vet att du tror att det inte påverkar dig, men det gör det. Drack energidryck dagligen under ca två år och tänkte inte på att det påverkade mig då, eftersom jag inte fick någon "kick"… Kan säga att mitt välmående steg väsentligt när jag slutade. Men jag tycker att man kan väl ta en lite då och då om man känner för det, så antingen får du väl vänta ett par månader eller köpa utan dina föräldrars visdom.

Annons:
Fridaaaa
2016-10-30 08:31
#14

#13 Koffein i cola med dock ;) Om man ska vara noga ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kae
2016-10-30 20:33
#15

#14 inte en lika omfattande mängd. 1 dl cola innehåller 8 mg koffein och samma mängd energidryck brukar innehålla runt 30, dvs över tre gånger mer. Så om du dricker 1.5 liter cola får du i dig 120 mg koffein medan du får i dig 450 mg. En väsentlig skillnad. Dessutom innehåller energidrycker ofta andra ämnen som inte är speciellt bra att blanda med koffein, vilket ändå gör det onyttigare än tex kaffe som innehåller runt 40 mg koffein/dl. 

Ursäktar om några siffror är fel, orkar inte sitta och dubbelkolla alla uppgifter men detta är vad jag minns av ett flertal dokumentärer jag sett :)

[Devya]
2016-10-31 07:24
#16

Om du inte ser energidrycker som en stor grej alls, varför inte låta bli? :)

Jag är totalt emot energidrycker sedan min kille fick hjärtklappning av det och han drack bara en red bull.

Det finns absolut inget bra i energidrycker så jag förstår inte varför du så innerligt vill dricka det. Det finns faktiskt mycket godare drycker att dricka som inte är lika dåliga.

Fridaaaa
2016-10-31 08:23
#17

#15 Nej det vet jag om, och vet mängd osv med men syftade på det du skrev med "ger inte de negativa effekterna av koffein". Den meningen kan säkert tolkas olika, men när jag läste det, läste jag det som att du syftade på att man slapp koffeinet då :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kae
2016-10-31 22:09
#18

#17 Du borde läst det som att man slipper de negativa effekterna av koffein eftersom det var det jag skrev.

[Sandi92]
2016-11-01 23:10
#19

Börja inte med skiten, är mitt råd. Är själv beroende av det och har lyckats sluta några gånger men sen fallit tillbaka igen. Varje gång jag ska sluta så får jag huvudvärk några dagar och känner mig allmänt hängig.

Annons:
-Aida-
2016-11-04 18:49
#21

Tycker du har kloka föräldrar. Jag kunde dött av energi dricka, mitt hjärta spårade ur helt, de va bara lite granna ur monster jag smakade av en kompis, sen gick allt åt pepparn.
För att inte tala om hur farligt de är att blanda med alkohol.
De som påstår att de är bra för att de finns vitaminer och andra mojänger i de ska man inte tro på. Det är farlig dryck som borde vara olaglig.

Zepp
2016-11-05 18:51
#22

Menna.. du har ansvartagande föräldrar.. snart är du så gammal att du har rätt att förstöra ditt liv/din hälsa oavsett vad dina föräldrar tycker/tänker!

Good luck med det.. eh, jag har oxå varit ung och ville testa sådant som var förbjudet/vuxet!

Kan säga som så.. det är lixom inte såå mycket att stå efter.. mycket skrik för lite ull som käringen sa som klippte grisen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: