Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 650 ggr
1000
11/22/16, 5:47 PM

psykisk ohälsa?

hej, jag har mått skit ett  långt tag med massa olika symtom osv och nu har jag och min familj äntligen fått tag i vården, jag var på ett lågnt möte igår och fyllde bl.a. i enkäter och psykologen där konstaterade att jag var "säkerligen rätt djupt deprimerad" och att det var akut att jag skulle få hjälp. så har fått en akuttid på bup om en vecka där jag kommer få en ny bedömning och hjälp så fort som möjligt.

vet inte exakt varför jag skriver detta men vill ha lite hjälp kring hur jag ska orka med detta. söker framför allt svar från folk som själva har erfarenheter av psykisk ohälsa/depression. hur var det för er? fick ni hjälp på bup? berättade ni för era vänner att ni var deprimerade? hur funkade det med skolan? hur blev ni friska (om ni blivit det)? osv

Annons:
1000
11/22/16, 5:51 PM
#1

jag känner att jag kanske vill berätta/förklara för mina närmsta vänner varför jag kan va så trött/tråkig/nere osv men är rädd att de typ inte ska tro mig/inte förstå mig? berättade för en vän att jag fått en remiss till bup och han ba "VA varför det????" jätteförvånad och hade tydligen aldrig märkt nåt.

tror inte nån av mina vänner märkt så mycket eller oroat sig över mig. vilket är konstigt då mina föräldrar märkt allt väldigt tydligt? 

vet inte hur jag ska säga det riktigt heller..

1000
11/26/16, 9:55 AM
#2

putt upp för svar

Calcifer
11/26/16, 12:14 PM
#3

Det är ofta så att man är bättre än man tror på att dölja hur man verkligen mår. Vilket kan resultera i att folk blir väldigt förvånade. Sen finns det en viss stigma fortfarande kring det där med att söka hjälp för psykisk ohälsa, men det finns absolut ingenting att skämmas för. Alla människor kan må dåligt ibland, och en del så pass att de behöver lite hjälp med det. Tycker du ska berätta för dina närmaste vänner om du känner att det skulle vara bra, och sen kan du ju göra det hur långt eller kort du vill. En förklaring kan ju vara en mening eller två bara.

Du är förresten välkommen in på depression iFokus om du vill också. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

J-Artur-K
11/26/16, 10:37 PM
#4

Jag har varit mycket deprimerad ända sedan barndomen. (var flera familje tragedier mellan jag var 10-12 år gammal) fick se saker en människa inte ska behöva se och framför allt inte ett barn. Jag dolde mitt mående men mådde väldigt dåligt.

Jag gick inte på Bup visste inte ens att det fanns då o dolde mitt mående. Men när jag blev vuxen senare kontakta jag psykiatrin för orkade inte mera.  Fick diagnosen post traumatiskt stress syndrom. Gick till psykolog under 4 år  och blev sjukskriven först 2 år sedan 2 år till.  Så gå till Bup om du inte mår bra. Är något jag hade behövt göra när jag var barn/ungdom i så fall hade jag kanske inte problemen jag hade följt med så länge.

Psykiatrin hjälpte mig. o blev bättre då.

Ny dag nya möjligheter

Upp till toppen
Annons: