Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 824 ggr
tötenöten
2017-01-30 22:17

Folkhögskola?

Kommer bara ha 1200 poäng när jag går ut gymnasiet i sommar pga halvtidssjukskrivning. Funderar då på att börja folkhögskola efter sommaren. Det kräver dock att jag flyttar från staden jag bor då vi inte har någon folkhögskola.

Att flytta är inte min stora rädsla dock, utan det är det här med att hitta vänner. Jag är inte så utåtgående och har haft lite svårt med vänner de senaste åren. Därför undrar jag vilka typer av människor som går folkhögskola? Jag har fått för mig att det bara är mest äldre personer och det är ju inte så roligt för mig som är 18 år.. Någon som gått folkhögskola och kan berätta lite om sin erfarenhet rent socialt?

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Annons:
Rebexi
2017-01-30 22:29
#1

Beror på vilken skola och utbildning tror jag. Jag har gått två olika folkhögskolor (skådespelar och grafisk design) Jag tycker att det mest var ungt folk, förutom vissa hantverk- och konst kurser, där brukade de finnas mer äldre. 

De jag har träffat på folkis var jätte-trevliga, sen har många skolor extraaktiviteter som hjälper en att lära känna varandra. Stor skillnad om man bor på skolan eller inte dock. Jag skulle tipsa om att du frågar någon som går på de skolor du funderar på

[Tuulikki]
2017-01-30 22:37
#2

Beror lite på vilka inriktningar som finns. På skolan jag gick var det mycket flummiga människor. Hört att det brukar vara så på folkhögskolor😂

Nästan alla var snälla, men det grupperades ganska fort då de som bodde på internatet umgicks med varann jämt, och därför lärde känna varandra snabbare. Min sambo bodde på internatet och tyckte det var rätt kul. Det fanns bastu, "vardagsrum", TV-rum osv. Mycket kompisar! 

Finns såklart nackdelar också, i gruppen vi elever hade på FB handlade vartannat inlägg om att någon snott någons mat osv…😕 P (min sambo) kände att det kunde bli jobbigt att aldrig vara helt ifred, men många trivdes med det.

Jag bodde inte på internat (men sov mycket där ändå haha) och hade inte lika mycket kompisar som de på internatet hade. 

Sen är det mycket fester också, men de måste man ju självklart inte gå på om man inte vill. Dock var insparken samt tema-festerna jätteroliga!🙂

Nu blev min kommentar lite rörig men jag hoppas du hängde med iaf, och hör bara av dig om du undrar något🙂

edit: Jag var 17 när jag började och därmed yngst på skolan. Märktes inte över huvud taget, ingen där brydde sig om ålder.

tötenöten
2017-01-31 09:28
#3

Jag planerar att gå antingen Västerås Folkhögskola vilket inte verkar ha ett internat eller Tärna Folkhögskola i Sala som har ett internat. (Så om nån gått på någon av de får ni gärna berätta om era erfarenheter 😃)

Jag planerar att gå allmän linje bara så då kanske det är mest unga ändå :)

Tack för svar! Känns lite lugnare nu

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

[Tuulikki]
2017-01-31 17:42
#4

Jag gick allmän med inriktningen kärn, vilket betyder att man bara läser kärnämnen. Fanns typ allmän - färg & form, där man 1 dag i veckan lärde sig att teckna, måla osv.

Var blandade åldrar i typ alla klasser :) Dock inte många över 40.

[Raubtier]
2017-01-31 21:25
#5

Jag gick på Västerås folkhögskola, det var många i min ålder (18). Dock var de mesta som gick där väldigt flummiga som någon över skrivit. Också väldigt knepiga människor, trivdes inte alls. Gick då över på samma skola men på distans, lika knepiga människor där men då slapp jag umgås med dem. Men det var ju några år sen jag gick där så jag vet inte hur det är där nu.

Sen fanns det ju självklart vettiga människor också, men de var mest för sig själva och det förstod jag. Hittade en sjukt bra vän där.

Lärarna är typ 50/50 dåliga och bra. Vet att vi fick en lärare som var stolt över att man minsann fick copy pasta från wikipedia på hans lektion.

Asså skulle kunna skriva en hel del men det är typ inte lämpligt här så skicka iväg ett PM om du har några funderingar eller vill veta mer.

tötenöten
2017-02-02 20:46
#6

#4 Okej, tack :)

#5 Ja det där lät ju inte jättebra :/

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Annons:
Carrosh
2017-02-04 12:58
#7

#5 Tråkigt att du har så dålig erfarenhet av fhsk!

Gick på en fhsk i Sthlm för en massa år sedan. Det var bland det bästa jag gjort. Gick allmän linje, då jag inte kunde göra färdigt gymnasiet, och det var helt underbart! Riktigt bra lärare, lätt att få vänner - inte bara på allmänna, utan även de andra linjerna. Jag var inackorderad på skolan, så det fanns ju folk där dygnet runt att umgås med och ta hjälp av osv. Riktigt bra var det!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[krasnajaluna]
2017-02-06 22:00
#8

En tjej som gick i min klass började på folkhögskola, hon är 19. I hennes klass verkar de flesta vara runt 20-25. Jag funderar själv på att börja på en sådan efter gymnasiet då jag inte vet vad jag ska göra, är 18 :)

[Raubtier]
2017-02-08 15:46
#9

#8 Du vet väl att folkhögskola är till för att gå när man inte klarat av viss ämnen i gymnasiet/gymnasiet öht. Det är alltså inget man siktar in sig på att gå efter gymnasiet eller för att man "inte vet vad man ska göra"?

[Tuulikki]
2017-02-08 16:29
#10

#9 På min skola fanns det linjer som man gick efter gymnasiet. Singer songwriter, dans, keramik bland annat.

Allmän linje däremot går man för att komplettera🙂

Carrosh
2017-02-11 09:28
#11

#9 Det stämmer inte riktigt. Allmän linje är motsvarigheten till gymnasiet, men det finns många andra utbildningar på folkhögskola också, som är eftergymnasiala.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[krasnajaluna]
2017-02-11 17:08
#12

#9 min studievägledare sa att det var ett alternativ, man kan gå någon kurs och försöka komma på vad man ska göra.

Upp till toppen
Annons: