Annons:
Etikettövrigt
Läst 1161 ggr
Katarina97
11/17/16, 1:18 AM

Ringa ungdomsmottagning

Har ingen aning om vilken kategori jag skulle lägga detta i men tänkte att någon härinne kanske vet. 

Jag måste boka en tid på ungdomsmottagningen och på deras hemsida står det att de har telefontid från 7-12 alla vardagar och att när man ringer får en tid då de ringer tillbaks, men hur ska det fungera? Jag går ju i skolan från klockan 8 och då kan jag inte svara eftersom dom med största sannolikhet kommer ringa upp mitt i en lektion? Eller får man en tid väldigt kort efter att man ringt så att jag hinner innan klockan 8 om jag ringer vid 7? Förstår verkligen inte det måste ju vara ett problem för alla som behöver boka en tid på umo, de flesta går ju i skolan. 

Kan någon förklara för mig? Är väldigt förvirrad, hahaha

Annons:
Scorpio97
11/17/16, 1:26 AM
#1

Här kan det dröja flera timmar (eller till dagen efter) innan dom ringer tillbaka, men det kan såklart variera mellan olika mottagningar. Om du har någon rast, lunch eller liknande så kan du ju be dom ringa mellan dom tiderna och hoppas att dom gör det.

Har du kollat om dom har e-post? Mottagningen här hade det förr och då var det väldigt bekvämt att boka tid via mejl, men sen tog dom tyvärr bort det. Här är telefontiden också under skoltid men ännu kortare, och jag tycker precis som du att det är ganska dumt. Omöjligt att kunna ringa den tiden om man går i skolan, och det gör ju dom flesta som besöker ungdomsmottagningen.

Beroende på hur dina lärare är och vilka lektioner du har, så kanske du kan säga till läraren/lärarna att du väntar ett viktigt samtal och fråga om det är okej att du går ut några minuter om det ringer? Det har jag gjort några gånger och det har alltid fungerat bra.


//Jessie

vendelay
11/17/16, 1:26 AM
#2

Ja, det är ett extremt irriterande problem! Jag löste det med att t.ex. ringa precis när lunchen började för då har du ju oftast typ en timma på dig. Andra gånger sa jag som det var till läraren - jag väntar på ett samtal från min läkare / sköterska / whatever, är det okej om jag tar det när hen ringer?

De sa aldrig nej till det till mig i alla fall. Du kan ju förklara att de enbart har telefontid mellan 7-12 och att det är viktigt för dig. Du behöver inte säga att det är UMO eller varför läkaren ska ringa dig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
11/17/16, 1:32 AM
#3

Finns det ingen möjlighet att gå dit och boka tid på plats? 

Annars är det bara att säga till läraren innan lektionen att du väntar viktigt samtal från läkare och måste ta det.(precis som vendelay skrev såg jag nu) Så går du ut från klassrummet när du svarar.

smellcaramell
11/17/16, 1:52 PM
#4

Där jag bodde förut fanns ingen möjlighet att boka tid på plats. Man ringde (helst 07.00, då brukade de ringa tillbaka runt 8-9 typ. Sedan sa man till läraren att man väntade ett samtal och gick ut och pratade med dem. Aldrig varit några problem för mig men man får ju passa in så man kanske inte ringer de en dag när man har prov eller så.

vendelay
11/17/16, 8:01 PM
#5

Som smellcaramell skriver: här går det inte heller att boka tid på plats och ringer en senare än typ 10-30 minuter efter telefontiden startat är du körd… Alldeles för många som behöver hjälp och alldeles för få som jobbar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

alehajo
11/18/16, 7:45 PM
#6

Är din ungdomsmottagning ansluten till "Mina vårdkontakter"?

För om de är det brukar man kunna logga in och boka via internet om man har någon typ av E-legitimation (t.ex mobilt bankid), annars kan man beställa hem ett lösenord som de skickar på posten som man kan logga in med..

Annons:
Anonymos
11/22/16, 6:51 PM
#7

Det går ju att beställa tid genom "mina vårdkontakter", om din ungdomsmottagning är ansluten till det. Jag har även mejlat ungdomsmottagningen i stan och bett mig ringa en viss tid när jag vet att jag kan, det har funkat. 😊

/Anonymos

Upp till toppen
Annons: