Annons:
Etikettövrigt
Läst 653 ggr
Nellan-
2016-11-24 23:12

Sömn

Hej! Jag är en tjej på nyss fyllda 16 år. Min kära mor har fått för sig att stänga av familjens internet kl 22 för att hon tror att jag sitter uppe halva natten om jag har internet vilket jag inte gör, brukar somna runt 00-01 tiden och kliva upp vid 08, räcker det? Eller behöver en 16 åring mer sömn än så?

Annons:
IaMiaMaria
2016-11-24 23:22
#1

Ungdomar i din ålder behöver ca 9-10 timmars sömn per natt

Ej vetenskapliga länkar, men informativa om varför.

http://www.1177.se/Jamtland-Harjedalen/Tema/Barn-och-foraldrar/Vaxa-och-utvecklas/Barn-och-unga-13-18-ar/Barnets-utveckling-13-18-ar/

http://unglivsstil.se/ungdomar/somn/841-2/

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

iskogen
2016-11-25 16:07
#2

Personligen är jag svintrött när jag somnar den tiden och ska upp 7-8 på morgonen. Det sägs ju att man ska sova 8-9 timmar, men jag tycker ändå det låter sent att somna 00-01. Hur känner du själv? Finns för övrigt forskning på att mobilanvändande sent kan störa sömnen.

Sindri
2016-11-25 16:21
#3

Heder åt din mamma som bryr sig så mycket och orkar stå upp för dig.
Du kommer att vara tacksam mot henne senare i livet.

iskogen
2016-11-25 16:40
#4

Håller med Sindri. Det är beundransvärt när föräldrar aktivt gör något för barnens skull även om de inte gillar det själva och föräldrarna kan få skit för det.

smellcaramell
2016-11-25 22:39
#5

Beror helt på hur du känner dig. Jag behövde själv runt 5-6h sömn när jag var i den åldern, nu behöver jag runt 7-8. Man kan inte säga "du behöver sova mer" bara utifrån hur många timmar en person sover. Man behöver olika mycket sömn i olika perioder i livet och det beror även på vad man gör om dagarna. 

När jag var en heldag på skolan/en heldag med dementa behövde jag mer sömn än om jag var en heldag i stallet vilket jag tror beror på att jag behövde "anstränga huvudet" mer när jag var i vissa miljöer och då behövde jag även sova mer. 

Hade någon försökt "tvinga" mig att sova mer/mindre hade jag blivit tokig! Det kan även vara en värdefull läxa inför senare i livet om det visar sig att man behöver mer sömn. Bättre att man försover sig när man ska upp till skolan än att man riskerar att mista jobbet p.g.a. att man inte kommer i tid tänker jag. Det är även bra att lära känna sin kropp och förstå var för lite/mycket sömn innebär för kroppen.

Nellan-
2016-11-26 02:12
#6

#2 #5 Förstår vad ni menar. Jag har alltid problem med att komma upp på morgonen oavsett om jag sovit 2 timmar eller 12 timmar. Går alltid och lägger mig samma tid och sommar nästan direkt för det är vid den tiden jag blir trött. Känns bara så löjligt att jag inte ska kunna t.ex kolla på en serie innan jag somnar? Det är något jag brukar göra och brukar ofta somna till. Går i skolan 3 timmar om dagen så anstränger mig inte speciellt om dagarna.

Annons:
Sindri
2016-11-26 09:30
#7

Har du inte hört/läst någon om bildskärmar och dålig sömn?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ljuset-fran-skarmar-forsamrar-somnen-och-minnet

Calcifer
2016-11-26 12:18
#8

#7 Och för andra (mig t:ex) så är sömnen obefintlig om jag inte har något igång i bakgrunden. 😃

Hur mycket sömn man behöver kan vara ganska individuellt, men om du är så pass trött oavsett om du sover 2 eller 12 timmar kanske det är något annat som gör det? Räcker ju med en brist på t:ex D-vitamin för att man ska känna sig tröttare än vanligt. Sen kanske du kan prata med din mamma angående att internet stängs av, och se om ni tillsammans kan komma överens om en tid där det stängs ner? Så att hon vet att du inte sitter uppe hela natten men du ändå känner att du kan kolla på en serie en stund innan du somnar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: