Annons:
Etikettövrigt
Läst 650 ggr
Cassie01
2017-02-18 20:45

Självsäkerhet

Nu till hösten så börjar jag gymnasiet. Jag har ett problem dock. När jag började högstadiet och bytte skola, så var jag från början självsäker som jag alltid varit. Men jag märkte hur jag med tiden vart mer osäker på mig själv. Det var en helt annan grej på högstadiet. Du fick inte ha på dig vad du ville för då dömdes du och jag började klä mig som "alla andra". Men ingen ville riktigt vara med mig endå och det gjorde mig ännu osäkrare. Jag fick till slut börja vara med två tjejer, som är bästa vänner så jag var aldrig riktigt med så att säga. Jag vart ofta lämnad själv och de gick ifrån mig och viskade när jag var med. Det har gjort att jag tappat all min självsäkerhet. Jag vill inte ha det så här på gymnasiet. Jag vill våga ta för mig, höras och synas som jag kunde innan de här tre åren. Hur ska jag göra?

Annons:
Sugar Mist
2017-02-18 22:18
#1

Dom flesta är osäkra när dom börjar gymnasiet, nu vet jag inte vad du har valt men man brukar ju oftast välja att gå någon utbildning man tycker om- vilket då även betyder att man är flera i samma klass som har gemensamma intressen!

Inget fel att vara osäker i början och det släpper rätt ofta efter ett par dagar, så ta det bara lugnt, var dig själv och försök prata med personer du tycker ser trevliga ut så löser det mesta sig med tiden :)

-

Anonym783
2017-02-18 23:41
#2

Känner igen mig i vad du skriver. Men under sommaren är det som att väldigt många 'mognar till' och är mer accepterande. Det har jag hört från många. Så klä dig hur du vill och lita på dig själv så kommer det fixa sig.

Hakuna Matata.

[Lukasgraham]
2017-02-19 12:30
#3

Allt kommer gå bra. Klä dig som du vill, var dig själv. Gå fram och prata med dina nya klasskamrater, börja med ett "hej". Alla är nya i klassen och det betyder att du har lättare chans att få vänner. Ett tips är att inte missa de första dagarna, är man där redan från början så har man större chans att "komma in" i kretsen. Våga ta för dig och gå fram och hälsa, fråga om du får sitta med dem, följa med till lunchen t.ex. Allt kommer gå bra jag lovar :-)

Cassie01
2017-02-19 16:29
#4

Tack för alla bra svar!:)

Anonym783
2017-02-20 00:48
#5

Kom ihåg: det är inte bara du som är nervös. Det är de allihopa. Kvittar vem man är, man kommer till en helt ny klass. Så alla de andra känner precis likadant som du, och skulle bli jätteglada om du tog första steget och sa hej.

Hakuna Matata.

Upp till toppen
Annons: