Annons:
Etikettundersökningar
Läst 863 ggr
JuliaMG
1/27/17, 9:47 AM

Ergonomi i skolan - Hjälp

Hej! Just nu så håller vi på och skriver en uppsats om ergonomi i kursen Idrott och Hälsa 1. Den är uppdelad i två delar, den första är att man ska beskriva vad ergonomi är för något, varför det är viktigt att vara medveten om ergonomi och hur vi kan påverka den osv. Jag känner mig ganska säker på just den biten, men om ni har några konkreta tips om vad jag kanske bör tänka på eller vad ni tycker jag ska ha med: Nämn mer än gärna det! :) Det jag vill ha "hjälp" med är uppgift 2. I denna del ska vi ta hänsyn till vår egen skola och beskriva vilka ergonomiska faktorer som påverkar oss där, främst negativa saker som man kan förbättra på ett eller annat sätt men även några positiva saker. Jag har påbörjat denna uppgift, men jag kan inte riktigt komma på några argument för hur dessa problem kan åtgärdas. Min första konkreta fråga här är väll om ni tror att det är meningen att man ska komma med förslag som faktiskt är realistiska eller om man kan dra alla möjliga förslag och sedan prata för och emot detta (i min mening känns nästan alla åtgärder orealistiska pga ekonomiska skäl)? Men anledningen till att jag egentligen skriver detta inlägg är för jag tycker att det skulle vara roligt att höra vad ni själva känner påverkar er negativt och positivt i skolmiljön, och hur ni tror att detta kan åtgärdas och förbättras! Dessutom så kan det nog hjälpa mig med uppsatsen; det skadar ju inte att rådfråga andra. Självklart kommer jag fortfarande ta hjälp av min lärare och granska all information på internet osv osv, det enda jag frågar efter är lite personliga åsikter! :) Jag kopierade lärarens förklaring för uppgift 2: "Utgå ifrån skolans lokaler och förutsättningar och tänk att du ska ha en vanlig dag på skolan. Vilka ergonomiska faktorer anser du vara ett störande moment och någonting som skolan skulle kunna åtgärda och förbättra. Beskriv dels hur problemet påverkar dig och andra, ge sedan en förklaring på vad skolan kan göra för att förbättra arbetsmiljön på skolan och eventuella för och nackdelar med den förändringen. Ta även upp saker som är positiva i skolan och vad som gör att detta har en positiv inverkan på din påfrestning under dagen." Jag skulle vara mer än väldigt tacksam om ni tog er tid och svarade litegrann iaf! Lite är VÄLDIGT mycket bättre än ingenting! :D För er som inte vet vad ergonomi är för någonting så kan man kortfattat säga att det handlar om hur fysiska/tekniska faktorer (t.ex: kroppshållning/hur en stol är utformad på bästa sätt så du undviker onödig belastning, ljudnivåer, ventilationsrör, belysning osv), samt psykosociala/psykiska faktorer (t.ex: samspel med andra människor, stress, stimulans av arbete, arbetskamrater) påverkar oss negativt och positivt i vardagen både på kort sikt och på lång sikt. OBS: Det finns inget rätt eller fel svar i det här, det här handlar om ÅSIKTER och alla har rätt ha dem, så snälla, undvik inte att svara bara för att ni känner er okunniga eller liknande. Alla svar kan vara till hjälp. :) <3 (Uppgiften ska in om en vecka, så jag har fortfarande tid att arbeta mig igenom den, men som sagt, det är intressant att höra vad ni har att säga om ämnet! :))

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Annons:
JuliaMG
1/27/17, 9:50 AM
#1

Jag ursäktar långt inlägg, jag har aldrig varit särskilt bra på att fatta mig kort. Hur som helst, jag skulle verkligen uppskatta det om ni som har tid och lust kunde ge mig en hjälpande hand. Det praktiska har aldrig varit min grej på idrotten, så jag vill verkligen satsa på det teoretiska. Därför är alla svar BRA SVAR! :D <3

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Maria
1/27/17, 9:56 AM
#2

Jag tror inte du ska blanda in skolans ekonomi utan fokusera på just dina frågor och svar.

Sedan har jag inga andra synpunkter då jag är för dåligt insatt😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[134643]
1/27/17, 10:16 AM
#3

Jag tycker absolut att du ska skriva om så många saker som helst, och strunta i att det känns omöjligt att genomföra. 

Det var några år sedan jag läste om ergonomi haha, men det jag främst tänker på är stolar, hög ljudnivå, ljus och dålig luft? 🙂

JuliaMG
1/28/17, 11:03 AM
#4

#2 Jag är lite av en realist, så att sitta och komma med förslag som inte går att slå igenom känns lite motsägelsefullt i mina ögon, men jag får bara släppa det antar jag! Annars kommer jag ju inte komma någonstans. Tack iallafall! ;D #3 Okej tack! Problemet med stolar har jag tagit upp och pratat för, ljus kommer jag nog nämna som en av de positiva grejerna, men hög ljudnivå vet jag inte hur man kan åtgärda riktigt. Min skola ligger precis i stan, bilar kör förbi rätt ofta, byggarbeten för ett väldans oväsen när de kommer till vår sida av stan, mina klasskamrater kan vara odrägligt högljudda ibland och man blir ju aldrig av med det irriterande surrandet från ventilationen. XD Dåligt luft är däremot en väldigt bra grej som jag kan ta upp faktiskt! Så tack så jättemycket! :D <3

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Upp till toppen
Annons: