Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1630 ggr
tiger tok
2016-12-28 16:05

När kom du in i puberteten?

Som rubriken säger när kom du in i puberteten, mentalt? Man kan ju vara inne i puberteten kroppsligt men inte mentalt, när var du inne i puberteten mentalt?

Annons:
RobinEH
2016-12-28 16:27
#1

Jag var en sen utvecklare. Runtom 15

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

tiger tok
2016-12-28 16:43
#2

Bättre sent än aldrig #1;) Men det är väl inte så ovanligt?

[Lukasgraham]
2016-12-29 00:59
#3

Rent kroppsligt så var jag 14. Men rent mentalt (vet inte riktigt vad ni menar med mentalt) men jag har alltid varit en gammal i en ung kropp som många brukar säga om mig, en gammal stofil, vis som en gammal klok dam eller vad nu folk brukar säga om mig…Haha XD.

Skorpion76
2016-12-29 14:52
#4

Jag var först i min klass!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Linn Is The New
2016-12-29 16:31
#5

Jag fick mina bröst vid tolvårs åldern, kroppsligt var jag klar helt vid tretton. Vart likaså sexuellt intresserad vid den åldern. Hade gärna velat att min kropp skulle väntat till fjorton i alla fall, men icke. Så nu utvecklas inget förutom min hy som har blivit fetare, går för övrigt i nian och är tjej.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Tjeja
2016-12-29 16:48
#6

Har alltid varit sexuellt intresserad och nyfiken sedan så länge jag kan minnas och satt på pottan. Började få hår och bröst när jag var 10, fick mens när jag var 14, började intressera mig för riktiga relationer någonstans runt 11-12.  Hade min första  sexuella relation (med jämnårig) redan innan puberteten. Förlorade min "oskuld" och hade penetrerande sex med motsatta könet först vid 20.

Så var gränserna går mellan de olika "stadien" av mental och fysisk pubertet har jag väldigt svårt att svara på. Det är väldigt luddigt för mig. Sex är ju så mycket mer än bara penetrerande "PiV" liksom.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Maria
2016-12-29 16:50
#7

Jag fick mens och bröst redan när jag var 11 men mentalt så kom jag nog in i puberteten vid 14-15 cirka.

#4 Hur vet du det?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Skorpion76
2016-12-29 16:56
#8

#7 ingen av de andra tjejerna i min klass hade fått bröst och mens innan mig.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Maria
2016-12-29 16:57
#9

OK, men frågan gällde ju mentalt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tiger tok
2016-12-29 20:47
#10

Jag kanske ska svara för mig själv också ;) Kroppsligt, hår, antydan till bröst osv, några månader innan tolv års ålder kanske? Fick min första mens jullovet som tolvåring, precis som min mamma! Lite innan dess kom nog tankarna, sexuellt och hyfsat nyligen vid trettonårs åldern kom den första riktiga kärleken! Några tjejer i min klass hade mens och bröst innan mig. Men känner mig inte redo för att ha sex ännu, men det har kanske inte att göra med pubertet och hormoner?!

Kirnzy
2016-12-29 21:01
#11

Var rätt så tidig både kroppsligt och mentalt. Fick min mens vid 10, hade då c-kupor, har alltid vart rätt mogen mentalt :)

Tjeja
2016-12-29 21:10
#12

Jag tror att fullbordat samlag handlar om betydligt mer emotionell mognad än bara pubertet. Så var det ju för mig i alla fall.  

Framför allt är man ju egentligen inte mogen för det förrän man är mogen nog att hantera de eventuella konsekvenserna, dvs barn. Den mognaden kommer väldigt olika för alla också. Ett fåtal är mogna nog och redo att bli föräldrar redan i tonåren, andra extrema mognar egentligen aldrig och borde hålla sig till onani och petting helt enkelt.

Men man kan vara mer än väl sugen på att "gå hela vägen" långt innan man egentligen är riktigt redo för det. Precis på samma sätt som att man är fysiskt kapabel till att bli gravid och föda barn så snart man fått mens, men kroppen är inte redo att hantera en graviditet för det. Unga flickor som blir gravida så tidigt  får ofta mycket mer problem och riskerar rent fysikt betydligt mer skador än en kvinna som är kroppsligt helt "klar" och därför redo så att säga.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Scorpio97
2016-12-29 21:30
#13

Jag skulle nog vilja ha en definition på mental pubertet för att riktigt kunna svara på frågan, jag är inte säker på att jag svarade "rätt" i undersökningen. Det beror på lite vad man menar. 

Bröst och kroppsbehåring började växa när jag var runt nio år och jag fick mensen typ ett år senare om jag minns rätt. Jag var sex år när jag blev kär för första gången. Självklart var det inte samma sorts kärlek som jag kan känna idag, men jag anser ändå att det är en lika sann och verklig känsla. Fantasier och sexuella tankar kom något senare och jag onanerade (om man endast räknar med medveten onani, alltså att jag visste vad jag gjorde och varför det var skönt, annars har jag "alltid" gjort det) när jag var runt åtta-nio eller möjligtvis lite tidigare. Nyfiken på sex, relationer, kroppen och så vidare har jag alltid varit. 

Jag är nitton år och har fortfarande inte haft sex, kysst någon eller haft ett förhållande. Men beror på att jag helt enkelt inte hittat någon lämplig att göra det med. Jag kan inte svara på hur länge jag har känt mig redo för sex, för jag har nog aldrig känt att jag inte varit redo för det. Om jag någon gång har känt så, så kommer jag inte ihåg det nu.


//Jessie

Annons:
Katniss
2016-12-30 15:40
#14

Det var väl när jag var 13-14 något, dock var jag ju väldigt omogen fortfarande.

R.I.P. Anton 💔

Nian97
2017-01-01 01:27
#15

Mentalt kom jag väl in i puberteten först vid 11 år eller så. Men kroppsligt sett vid ungefär 7-8 års ålder.

Yehet121
2017-01-01 01:38
#16

Jag kom in i puberteten kroppsligt när jag var 10, och mentalt runt 11-12.

tiger tok
2017-01-01 09:16
#17

Kul med så mycket svar!

Upp till toppen
Annons: