Annons:
Etikettfamiljen
Läst 1961 ggr
Vrilen
2017-03-17 19:23

Vara uppe längre

Hej!

Nu börjar jag bli lite trött på mina föräldrar.  Dom säger alltid att jag måste gå och lägga mig tidigt. Dom brukar säga till mig vid halv 10 och är jag inte i säng vid 10 så blir det hus i helvete. Det som stör mig är att jag alltid missar så mycke med mina vänner, eftersom vi bara skypar och spelar med varandra så missar jag oftast en hel del.  Men jag brukar ligga med min mobil till ungefär 12 i sängen och har gjort det senaste halvåret.  Så jag får inte för lite sömn eftersom jag aldrig är trött.

Så hur ska jag få dom att förstå att jag inte är liten längre och kan vara uppe längre?

Annons:
Tjeja
2017-03-17 19:58
#1

Ursäkta men jag är väldigt mer vuxen än dig (över 40) och jag behöver ändå lägga mig senast kl 22 på vardagsr för att orka hela nästa dag! Anledningen till att du inte upplever dig trött är antagligen just för att dina föräldrar ser till att du får den vilan du behöver. Tar det 2 timmar för dig att varva ner i sängen så pass att du kan somna så behöver du ju uppenbarligen lägga dig kl 22. Var glad att du har kloka omtänksamma föräldrar och inte sådana som låter dig vara uppe hur du vill så du kommer i obalans. Fokusera på skolan nu, det har du glädje av sedan resten av livet. Men det umgänget man har med kompisar efter kl 22 tar mer än det ger.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vrilen
2017-03-17 20:07
#2

Alla är olika antar jag, min inbyggda sov klocka säger till mig att jag är trött runt 12. Jag har alltid somnat runt midnatt och det har inte spelat någon roll när jag har gått och lagt mig eller när jag lägger ifrån mig mobilen.

[EM L]
2017-03-17 20:21
#3

Jag går och lägger mig klockan nio varje dag utom vissa tillfällen som när jag kollar på film eller äter kvällsmat.

Min pappa har typ sagt att kl tio är max för mig och jag sa nio. Just för att jag sover ut mig och får ladda om. Jag blir pigg och glad och om jag hade gått och lagt mig tio så hade jag typ bara blivit arg och trött på morgonen. Vaknar mellan 07:00-09:00. Så det är många timmar. Jag är den typen som behöver sova mycket om natten för att orka.

Var glad för att dom säger till dig att du ska gå och lägga dig. Kan det vara något som du blir otrygg av? Tex att du vill ge en kram till dom för att kunna somna tidigare?

Jag är den typen att jag vill ge en god natt kram till pappa för att kunna somna och när han ger en kram tillbaka så blir jag varm inombords och känner för att somna.

När jag inte gör det så slutar det med att jag vrider mig och blir otrygg i kanske två timmar.

Vrilen
2017-03-17 20:26
#4

Snarare tvärt om #3. Jag känner mig otrygg när jag aldrig hinner säga att jag älskar mina vänner, eller när vi har pratat om något viktigt och måste gå direkt. Känner mig mer trygg utan mina föräldrar så. Minns inte när jag kramade dom sist.

[rumelle]
2017-03-17 20:52
#5

Är det här på helgerna eller i veckorna? Det är absolut rätt av dina föräldrar att tycka att du inte ska vara uppe längre än till tio i veckorna när du har skola. Det hade varit oansvarigt av dem att låta dig vara uppe längre. Sömn är väldigt viktigt, speciellt i tonåren när kroppen fortfarande växer. Om dina vänner vet om det så borde ni kunna planera så att ni har spelat eller skypat färdigt till tio.
Däremot kan jag tycka att det borde vara ok att stanna uppe lite längre på helgerna om du har chans till sovmorgon dagen efter.

[Devya]
2017-03-17 21:15
#6

Knepigt, men du är ännu ett barn så de har rätt att bestämma över dig.

Jag hade turen att min mamma lät mig vara uppe hur länge jag ville. Hon kunde emellanåt påminna mig om att lägga mig i tid men det var allt. Jag brukade stanna uppe länge för att plugga samtidigt som jag såg på en film. Så höll det på sen jag var 13. Min mamma visste redan då att jag var väldigt ansvarsfull och stannade endast uppe på grund av vettiga saker. Om jag skulle vara uppe länge för att jag ville vara på datorn och chatta eller vara på telefon och så, då skulle det varit en helt annan sak och jag tror inte att hon skulle gått med på det då.

Annons:
smellcaramell
2017-03-17 23:38
#7

Åh hade mina föräldrar tvingat mig lägga mig 22 när jag gick i högstadiet hade jag blivit tokig då jag hade en period då det räckte med 6-7h sömn då, däremot behövde jag sova med i gymnasiet. Alla barn följer inte "standard sovtiderna", om någon skulle komma och säga att vuxna måste sova 12h för att orka, skulle ni då gå och lägga er så tidigt fast ni inte va trötta? Nä ni skulle fortsätta sova likamycket som nu(om ni känner att ni orkar en hel dag på det) och det är samma sak med tonåringar. Har aldrig förstått mig på föräldrar som "tvingar" sina barn att sova mellan vissa klockslag, vaknar man i tid och håller uppe energinnivån genom hela dagen är det väl f*n inga problem ;) TS visa dina föräldrar att du "klarar dig" med den sömn du får genom att gå och lägga dig 00 och kliva upp samma tid som du kliver upp en skoldag fast du är ledig, ser de att du orkar hela dagen då ökar chanserna till att de låter dig va vaken lite längre.

powerade
2017-03-18 08:44
#8

Har aldrig haft tider då jag måste lägga mig. Inte ens när jag var liten för jag somnade i bra tid själv. Tycker det är fel att tvinga isäng någon. Jag har gått och lagt mig när jag känner för att sova. Är man tvingad eller att man bör sova tidigt för man ska upp går det inte att sova. Tycker du ska prata med dina föräldrar och få iallafall prova bestämma själv. Hur kommer det annars bli när du inte bor med dina föräldrar? Oj hoppsan klockan är 4 på morgonen för ingen har sagt åt mig att sova.

Linn Is The New
2017-03-18 15:48
#9

Vad glad att du har en rutin!

Jag går och lägger mig kl.1 varje natt, precis varje natt. Detta har förstört min sömn totalt, och önskade att jag kunde bli trött och somna vid nio eller tio tiden.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Kaninenochjag
2017-03-18 20:23
#10

Hur gammal är du TS?

Vrilen
2017-03-18 21:03
#11

13 #10

Kaninenochjag
2017-03-18 23:35
#12

Okej, jag brukar också behöva lägga mig vid 22 på vardagar, (är också 13) men iochmed att jag är trött då och behöver de antal timmar (helst mer hehe) så är det bra för mig. TS verkar ju dock inte vara trött vid 22 så det är något TS:s föräldrar borde respektera.

[rumelle]
2017-03-19 02:42
#13

Om man stirrar på data/tv/mobil-skärmar hela kvällen luras kroppen att tro att det fortfarande är ljust ute och man blir inte trött när man normalt ska bli det. Föräldrar borde införa elektronikförbud efter klockan åtta på kvällen.

Annons:
powerade
2017-03-19 07:38
#14

#13 beror bara på vem man är. Jag påverkas aldrig av det. Jag somnar såfort jag har på en film. Många jag känner behöver titta på något för att kunna slappna av å kunna somna. Beror bara helt på vad man gör och vem man är. Sitter man och spelar så fastnar man lätt och tiden flyger bara iväg. Men att kolla på film eller liknande hjälper många att somna

[Devya]
2017-03-19 12:59
#15

#14 Oberoende så är det knappast bra för en att stirra på en skärm innan man somnar. 

Det finns ju numera nya "sjukdomar" just på grund av att stirrar på skärmar alltför mycket.

http://www.healthhype.com/computer-vision-sickness-syndrome-causes-symptoms-treatment.html

http://yoursightmatters.com/tiny-screens-can-cause-big-vision-problems/

witchling
2017-03-23 17:33
#16

Har du berättat hur du känner för dina föräldrar?

Allting lär man sig inte av att höra andras misstag, utan en del saker behöver man känna på själv. Jag har också haft mina perioder där jag gått och lagt mig väldigt sent för att det är så avkopplande på kvällarna. Men där har ju även jag fått känna själv hur det känns med för lite sömn, och därefter lägger jag mig i tid nu. Hade föräldrarna satt tid när jag ska sova hade jag nog inte insett betydelsen för en god natts sömn :)

Zepp
2017-03-23 20:31
#17

Gör en deal.. du behöver inte lägga dig exakt 22,00, men avstå från mobil TV, efter den tiden?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Meja H
2017-03-26 19:44
#18

Jag skulle inte klaga om jag fick gå och lägga mig så sent. Jag går och lägger mig 8 och läser 30 min sen ska jag sova. Så alltså halv 9.

[RC1393]
2017-03-26 20:07
#19

När jag var 13 så fick jag börja stanna uppe till kl 22, innan dess var det halv som gällde. När jag blev äldre fick jag bestämma själv men jag har alltid varit i säng 22-22.30, utom på helger då. Tycker det är en jättebra sovtid, man kan ju vakna tidigare istället och få något gjort då.

Tjeja
2017-03-27 18:28
#20

Jag hade läggtid kl 21 hela min skoltid upp genom högstadiet.

I nian fick jag lägga mig när jag ville när jag pluggade till prov etc annars var det kl 21 som gällde då med.  Tycker att det var alldeles lagom då. Man var pigg och hade energi på morgonen när man vaknade då!  Går fortfarande och lägger mig kl 21-22 om jag har möjlighet!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Zepp
2017-03-27 19:57
#21

Eh.. grejen är att jag är skitgammal.. har svårt att somna, vaknar hela tiden.. jag hade varit överlycklig om jag hade kunnat somna i rejäl tid och sova som en stock hela natten!

Utiallafall, tonåringar tarvar som regel mer sömn.. en del upp till 12 timmar!

Har en del att göra med vad som händer inom dem, de håller på att bli vuxna/de är i sluttampen på sitt barnaliv och mentalt börjar bli vuxna.. sömn/drömstadie är den tid då kroppen hanterar en stor del av slutväxten och slutet på den menatala omställningen till att bli vúxna!

Menna.. gå och lägg er när ni får lov, som min mormor alltid sade, hon fick 10 barn, minimalt med sömn under de åren!

Och så dog hon vid 65!😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anonym783
2017-03-27 20:04
#22

#21 kan man växa mindre om man sover för lite eller skjuts det bara upp liksom?

Hakuna Matata.

Zepp
2017-03-27 20:53
#23

Mm.. finns en del som kan tyda på detta.. men det är nog inte helt avgörande, där kan gener och hälsostatus spela större roll!

Då vill jag nog lägga betydligt större vikt vid den mentala och emotionella utvecklingen!

Om du vill ha ett svar på om hur många millimetrar det påverkar så är mitt svar några fåtal millimetrar!

Grejen är fortfarande, att i tonåren så går man från att vara barn till att närma sig vuxet stadium.. trots att det även numera även krävs gymnasiestudier/universitetstudier för att man skall komma ut som fullvärdig vuxen.. i andras ögon!

Det är kanske den främsta anpassningen.. och den tarvar hur som helst en god sömn.. lika bra att föräldrarna lägger en bra grund med sina regler.. de har som regel gått igenom samma grejer, de har hur som helst om de är vettiga ett hum om det hela!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anonym783
2017-03-27 21:00
#24

#23 har själv sovit alldeles för lite alldeles för länge, men har på senare tid försökt bättre mig lite. Mitt dagliga genomsnitt låg på 6h, nu är det iaf på 7.30h.

Hakuna Matata.

Upp till toppen
Annons: