Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 722 ggr
[134643]
2016-11-20 12:28

Ni som gör mycket

Hej! Jag har alltid haft rätt så mycket fritid, oftast bara gått i skolan och sen kommit hem. Varit i stallet några kvällar i veckan eller så. Men nu har jag lyckats få jobb. Det innebär att jag går i skolan 8:30-16:30, sen jobbar jag måndag till torsdag 17:00-21:00. Fredagar åker jag ut till stallet och rider 1-2 hästar, kommer hem sent, går upp vid 6 ungefär på lördagen för att åka ut till stallet och lasta en häst iväg på träning, sen kommer jag tillbaka och rider en till häst. Är ofta hemma till 7-8 ungefär på kvällen. Min enda "lediga" dag är söndagar, och den går åt till att plugga, städa, fixa i ordning inför veckan och så vidare..

Självklart känns allt kul, jag trivs i skolan och på jobbet och kan inte tänka mig ett liv utan hästarna. Men jag är lite orolig för att jag inte ska orka. Vardagarna kommer jag hem 10, äter och duschar sen kraschar jag i sängen helt slut. Igår somnade jag 21 och sov 13 timmar. 

Vad ska jag tänka på för att inte gå in i väggen? Finns det några knep? Eller är det bara att köra på, försöka att njuta i stunden och hoppas på det bästa? Överreagerar jag? Jag kanske bara är van att få lata mig så nu känns det här som hur mycket som helst 😃 Finns det några här inne som också "gör mycket"? Hur orkar ni, när hittar ni tid till att bara slappna av och ta hand om er själva? 😍

Annons:
Yehet121
2016-11-20 15:58
#1

Jag tycker inte att jag "gör mycket" men jag skulle nog tipsa om att känna efter när det har gått en tid och om du tycker att det känns stressigt så kan du eventuellt fråga om att få lite mindre dagar på jobbet, så att du kan få tid att vila mellan allt och slappna av lite :)

[134643]
2016-11-20 20:50
#2

#1 Jag kan tyvärr inte ta mindre dagar på jobbet. Planen är att testa och känna efter, jag är bara lite orolig över att det ska gå för långt innan jag inser att jag inte mår bra. Har märkt redan att jag slarvat ordentligt med mat den senaste tiden, har knappt ätit eller orkat göra i ordning mat. Har inte ätit middag sedan jag började på jobbet, men jag har inte tänkt på det. Jag kan tyvärr vara sån som person att jag bara kör på tills jag kraschar utan att märka att jag ens varit på väg dit. Tack för svar 😊

Honestyisdead
2016-11-21 09:14
#3

Låter alldeles för mycket. Du lär inte klara av det länge. Att vara igång över halva dygnet stre delen av veckan kommer innebära att skola jobb och du kommer bli lidandes. 

Hade varit bättre om du jobbade helger och var i stallet några timmar ett par gånger i veckan.

Linn Is The New
2016-11-21 13:01
#4

Det är för mycket. Du tar slut på dig själv, du måste kunna slappna av också. Din kropp mår inte heller bra fysiskt att arbeta så bra.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Yehet121
2016-11-21 13:06
#5

Precis som Hera skrev så blir det för mycket. Med tanke på att du skrev att du inte har haft ork till att laga eller äta mat och att du inte har ätit middag sedan du började på jobbet känns som att det börjar ringa lite varningsklockor.

[134643]
2016-11-21 13:51
#6

#3, #4, #5. Jag hör vad ni säger haha. Vilka tecken är det jag ska hålla koll på för att veta när det inte går längre? Att jag är trött? Svårt att koncentrera mig? Inte hinner med skolan? Går ner i vikt?

Annons:
Honestyisdead
2016-11-21 13:57
#7

Allt skulle jag säga.  Fast det är dumt att vänta så långt.

[134643]
2016-11-21 14:04
#8

#7 Okej. Jag testar ett tag och ser hur det går. Kan uppdatera om några veckor 😃 Tack för svar! 😊

Zadeira
2016-11-21 21:37
#9

Det är ju tyvärr så att när du börjar se tecnknen på att det inte funkar längre så har det redan gått för långt.

Att riskera att gå in i väggen i värsta fall är så onödigt för då kommer allt som skola, jobb och hästarna bli lidande till eventuellt 100%  istället för att du kanske nu får prioritera om men håller ihop på lång sikt. Bättre att redan nu planera om och få det hållbart än att köra på tills du gått rakt in i fällan och inget alls funkar.

ipopuma
2016-11-21 22:28
#10

rida en häst och ibland båda och träna varannan vecka? Göra upp matlådor och var strukturerad. Hur länge ska detta hållas?

[134643]
2016-11-22 09:44
#11

#9 Jag tänker ändå att jag behöver testa ett tag för att se om det blir för mycket eller inte. Just nu känns det absolut som mycket, men inte för mycket. #10 Fram till sommaren kanske, så lite drygt ett halvår. Det beror på om jag hittar något annat jobb eller så, men antagligen så blir det så här fram till sommaren. Just hästarna och träningarna mår jag så himla bra av så det vill jag inte skära ner på.

alehajo
2016-11-22 16:18
#12

Jag kan väl säga att jag är en sån som "gör mycket".
Men det handlar nog mest om att jag gärna har planerade saker hela tiden som avlöser varandra så jag slipper tid med frågan "Vad ska jag göra nu?" för att jag mår bäst av att veta vad jag ska göra och slippa den frågan. Sen så är jag nog i grunden en ganska stresstålig person men jag älskar att alltid ha saker att göra.

Upp till toppen
Annons: