Annons:
Etikettövrigt
Läst 1570 ggr
[Lukasgraham]
2016-12-19 19:04

Tog sönder skoldatorn!

Jaha! halkigt ute och har skoldatorn i i väskan, såklart faller man och tappar väskan och i sin tur får datorskärmen en smäll och nu är det en skada i hörnet på skärmen…

Problemet är att det inte är min egna skoldator, utan jag fick en tillfällig dator medans min dator är inlagt på reparation…

Kommer jag att få betala för datorn nu? 

Den funkar förutom skadan i hörnet på skärmen och att det är svart "gegga" inne i skärmen i hörnet där sprickan är. Ett problem till är att min hund lyckats hitta min sladd till denna dator som jag klumpigt nog hade under min säng, så sladden är trasig och skärmen trasig.  Blir jag betalningsskyldig nu?

Annons:
Iskall
2016-12-19 19:13
#1

Du bör vara ärlig och berätta hur det har gått till så får skolan bestämma ifall du blir skyldig något.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Tjeja
2016-12-19 19:14
#2

Det beror på vad skolan har för typ av försäkring för sina lånedatorer. 

Risken finns ju att du kan behöva betala en så kallad "självrisk". Självrisk är en mindre del av vad hela skadan kostar som man får stå för själv, resten täcker försäkringen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2016-12-19 19:17
#3

Det brukar inte vara några stora summor som man får betala själv. 

Det är viktigt att du är ärlig och berättar för skolan för annars kanske skolan inte får ut något på försäkringen och då måste skolan betala allt själv.

Hur det än blir så är den inte speciellt sannolikt att du får betala allt själv utan bara en mindre del, i värsta fall, men troligtvis inte ens det. Om man är ärlig och berättar vad som hänt kan skolan ibland vara snäll  och låta en slippa betala en del av självrisken eftersom det hjälper dem att få datorn reparerad billigare.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Calcifer
2016-12-19 19:51
#4

Det du kan få stå för själv är att hunden tuggat sönder kabeln. Ramla kan ju vem som helst göra hur noga man än är, men det ligger mer på ditt ansvar att se till att kabeln är oåtkomlig för t:ex hundar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

blodörn
2016-12-19 19:57
#5

Det var väl onödigt gjort

Do as you would be done by - And think for yourself

Kirnzy
2016-12-19 21:23
#6

På min förra skola var det så att om man tex ramlade eller så på väg hem eller från skolan, alltså om man hade en anledning att ha med sig datorn och inte riktigt kunde göra något åt det som hände,, så behövde man inte betala något. Nästan allt annat behövde man betala själv, ofta fullpris. Det beror ju helt på hur skolan har det. Där jag går nu behöver man betala så mycket som det kostar, spelar ingen roll om det var en olyckshändelse eller så. (Jag fick nästan betala 5000kr för en 4 år gammal iPad på grund av en spricka i skärmen :o, behövde dock inte betala något :)

Annons:
[Lukasgraham]
2016-12-20 01:40
#7

#5: Javisst det var onödigt gjort, skam på mig! :-) 

Datorn ska jag lämna tillbaka i veckan, tar inte med kabeln. 

Tack för alla svar! Återkommer hur det gick sedan.

kae
2016-12-20 22:26
#8

Min gamla dator hade på något vis fått en vattenskada som lett ill att vissa av tangenterna slutat fungera. Dessutom hade den lite bucklor. Skulle egentligen få betala 5500 spänn enligt den tredje parten som lagar datorn, men rektorn på min skola sa att det var orimligt och jag fick använda mig av en lånedator resten av min tid på den skolan, om jag minns rätt.

Fia9000
2016-12-26 01:44
#9

Nu är det ju inte samma regler på alla skolor, men hos oss gäller försäkringen om man tappar datorn när den ligger i väskan man fått från skolan. Hade man den i en annan väska eller helt utan väska får man betala själv. Det tråkiga med att det går på försäkringen är dock självrisken, så man måste ändå betala lite… 

Angående laddaren så är vi skyldiga att lämna tillbaka datorn komplett med alla tillbehör och utan skador som inte är orsakade av att sakerna är välanvända och utslitna. Så om något tillbehör fattas eller är sönder måste man ersätta det för sina egna pengar innan det lämnas tillbaka.

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Upp till toppen
Annons: