Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 832 ggr
Emelie001
1/16/17, 10:31 PM

Ska jag välja naturvetenskap på gymnasiet?

Hej! Jag går sista terminen i 9an och ska snart välja gymnasium och vilken linje jag vill gå. Har alltid varit intresserad av att bli veterinär, det skulle jag nog säga är mitt drömyrke. Jag har varit inne på natur innan, men fått uppfattningen av att det skulle vara för svårt för mig. Jag har B i matte, fysik, biologi, och kemi. Totalt har jag 290 i meritvärde men tror att jag skulle kunna höja upp mig till iallafall 300 innan jag går ut 9an. Frågan är då om jag kommer klara av naturvetenskap som gymnasielinje? Tänker då om jag fortsätter med mitt pluggande och engagemang som jag gjort i högstadiet. Tycker inte att det är speciellt rolig att plugga, men har enkelt för det och lägger lätt ner tid på det. Är intresserad av kemi och några delar inom fysiken. Skulle vara jättekul om någon som gått naturvetenskap kunde berätta lite om det!

Annons:
VildaVega
1/17/17, 6:13 AM
#1

Nu går jag en liten speciell linje där det ingår både natur och djursjukvård, men kan berätta lite kort om det ändå.

Jag går som sagt på Ingelstadsgymnasiet på en linje kallad Natur-djursjukvård, detta innebär att jag läser alla ämnen som man gör på en vanlig naturvetenskaplig linje + har både praktiska och teoretiska lektioner i djursjukvård. En väldigt passande linje för mig då jag (precis som du verkar vara) älskar djur. Plugga måste man göra, dels för att hänga med i kurserna och sedan för att få det betyg man vill ha. Men jag har fortfarande tid till att vara i stallet 3 gånger varje vecka + att hänga med kompisarna på internatet, så man går inte helt utan fritid direkt.       

Kort sagt, plugga får man alltid göra, men belöningen efter att man har tagit studenten blir stor då jag både kan börja jobba på djursjukhus/kliniker eller plugga vidare på universitetet. Till skillnad om jag bara skulle gå vanlig natur då jag endast kan söka vidare till universitet för att lyckas med att få ett "bra" jobb. Länkar till Ingelstadsgymnaisets hemsida här om du vill läsa mer: http://ingelstad.nu/

Lycka till med ditt val!

[134643]
1/17/17, 10:03 AM
#2

Jag tänker att det kan bli svårt för dig att bli veterinär om du, som du säger, fortsätter på samma sätt som du gör idag. Veterinär har ju riktigt höga antagningspoäng. Gymnasiet, och speciellt natur, går i regel mycket snabbare fram än högstadiet. Du kommer med största sannolikhet behöva lägga ner mer tid på plugg än vad du gör idag, speciellt om du ska gå ut natur med A i de flesta ämnena. 

Det finns ju också andra vägar att gå, du kan ju till exempel gå samhällsvetenskap och sen läsa till ett naturvetenskapligt basår, och på så sätt kunna fokusera helt på naturämnena det året. Men det blir såklart ett år till av studerande. 

Jag går inte själv natur så jag kan inte svara på hur svårt eller tidskrävande det är. Känner du för att lägga ner tid och energi på skolan så skulle det säkert bli bra för dig! 🙂

kae
1/17/17, 4:32 PM
#3

Om du är intresserad av NO-ämnena skulle jag garanterat rekommendera dig att gå natur! Det är en så bra linje och om jag inte hade varit en mer SO-person hade jag lätt gått den. Bred, lärorik och så vidare :)

nadilda
1/17/17, 9:42 PM
#4

Jag går sista året på natur just nu. För mig passar mig linjen som handen i handsken och jag har aldrig ångrat mitt val även om det är tufft ibland. En viktig del är att man har åtminstone någorlunda lätt för matte och framförallt tycker det är roligt. Den tar en stor plats i undervisningen, inte vara i ämnet matematik utan även i kemin och framförallt fysiken. Dock är den enligt mig fantastiskt rolig, mycket roligare en under högstadiet. En sak med natur är att det kan vara svårt att plugga sig till bra betyg i en del kurser . Vilket kan vara en nackdel om man behöver höga betyg för att komma in på en specifik utbildning, men en fördel om man är "lat" men har allmänt lätt för sig. Vissa kan liksom plugga fysik i 50-100 timmar inför ett stort prov och ändå inte nå upp till det där A:et medan andra kollar lite i boken kvällen innan och får i princip alla rätt. Så tycker du matte och naturämnena är kul så kör på! Veterinär har hög intagning, men inte orimligt hög. Man har råd med en hel del B:n och kanske till och med något C. Dessutom finns ju alltid högskoleprovet, även om man inte ska förlita sig helt på det. Har du några frågor, så bara fråga!

Upp till toppen
Annons: