Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 763 ggr
Linn Is The New
2016-11-26 16:37

En fråga till ALLA - Längd & Vikt (x)

Jag satte ett X i rubriken för att vissa kan vara känsliga för ett sådant här ämne som innehåller kropps ideal.  Om du har en åsikt som kan stötta andra kan du varmt klicka bort från tråden, absolut förbjudet att säga att någon kropp eller längd är rätt eller fel.  Jag tror många av oss, både tjejer och killar känt press på både kropp och längd förut. Vet dagligen tjej kompisar som klagar på vikten, eller som säger med låg ton i spegeln "vad fet jag är" när magen putar ut lite. Hur kan det fått bli så? Först och främst tror jag det är modell idealet och sociala mediers fel (instagram modellerna, tumblr etc) som ställer till det.  Många orimliga krav så som stor rumpa, stora bröst, smala lår,platt mage och petita fötter. Hur folk tar kort på sin sallad och säger "Kalorier in check" eller folk som skriver "Jag kan äta den här hamburgaren anorexia människor."  Hur ser ni på detta? 

Jag har ju tex problem med min egna längd som 15 årig tjej på 1,78 cm. Jag vill ju så gärna höra till det här idealet "killar gillar korta petita tjejer." Kanske inget ideal, men jag har fått höra det från enskilda tjejer.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
Fridaaaa
2016-11-26 16:41
#1

Men längd plus vikt säger ju ingenting hur ens kropp ser ut?

Men håller med, det är sjuka ideal idag. Alla är fina på sina sätt <3
Hälsan går före tycker jag och bara för att man är smal (underviktig) betyder det inte att man är mer hälsosam

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linn Is The New
2016-11-26 16:46
#2

Nej precis. Sa inte det i inlägget, ville dock försäkra att folk inte började klanka ner på andras kroppar för att det kan vara så enskilda åsikter när det gäller sådana här trådar. 

Håller absolut med där! Hälsan går först, mår du bra och klarar att göra fysiska aktiviteter tycker jag det är bra.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Fridaaaa
2016-11-26 16:49
#3

#2 Nej du skrev inte det rakt ut, men kunde tolkas lite så men kan missuppfattat lite med :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mundis
2016-11-26 21:19
#4

Oavsett hur man ser ut kommer folk kunna hitta fel och brister, och enda sättet att komma ifrån detta är att själv lära sig att acceptera sig själv och sin kropp. Någon kommer alltid kunna säga att du är för lång eller för kort, för tjock eller för smal. Tvärtemot dig, ts, upplever jag att "killar" (självklart kan man ju egentligen inte generalisera så) är intresserade av längre tjejer, då jag själv är relativt kort, 159cm. Jag har också fått höra att jag är tjock, när jag vägde strax under 45kg. När jag gick ner ännu mer hade jag istället inga kurvor (hade jag visserligen inte innan heller). Också jag är 15 år. Det finns alltid någon som inte är nöjd. Jag har haft (och har fortfarande) väldigt mycket ångest över det här, ovanpå min ångest över allt annat. Om jag kunde lära mig att inte lyssna på detta skulle mitt liv bli så mycket enklare. För varför ska jag ändra på mitt utseende efter någon annans önskemål? De här "idealen" är ju inte heller det minsta hälsosamma, det är bara så någon annan vill att jag ska se ut. Är det verkligen rimligt, att någon annan ska få bestämma över min kropp? Jag finns inte för någon annans skull, utan för min egen. Rent logiskt borde jag ju bara sluta lyssna. Tyvärr är det ju inte så enkelt. (Insåg nu att min kommentar blev lite lång, ber om ursäkt för det.)

[Tilde]
2016-11-26 22:20
#5

Det är extrem press på tjejer (också killar) att se ut på ett visst sätt och jag tror att detta bara blir värre och värre… Mer orimliga ideal som ska eftersträvas. Det fina med människor är ju att alla är unika och ingen är den andra helt lik så jag tycker det är jättetråkigt att man ska bli kritiserad för att man inte ser ut som idealet. 

Jag är 169 cm och har vägt allt mellan 47 kg till 62 kg. 47 kg var för lite (jag var sjuk då och såg väldigt smal ut) och 62 kg var för mycket för just min kroppstyp. Det är många med samma längd som väger mer än 62 kg och passar jättefint i det men just min kropp gör inte det. Jag bör ligga mellan 52-54 kg för att min kropp ska må bra. Väger just nu 53 kg och styrketränar några gånger i veckan - mår och ser bättre ut än jag någonsin gjort, enligt mig 🙂 Mitt ideal är väldigt muskulöst jämfört med mainstream-idealen, men det betyder ju inte heller att jag ogillar andra kroppstyper. Each to their own.

Kan säga att jag vägde runt 52 kg hela gymnasiet också medan jag hade kompisar som vägde både mindre och mer och var längre och kortare. Jag kunde inte bry mig mindre om vad killar tycker är snyggt - jag går efter vad JAG tycker är snyggt och trivs med.

Majaa12
2016-11-27 21:29
#6

Jag är helt tvärtemot i att jag måste vara "smal" just nu. Jag är 171 cm och väger 58 kilo och är ganska tränad. Jag tycker inte att det är något fel på min kropp alls men jag skulle gärna gå upp några kilo bara för att få lite mer kurvor. Jag fattar inte alls grejen med att man måste vara jättesmal för att vara "fin". Känner många tjejer som struntar i att äta vissa gånger bara för att bli smalare. Medans jag som är smal precis som dom, äter lite extra bara för att jag vill gå upp något kilo för att få mer kurvor. Har också blivit kallad tjock men ärligt talat bryr jag mig inte alls. För det första var jag på gränsen till underviktig och vet att dom sagt det bara för att försöka såra, för det andra ser jag inga fel alls med att vara "tjock", kurvor är ju fint🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: