Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1062 ggr
yeogibuteora
12/2/16, 8:16 PM

Bokstaven R

Jag är född i Tyskland men uppvuxen i Göteborg och med tyska föräldrar som inte ens lyckas med tungrots-R utan istället använder de tyska R-ljuden från halsen så har jag aldrig lärt mig säga R. Jag har som liten gått till talpedagog men det har aldrig riktigt hjälpt. Efter en jävla massa år av mobbning och folk som inte hör vad jag säger är jag riktigt trött på detta och undrar om någon har tips på hur man säger bokstaven R. Har somsagt blivit mobbad i flera års tid över mitt uttal och har behövt sy ansiktet som mindre efter att jag blev nerslagen för att ha uttalat namnet Rickard fel. Förstår själv att det inte kommer ändra folks syn på det och det är inte därför jag gör det utan för att jag vill helst att folk ska kunna förstå vad jag menar när jag snackar. Tack å bock

Annons:
Kirnzy
12/2/16, 8:31 PM
#1

Jag, och andra jag känner, lärde sig säga r genom typ "tededappa, tededoll" som trappa som troll. Säger man det många gånger om och snabbt låter det som r och sen lär man sig det efter ett tag :) Kanske inte funkar för alla direkt men det är ett bra sätt enligt mig :)

DesK
12/2/16, 8:32 PM
#2

Eftersom det finns flera svenska dialekter som talar med så kallat tungrots-r, låter det mycket märkligt att du har blivit mobbad för detta. Så de som påstår att de inte förstår vad du säger, vill troligen inte förstå vad du säger.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

CaptainBunchie
12/3/16, 6:07 PM
#3

#2 Folk mobbar för att mobba. Det kvittar oftast vad det nu kan vara, hur perfekt du egentligen är; de hittar alltid något som de kan mobba för.

Tyvärr har jag inga personliga tips. Men verkar som att det finns en del videos på youtube om hur man kan lära sig (ex: https://www.youtube.com/watch?v=cjoOD8SVhos)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Howling_Souls
12/10/16, 3:43 PM
#4

Jag är svensk men kan fortfarande inte uttala R, ibland hör folk inte vad jag säger och om jag ska säga typ "Varg" låter det som "Vajj" det är väldigt pinsamt men har lärt mig att leva med det. Jag tycker att man ska vara ärlig och förklara åt de andra man pratar med att man inte kan uttala den bokstaven. Jag måste typ säga "Wolf" istället så att folk förstår :/ Lycka till och hoppas du lär dig det snart!

Upp till toppen
Annons: