Annons:
Etikettinternet-datorer-tv-spel
Läst 3775 ggr
Whippet
2017-01-02 17:55

Yrsel och illamående av spel.

Hej Jag har sedan länge tillbaka känt yrsel och illamående av datorspel (aldrig känt ifrån tvspel vad jag kan minnas) När jag spelar Minecraft eller sims 4 bara några minuter efter kan jag vara helt sjuk, jag känner att jag vill spy, mina ögon gör ont och jag mår allmänt dåligt bara. Jag kan dock spela spel som t.ex limbo, inside och euro truck hur enkelt som helst men ibland måste jag även pausa för det efter någon timme då jag börjar känna av samma känsla igen (svagare) Men när jag kör olika actionspel på tv:n så kan jag sitta i flera timmar, det är just datorspel som jag reagerar på och då främst minecraft och sims som jag aldrig spelar igen då jag mår så sjukt dåligt av dem, någon som vet vad som är fel med lig och är det fler här som känner likadant?

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
[rumelle]
2017-01-02 18:05
#1

Gissningsvis åksjuka. Min syster har en vän som har problem med åksjuka och hon blir dålig även av dataspel. Åksjuketabletter (t.ex. Postafen) brukar man kunna köpa receptfritt på apoteket, kan ju vara värt ett försök. Men i första hand kanske du ska prata om det med dina föräldrar.

Namiko
2017-01-02 18:05
#2

Jag kan få samma känsla av vissa spel ibland, blir i princip åksjuk, särskilt om jag inte spelat på länge. Det började efter att jag spelat Morrowind när jag var sjuk och illamående och sen kom illamåendet tillbaka nästa gång jag spelade. Numera får jag härda mig och arbeta mig upp när jag spelar spel jag blir dålig av efter ett uppehåll. I början får jag pausa med några minuters mellanrum, så fort jag känner illamåendet smyga fram, och vänta tills det går över innan jag fortsätter. Ibland får jag det att gå över på ett par timmar, ibland ett par dagar, men sen kan jag spela hur mycket jag vill utan problem, tills det blir ett längre uppehåll igen och då är det bara att börja om från början..

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

nypisnina
2017-01-02 18:07
#3

Sims t.ex. har en epilepsivarning på sig och du kanske reagerar mot det, vad det nu är som orsakar epilepsi i spelet, med illamående och det. Själv kan jag bli yr i huvudet om jag spelar länge. Det jag hört om det är att man ska pausa ofta… Dock så kommer min yrsel först efter hel dags spelande och går över efter ett par minuter.

Whippet
2017-01-04 01:47
#4

#1 Åksjuka? Ska de vara samma känsla som när man blir ånsjuk på båt eller bil t.ex för blir ofta åksjuk av det. Ja det är kanske bäst att fråga mina föräldrar ska göra det imorgon. Ska kolla upp tabletterna, tack. #2 Jag fick mitt illamående för ett par år sedan och sen har det bara blivit värre speciellt då av sims och mc, jag spelar inte det alls nu nästan för jag mår så dåligt av det. Så din åksjuka håller i flera dagar? Min håller kanske max en timme av 10 mins spelande. Jag kan max spela 10 min då jah inte klarar längre, har försökt att sitta längre men då blir jag helt yr och kan knappt tänka klart. #3 Det har jag inte sett eller så har jag glömt att det finns en epelipsi varning, det kan det kanske vara men har minecraft också det? Jag kan inte pausa så ofta för det går bara runt 10 min sen är jag helt illamående. Det är just de spelen som jag reagerar så här mot.

I'm out Vilar huvudet i handen

Namiko
2017-01-04 09:19
#5

#4 Nej, om jag tar en paus så fort jag känner illamåendet smyga sig på så går det över på ett par minuter, men det gäller att sluta direkt man känner av det. Fortsätter jag så så blir jag till slut inte illamående mer efter att ha gjort så i några timmar/dagar och jag kan under den tiden spela lite längre varje gång. Men det gäller att sluta så fort man känner av det och inte när man mår så illa att man inte kan spela längre.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

fossingen
2017-01-04 12:42
#6

Jag får det ibland av att spela på 3DS, något ynka spel på PS3 gjorde mig illamående och yr, försvann efter jag slog av det. Tydligen var jag inte ensam om det. Vissa spel har olika grafiker, omgivning osv som kan störa ögonen ex. 3d effekter har liknande för vissa. Sedan Epilepsivarning som endel nämnt


Annons:
Agafia
2017-01-04 12:48
#7

Pröva med att ha ett uppehåll på några dagar då du inte spelar . Det kan vara så att du ev. Behöver glasögon eller att du helt enkelt behöver vilaifrån dataspel .

Whippet
2017-01-05 00:52
#8

#6 Jaha, jag tror det kanske kan vara att på mc är där så mkt rörelse i spelet, och stora pixlar, och i sims bäde epelepsi och 3D rörelserna. Ska dock kolla upp detta bättre. #7 Jag har uppehåll hade ett uppehåll ett halv år förra året i höst då jag främst hade mycket i skolan och att jag måddd dåligt av spelen. Glasögon? Men jag ser bra annars, gillar dock glasögon man ser smart ut :)

I'm out Vilar huvudet i handen

fossingen
2017-01-05 06:50
#9

#8 Kan även bero på synen givetvis. Glasögon kan man behöva trots att man tror sig se bra , sånt märker man då hos optikern, men brukar då vara något litet synfel eller brytningsfel 🙂 Har själv brytningsfel och är närsynt (dvs ser dåligt på längre avstånd) kan vara relaterat till varför jag får sådär ibland av spel. Men annars är grafiken faktiskt markant i vissa spel. Har pratat med folk som säljer spel om vissa demo osv, de upplevde  som de sa att det skapade sådan yrsel för de när de testade det. Så inget några var ensam om. Btw så floppade det spelet   specifikt totalt. Fast grafiken var uppseendeväckande bra så vart man ju så yr.


Upp till toppen
Annons: