Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1149 ggr
rebelred
2016-11-01 18:56

Val av gymnasium

Hej!

Jag har redan börjat fundera på vilken skola jag vill gå på när jag börjar gymnasiet men är fortfarande ganska öppen för olika förslag.  Jag behöver ju inte bestämma mig nu, går första året på högstadiet men jag vill vara rätt säker på vad det är jag ska göra. 

Skolan jag har tänkt mig är Realgymnasiet med inriktning hund, eftersom det verkar som en bra skola och den har blivit rekommenderad av min styvbrors tjej som har vänner som har gått där. Jag vill gå på ett naturbruksgymnasium och det jag har tänkt att jobba med är tullen, som hundförare, men även omplacering, kanske på sidan om eller hobby. 

Grejen är bara att jag behöver ju nog ansöka till flera olika skolor ifall jag inte blir antagen (?). 

Så nu ber jag om förslag till olika naturbruksgymnasium i Västra Götaland, men också tips på vad man kan arbeta som efter gymnasiet (högskola är såklart något som jag också går)!  Berätta gärna din erfarenhet ifall du gått på skolan du rekommenderar, vill jättegärna veta! 

Tack på förhand :D

Annons:
[134643]
2016-11-02 11:19
#1

Beroende på vilka betyg du får behöver du inte söka till fler än ett gymnasium. Jag fick nästan 320 poäng och den skolan jag skulle söka till hade runt 170 i snitt så jag sökte bara till den. Jag har tyvärr inga tips på andra skolor. Jag antar att du har koll på att man inte kan bli hundförare direkt utan måste först gå en ettårig utbildning för att arbeta inom kontrollarbete några år innan du kan gå vidare som hundförare? Det är heller inte alls speciellt många som jobbar med det, och efterfrågan är liten. Jag skulle rekommendera dig att se till att du har har en ordentlig högskoleförberedande poängplan på den linje du väljer. Jag vet inte hur det ser ut på natbruksgymnasium, men kolla det så att du har möjlighet att läsa vidare om du vill senare. Bra att du tänker så lång i förväg i alla fall, allt kommer nog lösa sig hur bra som helst! :)

rebelred
2016-11-02 17:18
#2

#1 Ja jag har förstått att man behöver läsa till hundförare också! Realgymnasiet har högskolebehörighet som man kan läsa extra (om jag har förstått det rätt?). 

Jag får fortsätta fundera på vad jag kan arbeta som, jag kan ju alltid bli veterinär, men jag är inte helt säker på om jag kan det. Jag är inte känslig men jag vet inte om jag klarar av att i något möjligt fall ha ett djurs liv i min händer, jag vill ju inte göra någon förkrossad genom att en operation inte går bra, fast veterinärer finns det ju iaf en mindre efterfrågan på. Min styvmamma har varit veterinär i 20 år så jag kan ju nog fråga henne lite :D

[134643]
2016-11-02 20:18
#3

#2 Går det att läsa behörighet till veterinär på real? Det måste bli en himla massa utökade kurser? Supersvårt att veta vad man ska gå.. Du har i alla fall några år på dig att fundera så det är ju skönt! :)

rebelred
2016-11-02 21:13
#4

#3 Man kan plugga djurvård, så då antar jag att det är en byggsten till att bli veterinär? Jag kan inte fråga var min styvmamma gick direkt för hon är från England så det blir ju lite svårt :D

Länk till realgymnasiets djurvård info: https://realgymnasiet.se/utbildningar/djurvard/

Ja jag märker det, jag vill ju jobba med djur det är min största dröm men jag vill ju inte heller tjäna 3000kr per månad heller, vill ju ha så man kan klara sig och ha lite till godo. 

Först tänkte jag hundförare inom polisen fast då måste man ju dels utbilda sig till polis, vilket tar några fler år och att det verkar vara lite mer "komplicerat" att bli antagen men sen så behöver man också mer styrka och kondition än jag har (säger inte att jag är svag och långsam bara att jag nog inte hade klarat yrket) och så skulle jag nog inte klara av en situation där jag ska hitta någon som kan vara död eller svårt skadad. 

Hursom, jag vill jobba med djur, det är vad jag brinner för och älskar.

rebelred
2016-11-02 21:14
#5

#3 Såg att det stod längst ner på sidan vad man kan arbeta som:

Efter gymnasiet

Du kan jobba som djurvårdare inom till exempel:

  • Djurpark
  • Zoohandel
  • Djursjukvård
  • Djurforskning

Efter vidare studier

Du kan jobba vidare som till exempel:

  • Veterinär
  • Djursjukvårdare
  • Djurskyddsinspektör
  • Zoolog
Turast
2016-11-02 22:50
#6

Jag gick hundlinjen. Jag ångrar mig grovt, kanske var det dock att min skola var kass. Men jag fick inget diplom eller liknande på att jag fått etologi och instruktörsutbildning osv. Vad jag förstått kommer man ändå behöva gå andra hundutbildningar efter och få diplom osv. men jag vet inte, min skolgång på gymn var extremt krånglig med kommunikationen med skolan. Så kan mycket väl va det. 

Det högskoleförberedande man läser till är sk grundläggande behörighet (mer hinner man inte lägga till), vilket du i princip inte kan söka in till något på. De flesta vidareutbildningarna har mycket högre krav på behörigheten.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
rebelred
2016-11-03 10:57
#7

#6 Okej, ja det låter ju inte bra att du inte fick dina diplom och att skolan var ganska tuff för dig. 

Jag har läst mycket om realgymnasiet och peppar peppar så har jag hittills inte hittat några dåliga recensioner. Det är en relativt ny skola och de fokuserar mycket på eleverna enligt deras hemsida. Min mamma är gymnasielärare så jag kan nog fråga henne ganska mycket om just vad man ska läsa vidare till etc. 

Vi ska också till Norrköping över helgen och då ska vi kanske åka till en av min mammas vänner som jobba(r?)t på tullen så kan jag ju kanske ställa lite frågor. Som sagt så vill jag verkligen jobba med djur och om det kräver att jag får anstränga mig lite extra så spelar det ingen större roll, jag ska vara glad att jag kan utbilda mig!

LuLeLo
2016-11-03 13:08
#8

Jag tror att det är väldigt svårt att bli veterinär om man går ett hundgymnasium. Du behöver grundläggande högskolebehörighet + en massa naturkurser (kemi, biologi, fysik, matematik) + meritpoäng. Meritpoängen är visserligen inte ett måste på samma sätt som högskolebehörighet och naturkurser för att bli veterinär, det är inget som behövs för själva utbildningen, men, veterinärslinjen är en sån pass populär linje att meritpoäng blir ett måste i praktiken. Höstterminen 2016 låg antagningsstatistiken till veterinärprogrammet i Uppsala på 20.95 för gymnasiebetyg utan kompletteringar. För gymnasiebetyg med kompletteringar (alltså att man läst till kurser efter gymnasiet, t.ex naturkurser som blir aktuellt om du går hund), låg antagningsstatistiken samma år på 21.35.

Den grundläggande högskolebehörigheten kan du oftast välja till på yrkesgymnasier.

Naturkurserna kan du plugga till som individuellt val / utökade kurser (ifall skolan erbjuder det, kolla detta noga, de flesta gör nog inte det!), eller läsa upp i efterhand.

Men meritpoängen som du behöver för att kunna nå upp till 20.95 resp 21.35 får du inte om du inte läser de meriterande kurser som behövs, under din gymnasietid. Ifall din skola inte erbjuder matematik och språkkurser som ger dig meriter, så kommer du inte kunna komma upp i dessa höga siffror, och då kan du alltså ha A i alla ämnen, men ändå inte kunna komma in på veterinärlinjen. Det här låter helt galet, jag vet, men jag har hört om vissa olyckliga själar som råkat ut för det här. Jag hoppas verkligen att jag missförstått systemet på den här punkten, men jag tror tyvärr inte det.

Så, ifall detta stämmer kan du alltså inte komma in på veterinärslinjen genom gymnasiebetygen ifall du går hundlinje (som då inte erbjuder alla dessa språk- och matematikkurser, vilket jag tror att de flesta tyvärr inte gör). Det du kan göra är såklart att söka genom HP, högskoleprovet. Men det är ett svårt prov som inte många lyckas väl med, genomsnittet i Sverige ligger på 0.9 och år 2016 var antagningspoängen 1.6 för veterinärslinjen i Uppsala.

Lite beroende på hur studiemotiverad du är, hur lätt du har för dig i skolan och hur gärna du vill bli veterinär, så skulle jag ev. råda dig att titta på högskoleförberedande linjer. Se (i vilket fall) till att du har koll på vad du behöver i framtiden, rörande högskolebehörighet och meritpoäng! Prata gärna med SYV!

Lycka till!

Tass Josephine

panini
2016-11-03 18:47
#9

Jag ska hålla mig kort nu, men kan säga såhär att realgymnasiet är inte mycket att hurra för. Deras hemsida är väldigt fin och dom lovar mycket, men man ska läsa sidan med en rejält stor nypa salt. En viktig sak man måste tänka på är att man förväntar sig mycket innan man börjar på ett gymnasium med någon form av djurinriktning och man tänker att man går en utbildning med likasinnade, men sanningen är den att många är inte intresserade av djur alls och tänker mer att "det är väl mysigt att klappa marsvin" eller "roligt att kasta boll med en hund" eller "det är väl kul att hoppa omkring på en häst". Det drar ner en rejält när man själv ger 100% och är intresserad och insatt. Vi har ungefär 20 elever i min klass, kanske 4 stycken är nöjda med skolan.

Många av eleverna på min skola som är med på öppet hus är inte ens nöjda med skolan men står ändå med stora leenden och talar gott om både lärare och linjer.

rebelred
2016-11-03 23:11
#10

#9 Tack för att du berättade detta. Har du några tips på vad man kan gå istället/bli om man vill arbeta med djur?

Jag vet att jag inte skulle trivas som typ kontorsarbetare eller något där jag inte liksom får göra mycket praktiskt arbete med just djur, eller personer jag tycker om. Det låter ju nog som att jag absolut inte jobbar på ställen inte mina kompisar finns men jag menar att om jag inte tycker om någon på min arbetsplats som jag är tvingad att arbeta med så hade jag nog inte tyckt om arbetet lika mycket. 

Djur har jag älskat så länge jag minns, ett av mina första ord var katt och när jag var tre år skaffade vi två katter och den ena var "min" och jag saknar henne fortfarande (hon blev sjuk och dog vid sex års ålder).  Det är inte länge jag har varit utan djur och jag älskar ju att vara runt mina djur och ta hand om dem, just nu har jag en hund, nio dvärghamstrar, en kanin, sex höns, två vaktlar och flertalet ciklider och jag älskar alla, t.o.m fiskarna. 

Långt och utdraget inlägg men jag vill ju att man ska förstå just hur mycket djur betyder för mig haha.

nadilda
2016-11-04 08:25
#11

Jag har heller inte hört särskilt gott om realgymnasiet. Har en tjej i min klass som gick ett år där innan hon insåg att hon pga. sjukt oengagerade lärare inte lärde sig någonting (och då är hon väldigt, väldigt ambitiös och försöker verkligen). Hon valde att byta till natur på min skola och fick gå om hela ettan. Jag tror säkert att själva djurbiten kan vara bra, men det finns så mycket andra ämnen som är viktiga också. Tror tyvärr att de blir väldigt bortprioriterade på t ex. Real. Jag personligen tror att det kan vara smart att om man orkar läsa ett högkoleförberedande program och sedan stå med en stor valmöjlighet.

oh-la
2016-11-04 09:39
#12

Är det tullen du vill jobba på är kraven gymnasieutbildning med minst godkänt i matte A eller matte 1a, 1b, 1c. Samhällskunskap A eller samhällskunskap 1b. Svenska B eller svenska 3 och engelska A eller engelska 5. Se alltså till att du får läsa det på linjen du väljer. Förutom det är det två års arbetslivserfarenhet, grundläggande kunskap om programmen i office-paketet, god fysik och god fysisk hälsa samt normalt färgseende, god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på engelska och svenska, minst B-körkort (har du inte körkort åket du bort direkt, många ryker på det) och svenskt medborgarskap. Blir du antagen läser du en 1-årig utbildning i Tullverkets regi som aspiranter, därefter blir du inspektör. Hundförare måste föst jobba ett par år som inspektörer i brottsbekämpningen eller på annan del av tullverket. Du måste alltså ha erfarenhet av tullverket. Meriterande om du har erfarenhet av hund, men det kan lika gärna vara att du ägt och tränat hund innan. Du och hunden utbildas tillsammans innan ni får gå ut och jobba skarpt. Du behöver alltså inte läsa djurutbildning för att bli hundförare. Däremot måste du ha ovan meriter

ljungensjenka
2016-11-04 10:19
#13

Går inte själv på Real men har ett antal vänner som går där. Enligt min uppfattning är det ren bluff. Det heter att man ska kunna gå stora naturpaketet och få samma behörighet som om man läser natur. Men hur ska man kunna få ihop alla de kurserna + reals egna kurser om djur och sånt? De flesta är inte studiemotiverade alls och lägger inte någon tid på skolan. Mina vänner går visserligen smådjursinriktningen men en dag i veckan får de städa burar och ta hand om djuren i djuraffärer. T.ex. Jag (som haft kaniner senaste 13 åren) har lärt mig mer om kaniner genom att läsa på internet än vad de har under sina kurser. Finns väldigt mycket negativt om Real så jag skulle inte rekommendera dig att gå där. Finns så många bättre skolor och om du inte har svårt för dig så rekommenderar jag att du går en högskoleförberedande linje då det troligtvis kommer underlätta för dig i framtiden, speciellt om du vill bli veterinär.

Annons:
rebelred
2016-11-04 11:05
#14

#13 Jaha, ja det låter ju verkligen inte bra.  

Som sagt så hade jag ju kunnat bli veterinär, om jag jobbar väldigt hårt och anstränger mig för att få bra betyg, fast jag är ju fortfarande lite osäker om jag borde bli det, jag är ju inte känslig mot blod eller så men jag hatar att se djur som lider, och man vill ju inte direkt se en veterinär som gråter så fort ett djur har skadat sig, haha.

Vet du om det finns någon skola för just veterinär runt göteborgstrakten? Jag sökte lite snabbt men hittade inte direkt något.

[134643]
2016-11-04 12:11
#15

Nu har jag äntligen lite mer tid att skriva, kända att mina tidigare svar var väldigt kortfattade haha. Så här tror jag att du får tänka: Antingen så går du real. Vad jag förstår så kommer du då få max, med individuella val, matte 3c, kemi1 och fysik1b1. Det räcker inte till veterinär, men det räcker till djursjukskötare. Efter din utbildning på real kan du direkt hoppa in och jobba på djurparker, i djuraffärer och liknande, men lönen på det blir ju inte fantastisk. Eller så går du en naturvetenskaplig linje. Då kommer du läsa mycket matte, kemi, fysik och biologi. Det är en tuff linje, den ger dig behörighet till veterinär men då måste du också få A i så gott som alla ämnen. Eller så väljer du en helt annan linje, som samhäll, och får en helt okej behörighet till högskola, men inte veterinär. Skulle du välja den vägen, eller att läsa på real, och sen inse att du verkligen vill bli veterinär så kan du läsa upp dem ämnena efter gymnasiet. Jag har inte koll på allt, men så tror jag att dina val ser ut i alla fall.

rebelred
2016-11-04 12:45
#16

#15 Okej, tack för att du berättade det ^^ Jag börjar fundera mer och mer på att bli veterinär, det hade ju inte varit så illa egentligen, det är väl inte så himla ofta ett djur kommer in halvdött liksom. 

Jag får fråga min styvmamma om hur det är där hon jobbar. Hon har varit veterinär i över 20 år så hon har ju nog sett en hel del under tiden hon har jobbat! Hon jobbar på AniCura Albano i Stockholm, så ifall ni åker dit med en hund eller katt så kanske det är hon som tar hand om den! (:

VildaVega
2016-11-04 13:00
#17

Jag går just nu andra året på Ingelstadsnaturbruksgymnasium som kanske skulle vara något för dig. Jag går en linje som heter Djursjukvård- natur. Detta innebär att jag läser alla naturkurser som man måste gå för att komma in på t.ex. veterinärhögskolan i Uppsala, samtidigt som jag har praktiska kurser och teoretiska kurser i djurvård och djursjukvård. Efter jul får jag diplom på att jag är djurvårdare med utökad kompetens (samma sak som undersköterska fast för djur) och kan därmed börja jobba på kliniker och djursjukhus. 

Det finns även Hund-natur där konceptet är detsamma, fast du läser hundkurser istället för djursjukvård. Har för mig att man dock läser djursjukvård kurs 1, så lite sjukvård kunskaper följer med på den linjen med. 

Skolan har internat så du kan alltid bo där, vilket alla i min klass gör. Jag har två polare som går hund- natur (eller NV-hund som vi kallar det) och de båda trivs bra. Det kan bli lite jobbigt med med mycket teori eftersom det är samma koncept som vanlig natur. Dock så blir allt mycket roligare då vi  har praktiska kurser nästan varje vecka :)

Jag har fått vänner för livet på denna skola och har aldrig ångrat mitt val! Är så skönt att veta att jag kan både arbeta eller plugga vidare efter studenten. Blir lite svårt för dig om du nu vill bo hemma. Men jag lämnar en länk till skolan hemsida här under om du vill titta vidare på det hela. Lycka till med betyg och val av gymnasium! :D

http://ingelstad.nu/

rebelred
2016-11-04 13:22
#18

#17 Det låter ju som en jättebra skola! Eftersom den ligger långt bort så trodde jag ju att jag skulle behöva skaffa lägenhet och så men då kan jag ju bo på skolan! 

Får man ha med sig hund dit? Eller kanin? Jag har ju nämligen en liten kaninkille på bara några veckor som jag gärna vill ha med mig isf, och vi har en hund fast vi ska kanske skaffa en till och då vill ju jag "vara med" och uppfostra den bl.a.

Hur stora är rummen? Är det typ ett rum med säng, toa och en spis eller mer som små lägenheter? Vet ju ingenting om internat så därför undrar jag!

rebelred
2016-11-04 13:31
#19

#17 Såg nu att det finns en flik om info! Ska läsa :D

VildaVega
2016-11-04 13:40
#20

Det finns både dubbelrum och enkelrum. Om du ska ha hund så bor du i ett enkelrum. Du delar kök och badrum/dusch med andra i det huset du bor i (skolan är uppbyggd på en gammal herrgård, så det är många småhus som man bor i). Rummen är inte jätte stora, men 6 stycken i min klass har hund på skolan och de tycker att det fungerar bra. En polare till mig får i alla fall plats med sin stora schäfer tillsammans med garderob, säng och skrivbord, så det funkar fint för henne i alla fall. Du måste självklart betala en viss summa varje månad för att bo där, men i detta ingår som jag kommer ihåg just nu är: 

Frukost

Fika (serveras varje vardag kl.10.00)

Lunch

Middag

Kvällsfika

Rum med säng

Tvättstuga

Gym

Biljardrum

Spelrum

Det finns saker och göra i alla fall. Skolan ligger även ca 5 minuter från en busshållplats. Där kommer det en buss ca 1 gång varje timme som tar dig till Växjö på ca 20 minuter :) I Ingelstad finns det även ett Ica om man skulle behöva handla mat på helger och liknande.

Annons:
VildaVega
2016-11-04 13:42
#21

Det glömde jag! Kanin och gnagare får du också ha. Du får dock inte ha både hund och kanin samtidigt som jag minns det. Har kompisar som både har hamster, kanin, marsvin och ödla. Så de möjligheterna finns också :)

rebelred
2016-11-04 14:11
#22

#21 Okej, men då kan jag kanske ha med Cas (kaninen) och vara  hemma på helgerna? Förstår ju att man behöver plugga också men hursom. Funkar det?

Hur är maten? Är det bara att man får äta det som serveras eller köpa något på Ica eller finns det flera saker att välja på? 

Dumma frågor säkert men jag är nyfiken hahah

ipopuma
2016-11-04 14:53
#23

#8 oj är det inte högre för att komma in på vetrinär! Tänkte på en kompis som ville bli det o då låg snittet på över 21. Tänk också på att det är svårt att få jobb nu som vetrinär. djursjukvårdare behövs men man beräknar att det kommer bli ett överskott på vetrinärer 😉 Lycka till med allt!!

VildaVega
2016-11-04 15:24
#24

#22 Förlåt för lite sent svar, var tvungen att fixa till marsvinens bur :P 

Jodå, du kan åka hem på helgerna det är inga problem. Du få då ta bussen till Växjö och sedan tåg eller fortsatt buss för att ta dig hem :)

Om man ska stanna på helgen så finns det speciella avståndskrav hemifrån för att få stanna. Har kompisar som kommer både från Skellefteå och Stockholm, så de stannar alltid över helgerna. 

Maten är den bästa som jag har varit med om. Det är sällan som jag åker hem hungrig (hände ofta under högstadiet). Det finns alltid en specifik matsedel över vad som serveras under lunch och middag för varje vecka. Du måste aldrig äta om du inte vill, många gör dock det pga att maten ofta är god och man har ju betalat för det. Om nu maten inte  skulle falla en i smaken serveras det fika varje vardag kl.10.00 där man kan ta: Te, kaffe, saft/juice samt diverse frallor med olika sorters pålägg. Det serveras även kvällsfika på kvällen med samma utbud som det vanliga fikat. 

Det finna inga dumma frågor, det är bättre att fråga och bli säker på sin sak än att  inte fråga och vara osäker på situationen :)

VildaVega
2016-11-04 15:28
#25

#23 Är det överskott på djursjukvårdare också? Har hört att veterinärer finns det gott om, men djursjukvårdare? Var nämligen på ett studiebesök på ett djursjukhus för några veckor sedan och de sa att djursjukvårdare och djurvårdare alltid behövs :)

VildaVega
2016-11-04 15:31
#26

#23  Oj, förlåt! Såg nu att du skrev att det behövdes djursjukvårdare :P

rebelred
2016-11-04 16:27
#27

Vad är skillnaden mellan djursjukvårdare och veterinär? Jag har kollat runt lite och för att bli veterinär måste jag nog gå en naturkunskapslinje för att slippa läsa flera extra kurser, och sen finns det ett universitet i Uppsala (det enda universitet som man kan utbilda sig till veterinär på i Sverige verkar det som) som jag kan läsa vidare på tror jag. Kollade en lång stund med mamma men kommer inte riktigt ihåg allt vi sa.

Annons:
VildaVega
2016-11-04 20:48
#28

#27 Kan inte riktigt förklara vad man får göra och inte får göra. Men kortfattat kan jag säga att om du blir djursjukvårdare, har du ungefär samma status som en sjuksköterska, samtidigt som du är veterinär så har du samma status som en läkare. Om du dock väljer att bli veterinär kan du alltid utbilda dig till specifika områden t.ex. hundens och kattens sjukdomar, hudspecialist, specialisering på gnagare, ödlor, fiskar, fåglar o.s.v. Detta ger dig även större möjlighet att få jobb än om du bara är en vanlig veterinär. Dessutom kan du alltid arbeta som en leg. djursjukvårdare fast du är veterinär, är alltid bra om det skulle knipa med arbete med veterinärer för stunden.

rebelred
2016-11-04 21:23
#29

#28 Jaha, men det låter väl smart att i så fall utbilda sig till veterinär, specialisera sig på något och sen se var man behövs? Hade tänkt att specialisera mig på kanin och hund, eftersom kaniner ofta inte är så lätta att hitta veterinärer till. 

Jag har ju märkt att det kommer krävas en hel del plugg för att bli veterinär men då kan jag gå naturvetenskapsprogram här i Göteborg och läsa till 450 poäng (fysik, kemi, matte och biologi tror jag det var?) och sedan kan man läsa på universitet i Uppsala. 

Jag vet att det kommer krävas mycket arbete men jag klarar det nog!

VildaVega
2016-11-05 10:04
#30

#29 låter bra! Om det inte skulle lyckas med betygen i gymnasiet, kan man alltid göra högskoleprovet eller plugga på komvux. Det är inget krav på att man ska plugga allt på en och samma gång. Lycka till med studierna! 😃

Linn Is The New
2016-11-05 16:04
#31

Synd att du inte befinner dig i Östergötland. Där har vi bland annat Vreta gymnasiet i linköping med boende  och Himmelstadlunds gymnasiet i Norrköping med boende. Båda gymnasierna har inriktning djur och djursjukvård samt rimliga poäng krav. I Norrköping får man också plugga djur i Kolmården.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

rebelred
2016-11-06 16:43
#32

#31 Det är faktiskt ett av mina val, min syster bor i Finspång (hoppas det stavas så) och min ena morbror, mina kusiner, mormor och morfar och gammelfarmor bor i Norrköping. Vi får se hur det blir i slutänden :D

Linn Is The New
2016-11-06 17:06
#33

#32 Är faktiskt en gammal Finspångsbo. Norrköping är en väldigt social stad med massor av möjligheter. Shopping, allt finns där. Folket tycker jag faktiskt är en av dom trevligaste av alla städer jag vart i. Kolmården är även nära och bra. Finspångs natur är riktigt vacker. Rekommenderar att du besöker slotten och dom riktigt gamla kyrkorna.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

rebelred
2016-11-06 17:27
#34

#33 Ja det jag älskar att göra i Norrköping är att gå till djuraffärer, det finns så mycket jämfört med där jag bor (måste åka in till Göteborg för att hitta större djuraffärer, vi har en liten 5-10 minuter med ganska hundfokuserat utbud, även om det är bra och vi har en hund så köper jag oftast mer saker till mina hamstrar och min kanin) och det finns många stora affärer! Sen gillar jag Norrköping överlag, det är mindre än Göteborg men det finns fortfarande många olika affärer och platser!

Annons:
Upp till toppen
Annons: