Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 738 ggr
CayKantos
2016-11-12 23:49

Osäker

Tjenare! Namnet är Cajsa och jag är en 19'årig tjej. Typ ;) Grejen är att jag är väldigt osäker på mig själv när det kommer till "vart jag hör till"? Jag har växt upp och alltid känns mig mer som en Kille… hade även tanker om även bli det. Men jag började efter åren acceptera min kropp mer. Jag går nu i tjejigt kläder vissa dagar och tycker det är superkul med smink… men det är pinsamt.. jag har jättesvårt att faktisk gå ut med dessa kläder då jag inte känner mig bekväm på samma sätt. Jag går inte i klänningar eller kjoler.. men eftersom jag har så stora bröst känns det som dom alltid är DÄR.. Liksom verkligen där.. Jag har aldrig tyckt om mina stora bröst och det var en av orsakerna till att jag försökte ge upp att gå med killkläder hela tiden.. det fick dom i slutändan egentligen bara att se större ut.. och hela min kropp att se större ut… blev som ett tält. (Jag går vanligen med sports-BH. Enstaka gånger med BH, har nämligen bara en som typ passar mig…) Jag föredrar fortfarande "killkläder" och går oftast i det. Men helt beroende på mitt humör och känsla den dagen kan jag plötslig vilja va jättetjejig. Men jag känner mig ganska obekväm.. tar ganske mycket övertalande till mig själv för att faktisk bege mig ut med dom kläderna… det känns pinsamt och fel oftast.. Jag känner mig värken som kille eller tjej.. vad är jag? Och hur kan jag bli mer bekväm med tjejkläder? Är inte det minsta intresserad av mode 

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Elsaharr
2016-11-13 00:28
#1

Du måste inte vara något speciellt anser jag Lev varje dag som du känner för oavsett hur du känner just då, man måste inte bestämma att man är kille eller tjej. :-)

Zingo ;D

Tjeja
2016-11-13 00:49
#2

Först och främst är du DU! Oavsett vilka kläder du klär dig i och vilket epitet du eller någon annan sätter på dig. Själen är varken man eller kvinna det är kroppen som har de attributen och man kan känna sig mer eller mindre bekväm i den.

Mentalt kan man känna sig som det ena eller det andra könet förstås, det gör ju de flesta, men inte alla.

Du är ung och i tonåren, då är det väldigt vanligt att man letar efter "sig själv"/försöker komma underfund med vem"jag" är. Samtidigt känns det väldigt viktigt att "höra till" något sammanhang och identifiera sig med det. Men de känslorna är just inget annat än känslor.

Du är ju fortfarande DU oavsett om du känner dig trygg i dig själv eller inte och oavsett om du känner att du förstår dig själv eller inte.

Jag tänker att det viktigaste för dig och för alla tonåringar är att lära sig acceptera och älska sig själv precis som man är. Du är du och du har en kropp med bröst på. Ok, du känner dig inte bekväm i tjejkläder, så ha inte tjejkläder på dig! 

Här har jag ett tips på en liten övning som brukar kännas bra när man funderar på vem man själv egentligen är. Gör så här, tänkt och skriv en lista på vem du är och saker du gillar:

Jag är jag och jag tycker om …(vad det är du gillar)..

Försökt att beskriva det du gillar utan att sätta "könstillhörighet" på sakerna (tex killbyxor utan skriv istället vilken sort byxor istället, typ mjukbyxor/jeans/tajts eller vad det nu skulle vara.

Till exempel:

"Jag är jag och jag tycker om sköna mjukbyxor.

Jag är jag och jag tycker om randiga skjortor.

Jag är jag och jag gillar att cykla

Jag är jag och jag älskar att fika

Jag är jag och jag gillar om min snygga lugg.

Jag är jag och jag vill resa till Maldiverna.

Jag är jag och jag och jag är bra på att laga mat.

Jag är jag och jag … (o s v något som är positivt och bra eller som du önskar och vill)"

Fortsätt och skriv/tänk/räkna upp för dig själv så länge du kommer på saker du uppskattar, tycker om, gillar att göra, älskar osv.

Det är ett bra sätt att börja komma underfund med vem man själv är, att sedan läsa sin lista och se vad man själv tycker om, uppskattar, önskar, vill och så vidare.

För du är ju allt det där braiga med bra saker som du gillar, önskar och vill! Först och främst! Sedan kan du en dag komma att känna att du vill ändra din kropp för att passa bättre hur du känner dig inuti. Men viktigt är att du först lär känna dig själv och veta vad du själv vill, tycker, gillar, känner o s v. När man vet vad man själv känner, då kan man också börja göra saker för att det skall passa bättre med det man känner.

Så känner du dig inte bekväm i "tjej-kläder" låt bli det då! Den dagen du använder tjejkläder skall det vara för att du själv känner att du är nyfiken eller vill och känner att det känns bra, inte bara "för att du borde" liksom!

Stoor kram och lycka till!❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[AnimeV4]
2016-11-13 23:27
#3

Du får gärna PM:a mig angående detta och bolla lite tankar. Är själv transperson och har varit i samma funderande.

tiger tok
2016-11-14 07:01
#4

Var ett Tv program om typ detta i förrgår, tror det var på tvåan, kanske går att spola tillbaka?

CayKantos
2016-11-14 14:25
#5

#4 haha oj. Kollar typ inte tv.. så vet inte rigtigt hur 😅

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2016-11-14 14:26
#6

#3 tack, kanske jag gör :) vi har ju redan hund prat på gång ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
CayKantos
2016-11-14 14:30
#7

#2 tack så himla mycket! Grejen är att dagarna jag känner mig mer "tjejig" och vill gå ut med riktigt tjejigt kläder. Jag känner mig mest pinsam eftersom mina vänner typ ska kommentera det. Eller kolla på mig. Även dom är snälla och ger komplimanger känns det typ fel och pinsamt. Jag har några enstaka gånger gått ut i kläder jag tyckte var för tjejigt och för obekväma.. gör jag aldrig igen. Brukar testa lite kläder hemma och då känner jag vad som är obekvämt eller inte. Brukar sluta i mjukisbyxor och en stor tröja 😂 hur mysigt som helst ju!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: