Annons:
Etikettövrigt
Läst 2099 ggr
[ylva.f]
1/18/17, 9:48 PM

Allergisk mot linser

Jag har använt linser i ungefär 1 och ett halvt år nu och för ca 3 månader sedan for jag till en ögonläkare för att kolla mina ögon eftersom att man som linsbärare ska gå på regelbundna undersökningar. Och slutsatsen var att mina ögon hade reagerat väldigt kraftigt på linserna. Hon kollade under mina ögonlock där det var små knottror och enligt henne var det det värsta hon sett i hela sin karriär. Så jag hamnade då såklart vila från kontaktlinser i ungefär 2 och en halv månad och jag fick kortisonögondroppar utskrivet. På mellandagarna var jag dit på min senaste koll och jag fick tillåtelse att använda kontaktlinser ungefär 3 ggr/vecka. Jag böt linsvätska och linser eftersom att det jag hade liknade en allergisk reaktion. Men jag tror att det här är tillbaka. Jag hade torra ögon redan då jag började med kontaktlinserna igen, men nu tycker jag att de blivit ännu mera torra och irriterade. Mitt vänstra ögonlock är nu också lätt svullet, inget man lägger märke till i första hand men lite svullet är det. Jag ska tillbaka dit i februari och vet inte riktigt hur jag ska göra. Att sluta använda dom helt låter ju smartast, men ska jag vänta ända till februari eller ska ja ringa dit tidigare? Och finns det risk att jag aldrig kommer kunna använda linser eller är det meningen att jag ska fortsätta byta linsvätska osv tills jag hittar en jag inte får allergiska besvär av?

Annons:
silverfiisk
1/18/17, 9:58 PM
#1

Är du säker på att det är allergi? Jag använder också linser och jag har haft "knottror" eller typ små blåsor under ögonlocken. Jag tog en paus från linserna och när jag väl började använda dem igen så kändes ögonen torra och irriterade. Jag köpte vanliga ögondroppar för torra/trötta ögon som jag använde ett tag, sedan blev det bra igen. Jag tycker att du ska vila från linserna ett tag till, kanske prova ögondroppar när ögonen känns torra? Tycker även att du ska prata med din optiker och kanske få prova några olika sorters linser för att se om några fungerar bättre än andra. Har du månadslinser? Sover du med dem?

vendelay
1/18/17, 9:59 PM
#2

Jag hade linser förut. Jag var EXTREMT noggrann med dem, bytte linsvätska och tvättade behållarna och bytte månadslinserna efter typ tre veckor och allting. Fick ett "hack i hornhinnan" och var blind (nej, jag kunde bara inte öppna något av ögonen) i typ tre dagar. Träffade såklart ögonläkare osv. De kunde inte avgöra vad som var orsaken. Då bytte jag till endagslinser, dyrare men bättre för ögat. Sen hände samma sak igen.

Alla kan inte ha linser. Jag kommer aldrig mer våga ha linser. Om du märker redan nu att ögonlocket är svullet skulle jag råda dig till att sluta använda dem direkt och ringa ögonläkaren så snart som möjligt. Dina ögon ska du vara rädd om, blir du av med synen får du troligen inte tillbaka den inom denna livstid.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[rumelle]
1/19/17, 5:58 AM
#3

Ring och prata med dem, så kan de avgöra om de tycker du ska komma in tidigare eller inte. Men det låter ju klokt att låta bli linser helt iaf tillsvidare.

Upp till toppen
Annons: