Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 537 ggr
Fia9000
1/10/17, 8:28 PM

Van der Waal bindningar med vatten...?

Hej! Vi jobbar med olika typer av bindningar på kemin just nu och från början förstod jag nästan allt. Nu gör vi dock ett grupparbete som handlar om vatten och vilka ämnen som löser sig i det och varför. Sedan dess känner jag att jag har tappat en hel del av det jag trodde att jag förstod innan och framför allt Van der Waal bindningar har blivit väldigt oklart.

Min del i arbetet är att berätta om en molekyl som löser sig genom att skapa Van der Waal bindningar med vattnet. Jag valde kvävgas (N2) lite hastigt och tänkte att den inte är dipol och därav kommer skapa Van der Waal bindningar med vattenmolekylerna (H2O). Nu har jag däremot börjat tvivla på att det blir så även om vattenmolekylerna är dipola… Blir det Van der Waal bindningar även om båda molekylerna inte är "odipola" och saknar plus- och minusdel? Är det ens möjligt för andra molekyler att skapa Van der Waal bindningar med vatten när vattenmolekylen är dipol? Finns det något exempel på det?

Jag har redan pratat med läraren om detta utan att få ett riktigt klart svar, så jag tänkte att det var lika bra att fråga här om någon annan kan förklara det lite bättre. :) (Vet dock inte vad som skulle vara svårt att förklara men min lärare lyckades i alla fall inte.)

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

Annons:
[RC1393]
1/12/17, 8:21 PM
#1

Nu var ju inte intermolekylära bindningar min starkaste sida i kemin (🤐), men vad jag minns var att polära och ickepolära molekyler inte löser sig bra med varandra, eftersom en ickepolär molekyl binder med van der waals och polära med dipol-dipol bindning. Är jag inte helt ute och cyklar i minnet så skulle vätebindning bli gällande för kvävgas och vatten, p.g.a. FON-regeln (väte binder till flour, syre eller kväve). 

Jag kan inte förklara något bättre eller ge exempel, men jag hoppas det var till någon hjälp i alla fall. Som sagt var inte intermolekylära bindningar något jag var jättebra på, men på något hokus pokus-sätt fick jag ihop det ändå, för att nu ha glömt alltihop två år efter avslutad kurs😃

Fia9000
1/14/17, 1:08 AM
#2

#2 Det första du skrev är rätt. Jag fick äntligen förklarat för mig att kvävgas inte löser sig i vatten på grund av att det är opolärt och därför inte kan skapa bindningar med vattenmolekylerna. Precis av samma anledning löser sig till exempel inte matolja i vatten eftersom det är opolärt medan vattnet är polärt. Därav säger man att "lika löser lika" som många nog har hört talas om. Jag var från början även inne på något liknande som dig med vätebindningarna, men det krävs att kvävet är bundet till en annan typ atom för att det skulle kunna vara möjligt. 🙂

Men tack för svaret! Jag måste ändå säga att jag är imponerad över att du kommer ihåg så mycket efter 2 år! Man förväntas ju alltid lära sig nytt och då är det inte alltid lätt att även komma ihåg det gamla. 😃

/Sofia

"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson

[RC1393]
1/14/17, 9:17 PM
#3

#2 Ja, just det, det ringer en klocka någonstans när du säger det. Jag är lätt imponerad själv att jag minns något, jag kanske inte behöver ha sådan ångest över att börja universitetet i höst efter ett års studieuppehåll😮

Upp till toppen
Annons: