Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1150 ggr
Jossangizmo
2017-01-05 00:44

Språkresa

Hej!

Jag är väldigt sugen på att åka på språkresa till Spanien och lära mig spanska. Så jag undrar om det finns någon här som har åkt på språkresa? Vilket företag åkte ni via och hur mycket kosta det för er? Vad var bra och vad var mindre bra? Något man ska tänka på vid bokning osv..?


Annons:
Katarina97
2017-01-06 14:56
#1

Nu var det några år sedan men när jag var 15 var jag på språkresa i England. Jag åkte med STS och var nöjd med dom. Tror det kostade 18 000 för tre veckor om jag inte minns fel. Jag tyckte det var jätteroligt och väldigt lärorikt. Sammanhållningen i gruppen var bra, det anordnades mycket roliga aktiviteter så man hade aldrig tråkigt, men vissa aktiviteter var frivilliga så man kunde få lite fritid om man ville. Vi var en blandad grupp med folk från olika länder (har hört att det tyvärr inte alltid är så) vilket jag tyckte var super kul och då använde man dessutom engelskan betydligt mer än om det bara skulle varit svenskar i gruppen. 

Om jag ska säga något negativt så var det väl engelska lektionerna. Jag kände inte att man lärde sig så mycket på dom. För mig spelade det inte så stor roll då lektionerna absolut inte var anledningen till att jag åkte dit och man lärde sig mycket engelska ändå eftersom jag pratade engelska nästan hela tiden (med vännerna i språkresegruppen, värdfamiljen, i affärer, på restauranger osv.) Så jag kände väl lite att restaurangerna mest slösade tid från allt annat roligt det fanns att göra, men lektionerna var också hyfsat kul så det var absolut inget jätteproblem. Det kanske är annorlunda också om du ska till Spanien då jag gissar att dina spanska kunskaper inte är riktigt lika stora som mina engelska kunskaper var. 

Om du ska åka med STS rekommenderar jag dig att boka explorer passet också. Det är värt pengarna och iaf när jag åkte så hade de allra flesta bokat det och då kan det ju vara tråkigt när alla andra åker iväg om man själv inte har det. 

Ursäktar för otroligt rörigt inlägg men jag hoppas iaf att du fick svar på dina frågor :) Jag rekommenderar dig absolut att åka!

Novanovatyra
2017-01-08 02:36
#2

Hej. Jag var på språkresa förra året och jag åkte med STS. Jag var i England och det var det absolut roligaste jag någonsin gjort. Rekommenderar verkligen STS!! Tror att det kostade runt 25 000 för mig, 3 veckor + 2 dagar i Paris innan. Håller med Katarina om att skolan var mindre bra men det kan ju vara annorlunda i Spanien. För mig var det lärorikt att gå på en riktig engelsk skola men lärde mig nog inte så mycket språk på lektionerna. Att veta om innan är att det är vädligt speckat schema på en språkresa och vi hade flera aktiviteter varje dag + skola på vardagar så det var lite fritid men det gillade jag mycket. Vet inte vad det finns att välja på när man ska boka språkresa till Spanien men om man kan välja mellan något form av hotell och värdfamilj så rekommenderar jag helt klart att välja värdfamilj även om det kan verka läskigare. Man lät sig väldigt mycket både språk och annat om landet. Rekommenderar också att köpa till Explorer pass som är ett gäng extra aktiviter och i min grupp så hade alla Explorer pass. Att tänka på är också att det kommer komma till många extrakostnader för aktiviteter, mat och sådant. För oss var det iallafall så. I och för sig så var vi på två storstadsbesök där vi fick betala all transport, mat och aktiviteter själva så der är inte säkert det är helt samma dit du tänkte åka. Hoppas svaren blev bra och fråga jättegärna mer om du undrar!! Delar jättegärna med mig av fler tankar och svar.

Jossangizmo
2017-01-08 15:17
#3

#1 och #2 Tack så jättemycket för eran svar och tips! Det var intressant att läsa :) Jag gick in på STS's hemsida och såg att det var för ungdomar upp till 19 år, och jag fyller 20 snart! *crying* 

Jag har själv kollat mycket på EF språkresor, dem verkar bra och jag gjorde ett prisförslag, då fick jag svaret 37 000 för 6 veckor under juli/augusti, vilket känns som ett rimligt pris. Men nu gäller det bara att bestämma sig okså haha. Det är mycket pengar som man sparat ihop länge. 🤔


Luckyt5
2017-01-10 19:13
#4

I somras åkte jag till New York med företaget ESL. Det som jag tyckte var en stor fördel med ESL var att det inte fanns några obligatoriska aktiviteter, vilket jag föredrog då jag hellre är lite för mig själv och upptäcker saker på egen hand. Men skolan jag gick på hade aktiviteter som man kunde gå på om man ville. Om man åker för att träffa massor av nya vänner kanske det är bättre att åka med en grupp, så som det verkar som att man gör med EF och STS. Det som ingick hos ESL var språkkursen, sedan kunde man välja om man ville bo i en värdfamilj eller på ett studenthem. Jag rekommenderar verkligen att bo i värdfamilj, då man får prata extra mycket på språket man studerar. Kursen och boendet gick på cirka 14 000 kr för två veckor. Skolan var en speciell skola för språkkurser (man fick välja bland olika skolor i New York på hemsidan) som har språkkurser som pågår året runt, och lärarna var väldigt bra så jag lärde mig mycket. Något annat jag tyckte var positivt var att det var folk från över hela världen där, och knappt några européer. 

Att åka på språkresa är verkligen en fantastisk upplevelse, rekommenderar det verkligen om man har möjligheten att åka! :)

/ Tilda

Jossangizmo
2017-01-10 22:15
#5

#4 Tack för ditt svar! Jag ska kolla upp ESL :)


Jossangizmo
2017-01-10 22:15
#6

#4 Tack för ditt svar! Jag ska kolla upp ESL :)


Annons:
Upp till toppen
Annons: