Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 691 ggr
Whippet
2016-12-11 21:32

Snabb fråga

Hej

Jag har ett prov som är imorgon och jag håller på och pluggar till det nu. Det handlar om att man ska jämföra olika religioners klädesplagg t.ex kippa. Där ska vara med både likheter och skillnader, Sedan lite fakta om båda två.

Frågan är då om man kan jämföra kippa och slöja. Kippa bärs ju främst av män och slöjan bärs främst av kvinnor, eller borde jag jämföra något som av båda hållen bärs av kvinnor (judendomen och islam) Jag läste dock att i en reformert eller konservativ kan även kvinnor bära kippa.

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
Kyllan56
2016-12-11 21:42
#1

Judarnas kippa kan väl jämföras med muslimska mäns huvudbonad som kallas topi eller kufi. En skillnad är materialet är en skillnad då den muslimska topin ofta är virkad.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Whippet
2016-12-11 21:44
#2

#1 Tack så mycket för snabbt svar, tror det kommer gå lättare nu att jämföra :)

I'm out Vilar huvudet i handen

Kyllan56
2016-12-11 21:46
#3

#2 Varsågod! 🙂

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Calcifer
2016-12-11 22:25
#4

Ska du även berätta om vilka regler som gäller kring de olika plaggen? T:ex när de måste bäras, etc? Det kan ju vara intressant också, tänker jag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

smellcaramell
2016-12-11 23:20
#5

Man behöver ju inte jämföra saker som är lika olika går ju minst lika bra(om inte bättre då det i vissa fall är mycket lättare att hitta likheter. Kön och klädesplagg är ju minst sagt aktuellt(kvinnor som anses be om våldtäkt p.g.a. klädesplagg. Män som i mångt och mycket kan gå runt i vilka kläder som helst. Hur vissa religioner bara har speciella "kända" plagg för vissa kön/roller i samhället(kippa, munkar och nunnors klädsel, präster o.s.v.)).

Upp till toppen
Annons: