Annons:
Etikettövrigt
Läst 1788 ggr
Katarina97
1/25/17, 10:19 PM

Facebook "personer du kanske känner"

Det har på min facebook flera gånger plötsligt dykt upp människor på "personer du kanske känner" bara någon dag efter att jag t.ex träffat dom ute på krogen eller annan allmän plats som jag inte har något gemensamt med överhuvudtaget. Inga gemensamma vänner, bor i olika stadsdelar osv… Alltså folk som facebook inte borde ha någon anledning att tro att jag känner. 

Då undrar jag varför? Googlade lite och fick upp 2 olika förklaringar 

1. att det är via platstjänster, Facebook har sett att vi befunnit oss på samma plats samma tid och därav rekommenderar personen eller
2. personen har sökt upp mig och gått in på min profil efter att vi träffats och rekommenderas därför till mig. 

Kan något av dessa stämma? Blev väldigt nyfiken på detta och undrar om någon här vet något? Eller vad tror ni? Har det hänt er också att ni träffat någon ni inte haft något gemensamt med som sedan kommit upp på "personer du kanske känner"?

Annons:
Hoseok
1/26/17, 9:03 AM
#1

Det fungerar så, ja.

Som exempel så har jag aldrig angivit på min mobil vart jag bor och vart jag jobbar. Trots det så vet min mobil om att jag bor vid en viss hållplats och vet även om vad hållplatsen jag hoppar av vid till jobbet heter. Därför får jag varje morgon och kväll meddelande "Ta denna buss för att komma i tid" trots att jag inte bett om det.

Sådana här saker går att stänga av, men det är automatiskt igång om man inte stängt av det.

För att låta dramatiska så lagras nästan allt vi gör idag.

Upp till toppen
Annons: