Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 583 ggr
marianila
2017-02-06 13:09

Behöver era synpukter.. funderingar på vänskap..

År 2016 var för mig  ett år fullt av prövningar, både positiva och negativa.

2 veckor innan beräknad födelse för vår dotter blev min sambo akut sjuk och fick åka med ambulans till sjukhuset där vi blev kvar i 1 vecka.  Tillbaka hem för nåra dagar innan det är dags att åka tillbaka för förlossning.

Nu får vi andas ut 2 månader, lära känna vår nya familjemedlem och  börja vänja oss vid vårt nya liv som föräldrar.   När min dotter är 2 månader gick min pappa bort. Helt utan förvarning. Han trillade av köksstolen när han satt och åt frukost och sedan var han borta. Tror inte jag ännu kommit över chocken. Min mamma var hemma och såg alltihop. De närmsta månaderna efter detta var ett enda stort kaos, för det första vara mamma och ta hand om vår lilla baby, med sedan vara ett stöd till min egen mamma. jag pluggade också på universitetet (hade bestämt att jag ville fortsätta studera och va mammaledig senare) och skulle hinna med mina universitetstudier och dessutom min man.  Ytterligare någpn månad går och vi får veta att företaget min man jobbar på kommer flytta verksamheten utomlands och alla är varslade. min man  är snart arbetslös och vi har precis skrivit kontrakt för husköp.

Jag försöker under denna tiden hålla kontakt med mina vänner, men tiden räckte inte alltid till. 

Nu har 2 av mina kompisar ifrågasatt varför vi inte har samma kontakt som innan,  De har tydligt visat sitt missnöje med att jag inte hinner ses eller höras i samma utsträckning som innan.. Jag försöker höra av mig minst 1 g / vecka och försöka få till att vi ses iaf nån gång i månaden.. Jag tycker att jag är intresserad i vad som händer i  deras liv och jag försöker alltid vara en god vän och även lyssna till deras problem osv…  Den första tiden efter att pappa gick bort kan jag dock ärligt säga att jag inte hörde av mig alls..

Är jag en dålig vän?  Eller skulle jag kunna begära lite mer förståelse för situationen, de är ju ändå 2 av mina närmsta vänner?

Vet inte vad vill få fram riktigt men vore skönt att höra input från andra som  är utomstående, om någon vill ta sig tiden :)

Annons:
Shailina
2017-02-06 13:12
#1

Jag tycker inte du är en dålig vän. Du kämpar med den kraft du har att hålla i hop ditt liv och din familj, och på samma tid hitta en vrå till dina vänner. Jag tycker dina vänner visar rätt dålig förståelse för din situasjon! Det är okej att ställa frågan varför, men när man då får en förklaring tycker jag ju ut från din situation det borde bemötas med "oj, men oj då finns det något jag kan göra för att hjälpa dig?!" från en vän.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Aleya
2017-02-06 13:12
#2

Du kanske ska lägga detta i på relation iFokus istället.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
2017-02-06 13:16
#3

Ditt inlägg kanske passar bättre på en annan sajt, t ex relationer.ifokus.se kvinna.ifokus.se eller barn.ifokus.se

Självklart ska du kunna begära lite mer förståelse. Jag tycker det låter som att du kämpat mycket för att hålla kontakten med dina vänner trots allt som hänt. Du kan väl förklara lite från ditt perspektiv och säga att det varit väldigt svårt för dig men att du värdesätter vänskapen mycket?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

marianila
2017-02-06 13:18
#4

Jag är helt ny här så inte riktigt på det klara med hur sajten fungerar :) Hur gör jag för att flytta tråden till rätt ställe? :)

Tack för svar ni som tagit er tid att svara! Det är alltid värdefullt att få input från utomstående!

Maria
2017-02-06 13:21
#5

#4 Det går inte att flytta detta men om du går in på Relationer i denna länken kan du skriva ett nytt inlägg där.

http://relationer.ifokus.se/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2017-02-06 13:21
#6

Man kan inte ta bort inlägg men du kan kopiera denna text och publicera på ett annat forum om du vill. Det här forumet riktar sig till tonåringar. :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: