Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 633 ggr
JuliaMG
2016-11-02 16:03

Glömde ta min medicin innan provet - Behöver råd

Hej allihopa, jag behöver lite råd just nu. I fredags firade vi Halloween på skolan och jag sov över hos en kompis mellan torsdagen till fredagen eftersom hon skulle hjälpa mig göra mig ordning till Halloween. Det var jätteroligt och trevligt, tills jag insåg att jag glömt min medicin mot ADD hemma, och att jag skulle behöva göra matteprovet utan medicinen som hjälper mig att koncentrera mig och fokusera ordentligt. Som väntat gick det otroligt dåligt på provet. Jag kunde inte ens svara på C frågorna, vilket jag alltid kan göra annars. Oftast så kan jag även svara på A frågorna eller åtminstone påbörja dem, men nu satt jag där alldeles blank i huvudet och fick kämpa mig igenom E frågorna. Jag kunde inte koncentrera mig överhuvudtaget. Jag satt och vickade på stolen, snurrade på pennan, tittade på klockan för varje minut som gick förbi och kunde inte tänka förbi det faktum att jag inte förstod någonting. Jag var som låst i mitt eget huvud. Jag läste frågorna om och om igen men blev inge klokare för det. Min snälla och underbara biologilärare som satt med oss på provet kom fram till mig och frågade hur det gick och varför jag var så ledsen, för ja, det kom ett x antal frustrerade tårar. Hon läste upp en av C frågorna högt för mig och lät mig svara på den muntligt, men när jag sedan skulle skriva så kom inte orden fram riktigt. Allt var kaos i huvudet. Jag kunde inte få fram orden, jag kunde inte fokusera, jag kunde inte ens förstå det jag läste. Det var som om det stod på ett helt annat språk. Ingenting fastnade. Det är matte 1c kursen, och jag har bara haft min nya mattelärare i ett antal månader, men jag tycker ändå att han borde se att resultatet är betydligt sämre än det varit innan. Samtidigt så är det ju nya områden och jag har blivit tvungen att fråga om mer hjälp än vanligt, för jag tycker de två områderna vi haft innan det här provet varit svårare än de som var med i prov 1. Mamma och jag har pratat med min mentor om medicineringen, men jag vet inte hur uppdaterade mina andra lärare är… Jag antar att frågan jag har är om det finns någonting jag kan göra för att rädda upp den här situationen? Kan jag prata med min mattelärare eller min mentor om att jag glömde att ta min medicin? Det låter ju som en ursäkt för att det gick så dåligt, men det är sanningen. Jag kan så mycket bättre. Och även om jag skulle säga det till min lärare, skulle det göra någon skillnad? Provet är ju skrivet. Tror ni att jag kan få göra en extrauppgift för att visa att jag faktiskt kan det, eller något liknande? Kan jag få göra omprov? Borde jag gå till skolsköterskan eller till kuratorn med det här?

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Annons:
Sindri
2016-11-02 16:18
#1

Du skall absolut i första hand prata med din lärare, det kanske löser sig då. Det finns säkert ett liknande prov i samma svårighetsgrad du kan göra.
Vill inte läraren hjälpa till går du till kurator eller studierektor.

Lycka till!

JuliaMG
2016-11-02 16:30
#2

#1 Så du tror inte att det kommer att låta som en dålig ursäkt? Vi har ju haft höstlov nu så jag kommer inte kunna prata med honom förrän på måndag. Och vad ska jag säga?

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Sindri
2016-11-02 18:42
#3

Säg precis som det är. Dina föräldrar kan väl intyga att du glömt din medicin?

Om han sett andra prov du gjort så förstår han säkert. Det bästa hade förstås varit om du sagt det innan provet, men nu har du ju din biologilärare som också vet vad som hänt.
Ha lite förtröstan och lita på att de flesta vuxna omkring dig vill dig väl och vill hjälpa dig att klara skolan, som din biologilärare.

Whippet
2016-11-03 23:40
#4

Prata med din mattelärare, eller om du känner dig osäker att prata med andra ''nya'' människor, kanske du ska ta och prata med din mentor och se om hen kan föra vidare det, så att du kanske får möjlighet att göra om provet eller få en extra uppgift.

I'm out Vilar huvudet i handen

JuliaMG
2016-11-04 13:24
#5

#3 Jo det kan dem säkert göra. Anledningen till att jag inte sa något innan provet var för att min mattelärare inte var där, annars hade jag gjort det. Det var kanske dumt att jag inte sa något till min biologilärare, men det blev aldrig riktigt läge för det. Jag hade inte så stor lust att säga det rakt ut i klassrummet med alla andra elever närvarande, om man säger så. Men tack så mycket för svar! <3 :) #4 Okej, tack så mycket! :)

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Upp till toppen
Annons: