Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 2758 ggr
1000
11/10/16, 9:17 PM

Ordna hemmafest!?

Hej, jag ska ordna en fest då jag nyss fyllt år (16). Har varit på fler hemmafester än jag kan räkna till och vissa har ju spårat helt och en del har gått superbra, men jag har aldrig ordnat någon själv.  Vill både ha tips på a) hur det inte blir värsta röjarfesten där saker blir stulna och förstörda och folk röker inomhus och spyr i soffan, hur jag kan kontrollera allting OCH b) hur det blir så KUL som möjligt, hur det blir en sån fest som folk trivs på och gärna kommer ihåg och pratar om efteråt. Någon lite annorlunda idé kanske eller tips på roligt tema?

Bor i radhus. Har kanske 25-30 personer som jag vill bjuda och en del ska ju ta med sig vänner. De flesta är 16-17 år. Vill gärna höra egna erfarenheter av att ordna själv också :)

  • Redigerat 9/14/22, 11:12 PM av vendelay
Annons:
1000
11/10/16, 9:23 PM
#1

Undrar även om någon har ett tips på hur jag låser/spärrar av ett rum, vill nämligen typ låsa mina föräldrars sovrum och ställa in värdefulla saker där men vi har inte lås på dörrarna hemma!

Elsaharr
11/10/16, 10:05 PM
#2

Om det kommer vara alkohol inblandat kommer det nog tyvärr vara ganska svårt att kontrollera. Jag och några vänner hade hemmafest en gång, och trots att vi bara bjudit 20 pers kom det mer än dubbelt så mycket. En hel del personer som jag inte alls kände som också var flera år äldre. Festen kaosade, stugan va var i var helt nerspydd, fimpar över hela gården, och tre krossade glasrutor som kostade en hel del att betala tyvärr.

Zingo ;D

[134643]
11/10/16, 10:17 PM
#3

Det spårar ur så himla lätt. Om du nu vill tillåta att folk tar med sin vänner så begränsa det till en per person i alla fall. Sen tror jag att det beror på stämningen också hur vilt det blir. Om du har musik på högsta nivån och enbart alkohol så kommer det antagligen spåra, folk kommer att spy i soffan och fimpa på tapeterna. Om du däremot väljer att ha en fest där det finns saker att äta och möjligheten att sitta i en soffa och snacka med  varandra finns kommer det bli lugnare såklart.

Vill du ha världens fest, bjuda in 30+ människor med tanken att det ska bli alkohol och allmänt röj så kommer ju också resultatet bli det - och du kommer inte att kunna kontrollera det. 

Att spärra av rum vet jag inte riktigt hur du kan göra. Kan du stänga den från insidan, med en stol eller liknande, och ta dig ut genom ett fönster? Inte att rekommendera om det är några våningar upp dock 😉Sätt upp en skylt att det är avstängt, och se till att ha koll under kvällen?

Sindri
11/11/16, 9:35 AM
#4

Det bästa är att ha en vuxen till hands! Kanske känner de någon granne som föräldrarna kan vara hos under kvällen. Lätt för dig att få hjälp så fort du känner minsta lilla oro. Vet dina föräldrar om detta?

I ett radhus? Max 20 pers på festen.

Ta med sig vänner? Det kan komma över 100 personer. Vad gör du då?

Alkoholfri fest! Ni så unga skall inte kunna ha spritfester, anledningen har du själv beskrivit ovan.

Håll dig åtminstone nykter. Annars tappar du kontrollen - jag lovar.

Linn Is The New
11/11/16, 6:21 PM
#5

Om det är alkohol med på festen är det inte alls vanligt att någon spyr ner golvet eller blir helt galen och får för sig att hitta på något dumt. Blocka av rum är nästan ingen idè när det är alkohol med, folk som blir för berusade lär strunta i en lapp som hänger på dörren. Och om det är en massa folk (25-40) så kanske man kan hitta en använd kondom vid sängen om man har otur. Men förbered dig för detta:

  • Folk som ringer folk. Det blir lätt många flera på festen om det är flera från början, oftast är det en människa som ringer en annan och sedan BANG så har du hela skolan i ditt hus. 
  • Bor du i lägenhet så måste ni tänka på att efter 10 kan folk ringa och anmäla för högmusik, så ta och chilla ner lite vid den tiden även fast det är party tid. 
  • Om du nu har alkohol så behöver du inte köpa ren vodka eller sprit, köp lätt alkohol och säg att det är 30% i istället. Finns en undersökning där folk fick "fake" alkohol, dom vart "fulla" fast det var ju ingen alkohol i då. Hade räckt att säga att det var alkohol i dryckerna. 
  • Om du har mat på festen så försök att inte ta så mycket varmt, anledningen är för spyornas skull. 
  • Försök att informera folk innan fästen att det är rökförbud i lägenheten och att man måste gå ut för att röka, värt att testa än att inte säga något alls. 
  • Föredrar att du skippar alkoholen överhuvudtaget faktiskt, du kommer inte kunna undvika allt du är orolig för om du har alkohol på festen. Tro mig. Du kan också balla ut, skulle inte rekommendera en människa på 16 år skulle dricka överhuvudtaget.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Honestyisdead
11/11/16, 6:37 PM
#6

Tillåt ingen alkohol och håll antalet gäster lågt så går det bra. Tänker ni dricka så bjud BARA folk du litar på.

Annons:
Upp till toppen
Annons: