Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1086 ggr
alva0208
11/21/16, 8:48 PM

Internat?

Jag har nyligen vart på en besöksdag på naturbruksskolan Sötåsen. Det verkar så himla mysigt och roligt osv! Men jag är lite orolig, jag är ganska säker på att jag kan komma in och jag har tillräckligt med pengar, men det är andra saker som oroar mig. Det är ganska långt ifrån där jag bor, och jag skulle fortfarande vilja åka dit nr jag har träningar, är det möjligt? Det finns bussar och tåg som jag kan ta, men är det ok att åka fram och tillbaka från skolan? Mina föräldrar är skilda och mamma bor i Skövde, och pappa i Hjo. Jag kommer typ alldrig att få träffa dem, och mina kompisar i Skövde (går i skolan i Skövde)? När ska jag kunna träffa dem?  Dem är som mina systrar, jag ÄLSKAR dem verkligen. Jag kommer typ aldrig att kunna träffas. Hur ska jag göra? Btw överreagerar jag lite på pälsdjur men doktorn säger att det är ok om jag tar mina mediciner, är orolig att det inte ska fungera. Och så är jag orolig att jag inte ska kunna liksom "vara med" i  mina kompisars liv, och mitt liv? Tänk om jag inte vill bo mitt i skogen längre?  Tänk om jag kommer liksom vara "instängd" där. Vet att en av mina kompisar vill gå och bo där också, vilket är en lättnad, så jag inte är helt ensam. Och om jag inte vill jobba med djur men vill studera med  djur?  Kan man byta "riktning" på högskolan? SNÄLLA HJÄLP MIG JAG HAR ÅNGEST!!! Har säkert flera problem sm jag int kommer på nu, men snälla skriv vad ni tycker eller om ni har erfarenhet!

Annons:
Aleya
11/21/16, 9:13 PM
#1

Jag kommer vara tråkig och säga att när man börjar gymnasiet så splittras många vänner av olika anledningar. För att folk flyttar och man hittar nya vänner eller bara växer ifrån varandra, jag kan förstå att du kommer sakna dom, men du vet inte hur er relation blir under gymnasiet. Gällande att träffa folk och om man bor långt från dom så är det ofta längre ledigheter man får förlita sig på. Och då kanske du får prioritera, pappa en gång och mamma den andra. Nu vet jag inte hur lång tid det tar att åka mellan dessa ställen då du vill åka på träningar. Men det lär ju kosta att åka fram och tillbaka. Så du får väl se om du har råd snarare. Gällande överkänslighet så hade inte jag själv chansat på att hålla på med nått jag sedan kan bli mer allergisk emot. För hur ska du göra sen om du ska jobba med det efter gymnasiet men börjar reagerar med rejäla reaktioner? Bara du har behörighet och betygen för det så kan du bli vad du vill på högskolan.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonymos
11/22/16, 4:47 PM
#2

Precis som ovanstående skriver, splittrar man oftast på grund av gymnasiet. MEN jag slår vad om att du kommer träffa nytt folk, för det gjorde jag 😃

Hur långt ligger skolan ifrån där du bor? Min skola betalade tågkortet till mig, och jag vet att de stod för andras resande också. Du kan ju höra med skolan?

/Anonymos

Alvirpo
11/26/16, 11:24 AM
#3

Jag bor på internat på mitt gymnasium, och vill bara säga att det är helt underbart! Helt klart det bästa valet jag gjort. Har fått många nya vänner och jag stortrivs, men som ovanstående sagt, så splittras gamla kompisgäng ofta av gymnasiet.. Träffar mina gamla kompisar ganska sällan då jag bara är hemma på helger och lov och då är dom ofta borta, men vi pratar fortfarande mycket i gruppchatter osv. Ärligt talat så saknar jag dem inte så mycket, vi har väl växt ifrån varandra mer och jag trivs bättre med mig själv med mina kompisar på gymnasiet än med mina gamla. Det kändes svårt i början och jag ville inte inse det, men har blivit tvungen att erkänna det för mig själv. Vi går alla på varsitt gymnasium och har fått nya kompisar. Men vi är förstås fortfarande vänner!

alva0208
11/26/16, 7:54 PM
#4

Hej igen! Tack för alla svar! Det tar ca 40 med buss min till min mamma i Skövde och 20 min med tåg. Till pappa tar det 1 tim 10 min (dubbelt så långt) och det går bara buss dit.

J-Artur-K
11/26/16, 11:03 PM
#5

Jag gick också på internat i gymnaiset,  naturbruksgymnasium, som du ska på men inte samma skola. Tror aldrig du kommer ångra dig om du verkligen vill gå där . Är det bästa valet jag gjorde i mitt liv typ. Skolan var 12 mil ifrån där jag bodde så man bodde på internat på skolan. Vännerna hemifrån träffade jag på helger hemma o så. Dom bästa vännerna ifrån den tiden hemifrån är jag goda vänner med än idag. Sedan fick man många nya vänner under gymnasietiden när det var internat skola. Alla umgicks med alla typ. Sedan gjorde man saker på kvällar o så.

Har många vänner ifrån gymnasie tiden än idag.

Du kan få riktigt roligt där tror jag. Alla åldrar umgås med varandra o alla inrikningar umgås med varandra. När vi träffas efter den tiden nu för tiden bruka vi ta upp gamla minnen o tänka på hur roligt vi hade det. (jag gick ut 2007)  o vi träffas än idag.

Om det är att du bor på internat där tror jag aldrig du kommer ångra dig i alla fall. du får utan tvekan flera vänner. Alla umgås med alla typ .

Ny dag nya möjligheter

Upp till toppen
Annons: