Annons:
Etikettalkohol-och-droger
Läst 2271 ggr
Calcifer
2016-12-21 16:06

Dricka som minderårig/konsekvenser etc. (X)

Tjohej! Tänkte egentligen skriva ett jättekort svar i en gammal tråd, men det blev så långt att jag tänkte att jag gör ett eget inlägg. Kort och gott handlar det om risken att bli "tagen" av polisen för att man har fest och dricker som minderårig. Det börjar där, åtminstone. Sedan ger jag personliga erfarenheter av både det ena och det andra, som förhoppningsvis får unga människor att tänka efter en gång till innan de dricker. Men nu till inlägget:

*

Nu är det en gammal tråd, men nya kanske läser och undrar lite samma sak.

Alltså, det är egentligen relativt enkelt. Antingen dricker man som minderårig och accepterar att det kan komma konsekvenser för att man som sagt inte nått åldern för det man gör. Eller så låter man bli och slipper konsekvenserna.

Vill man ändå dricka som minderårig så är det också relativt enkelt. Är man inte störande mot andra så kommer inte polisen. Sitter man hemma med en liten grupp kompisar, har lagom musik, pratar på lagom nivå, inte står med fönstren öppna eller folk som gör väsen av sig på balkong/i trapphuset - hur ska någon då ens veta att ni har fest? Polisen åker liksom inte omkring på måfå och kollar hus/lägenheter ifall det kanske är fest. Däremot, om man är minderårig, är risken mycket större att man inte har koll på exakt hur mycket man "kan"/"bör" dricka, och då blir det lätt högljutt och annan skit. 

Jag var på en fest där ingen var 18, jag och en kompis drack varsin 2,25% cider och satt mest och skämtade i soffan. Vi förde inget liv. De andra drack shots och cider och öl och jag vet inte vad. De spydde från balkongen/fönstret, bråkade i trapphuset, kastade glas i golvet, välte badkaret, och spelade så hög musik att huvudet exploderade. Jag och min kompis satt enbart kvar för vi hade långt hem och ingen skjuts på några timmar. Däremot när det där beteendet hade pågått ett tag gick vi ut, efter att ha lämnat våra burkar, och stod och frös i höstvädret istället för den där skiten. Och ja, polisen dök upp, och det blev rätt trist för målsmannen för hen som hade festen för det första. Dels pga polisen och dels för att alla grannar i hela huset hade klagat till hyresvärd/polis/störningsjour/etc. Alla minderåriga som drack på den festen förutom jag och min kompis fick personlig eskort från lägenheten till antingen förälders bil eller polisbil - vissa handgripligen då de var så påverkade att de inte kunde gå eller stå rakt. 

Min kompis och jag sa att vi hade varit på festen, men vi valde att gå när det spårade ut, sa vad vi hade druckit, och eftersom vi till skillnad från de andra varken luktade alkohol, spya, raglade omkring, försökte ljuga/bortförklara och dessutom stod ett kvarter bort när de dök upp så blev våra föräldrar inte kontaktade. Ena polisen kommenterade med (när hen trodde vi inte hörde) "jävligt skönt att inte alla beter sig sådär". 

Så. Jadå, det kan gå finfint att ha fest även när man är minderårig. Men det kan också gå åt helvete. Gissa hur länge de personerna hade utegångsförbud, fick sina mobiler borttagna, fick indragna veckopengar och annat? Jäkligt länge. Vad fick jag och min kompis? Respekt från våra föräldrar för att vi agerade som vi agerade. Ja, vi hade också intagit alkohol vilket inte var okej, men vi drack inte ens upp våra 2,25%-iga cidrar och lämnade en uppenbart urspårad situation relativt snabbt. Vi stod ju i närheten, så att de spydde genom fönstret och hade sig såg vi efter vi hade lämnat festen, men en del började redan innan.

Och som tillägg. 

Det var en fest där enbart åtta personer var inblandade. Inklusive mig och min kompis. Så det var sex (!!!!!) minderåriga personer som lyckades dra till sig en sån jäkla massa besvär. Bara för att de skulle dricka och inte hade någon aning om HUR de skulle dricka.

Nu tänker jag inte påstå att jag är något helgon när det gäller alkohol eller att jag aldrig förutom den gången drack som minderårig. Men jag har sett personligen hur illa det kan gå för att man bestämt ska göra något man faktiskt dels inte har laglig rätt till, och dels inte har folkvett till heller, för den delen. 

Och då räknar jag inte ens med de vidriga saker folk kan göra mot en när man befinner sig i ett väldigt berusat tillstånd. Våldtäkter på fester/när alkohol är inblandat är inte något som bara händer på film. Dessutom kan man även hamna i slagsmål som spårar ur, där folk blir ordentligt skadade. Man kan bli rånad. Man kan vakna upp någonstans och inte veta hur man hamnade där. Eller så kan man förlora livet helt. Nu säger jag inte att det alltid går så drastiskt till. Men det kan. Och det händer oftare om alkohol är inblandat, i okontrollerade former.

Så. Tänk efter en gång till om det är värt det.

Ps. Jag blev drogad en gång men lyckades ta mig hem utan att någon gjorde något mot mig. Förutom att jag själv tog sönder min mp3-spelare. Slet i ytterdörren och skrek och störde alla grannar fast jag hade nyckeln i handen. Förstörde mina kläder, bron till huset, samt ytterdörren genom att öppna och slänga en hel burk färg över hela skiten - nåt jag inte vet hur jag lyckades med. Och sen använde jag mig av mina bara händer för att slå mig igenom tre glasrutor i altandörren för att ta mig in. Jag gick därefter in utan skor, rakt igenom glaset, satte mig med kläder och allt i badkaret och fyllde det till hälften med kallt vatten. 

DÄR börjar mitt minne igen. Det tog slut lite efter att en kompis till en kompis gav mig en cider (dvs, nån jag trodde jag kunde lita på) och det var kring 22-snåret. Fem på morgonen "vaknar" jag upp sittandes i ett badkar fyllt med kallvatten färgat rött av mina blodiga händer och fötter. Jag fick betala för nytt fönster, jag fick städa upp allt, jag fick hjälpa till att måla om bron och jag fick ersätta lite andra grejer som gick sönder. Min mamma ersatte tröjan jag hade förstört för jag var så ledsen för det. Varför fick jag inte värre konsekvenser? För att jag hade en jävla tur som tog mig hem och gjorde allt det där istället för alternativet! Det var inte som om jag blev drogad för "skojs skull", direkt. Nu är det nästan 9 år sedan men jag tar fortfarande aldrig emot oöppnade burkar/flaskor från folk om de inte är typ mina föräldrar eller mina bästa vänner. 

Är det verkligen  viktigt att få festa när man är omyndig? 
(Jag blev visserligen drogad efter att jag fyllt 18, men jag hade lika gärna kunnat vara under och jag hade redan druckit någon cider innan och därför var jag inte lika noga med exakt vem som gav mig burken så kunde inte göra någon anmälan då det var mycket folk och jag inte kände alla.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
iskogen
2016-12-21 16:59
#1

Kredd för ett bra inlägg!

Calcifer
2016-12-21 17:18
#2

Tack. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
2016-12-21 21:07
#3

Bra och viktigt inlägg.

Jag förstår att det kan kännas spännande med alkohol när det är förbjudet men ni vill inte hamna i skiten. Ingen vill bli hämtad av polisen eller få alkoholförgiftning eller förlora en hel dag till baksmälla. Drick läsk istället.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Aleya
2016-12-22 11:19
#4

Bra skrivet. Det är inte bra någonstans att dricka som minderårig. Så jag hoppas att folk tänker innan när dom läst detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2016-12-22 11:26
#5

Nä, och egentligen inte bara det där med att det är olagligt, utan mer att man är mycket, mycket sämre på att förstå hur sin egen kropp kommer reagera med alkoholen, vilken mängd man kan dricka för att det ska vara "säkert". Jag är inte emot alkohol på det hela, jag tycker absolut man ska få dricka om man vill. Men jag har typ kompisar som under hela sin tonår i princip alltid vaknade på ställen de inte visste hur de kom dit och aldrig kom ihåg hela kvällen och gjorde sjukt mycket dumt - det är liksom inte kul. Att det kan hända alla nån gång är ju inte så konstigt. Men varje gång?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Michaela-N
2016-12-23 23:06
#6

2,25 % cider är inte alkoholdrycker så det är inget olagligt att som minderåriga dricka dem eller be en äldre "langa" åt er.

Annons:
Honestyisdead
2016-12-23 23:28
#7

#6 Det är 18 årsgräns på dom. Brukar stå klart och tydligt i affärer.

Aleya
2016-12-23 23:34
#8

#6 jo det är olagligt. Det är 18 gräns. Så barn ska inte dricka det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Michaela-N
2016-12-23 23:43
#9

#7 #8 Nej, det är faktiskt inte olagligt, däremot väljer väl alla butiker så vitt jag vet att sätta 18 års gräns på försäljningen, men det är faktiskt helt frivilligt. Se alkohollagen. 

Paragraf §5 reglerar en alkoholdrycks definition. Med alkoholdryck avses en dryck med en alkoholhalt som överstiger 2,25 volymprocent. Dryck som är alkoholfri eller som har en alkoholhalt om högst 2,25 volymprocent benämns lättdryck. I samma lag finns inga vidare regleringar för försäljning av alkhoolfritt/lättdryck. Att en butik väljer att sätta 18-års gräns på alkoholfria drycker eller lättdrycker har inget lagmässigt krav.

Calcifer
2016-12-26 21:32
#10

Nu var inte poängen ens det där kring laglighet. Utan mer "tänk dig för en gång till, för detta KAN hända". Jag vet att folk dricker fast de är under 18, jag gjorde det någon gång också. Men allt för många gör det utan att förstå vad det kan komma för konsekvenser.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Michaela-N
2016-12-27 20:19
#11

#10 Poängen är till viss del laglighet eftersom TS verkar uppenbart besvärad över att ha druckit 2,25% cider med anledningen av en felaktig uppfattning om att det är olagligt. Jag UPPMANAR inte till att dricka 2,25 % cider om man inte vill det, jag försöker lugna med att det inte finns någon anledning att vara orolig och ha dåligt samvete.

Calcifer
2016-12-27 20:21
#12

#11 Jag ÄR TS.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Michaela-N
2016-12-27 20:21
#13

#12 Ja?

Annons:
Calcifer
2016-12-27 20:23
#14

#13 Jag var inte besvärad, varför påskriver du mig den känslan?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Michaela-N
2016-12-27 20:24
#15

#14 Okej, då uppfattade jag dig fel 😃

Honestyisdead
2016-12-27 20:38
#16

Ts får dricka 40% ig alkohol helt lagligt ;)

Michaela-N
2016-12-27 21:11
#17

#16 Ja, det får han/hon faktiskt! Däremot gör ju langaren sig skyldig till brott.

Honestyisdead
2016-12-27 21:14
#18

#17 Nej. Då måste man vara yngre än ts.

Michaela-N
2016-12-27 21:14
#19

Aha, nu läste jag ts slarvigt. går och lägger mig.

Honestyisdead
2016-12-27 21:19
#20

😃

Annons:
[tempo1tempo1]
2017-06-11 12:45
#21

6

[tempo1tempo1]
2017-06-11 12:45
#22

5

[tempo1tempo1]
2017-06-11 12:45
#23

4

[tempo1tempo1]
2017-06-11 12:45
#24

3

[tempo1tempo1]
2017-06-11 12:46
#25

2

[tempo1tempo1]
2017-06-11 12:46
#26

1

Upp till toppen
Annons: