Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 2067 ggr
[Anonym23]
3/20/17, 10:05 AM

Ensam i skolan

Jag har ett problem som är så sjukt jobbigt. Jag är alltid ensam i skolan, jag är ensam på rasterna, lektionstid, ja till och med så tar jag med mig mat hemifrån som jag äter någon annanstans än i matsalen. Jag har inga vänner, så varje gång innan en rast när vi står vid skåpen så går alla utan att fråga om jag vill hänga med. Jag får mycket blickar och många skrattar åt mig. Jag kan varken sova eller plugga för att jag inte har några vänner.. Snälla har någon samma eller haft samma problem eller vet bara hur man ska lösa det här,, det skulle betyda jätte mycket om någon svarar…

Annons:
Anonymos
3/20/17, 12:47 PM
#1

Först och främst en stor kram till dig. Jag vet exakt hur det känns eftersom att det även hände mig när jag var yngre. Känslan att inte räcka till är fruktansvärd! 😐

Mitt tips till dig är att berätta för dina föräldrar hur det står till, om du nu har bra relation med dem. Ett annat tips är att ringa till BRIS, Barnens rätt i samhället, just för att prata av dig med dem och få tips om vad du kan göra. Du kan också höra av dig till skolkuratorn som är superduktig på att hjälpa till vid sådana situationer som din. Jag var dum nog och sökte mig till kurator efter att jag slutat skolan, så mitt tips är att höra av dig under din skoltid. Hon har tystnadsplikt och vill du inte gå till henne under skoltid, kan du gå till henne efter skolan när ingen annan ser. 🙂

/Anonymos

[Anonym23]
3/20/17, 2:50 PM
#2

tack för ditt svar, betyder jätte mycket att någon svarade, och gav mig tips. Det gjorde min dag. kramar från mig❤️

Whippetgerbilen
3/20/17, 3:47 PM
#3

Asså jag känner igen mig så mycket!! Har det likadant så jag önskar att jag visste hur man ska göra men jag önskar dig lycka till, och kom ihåg att det är inget fel på dig🌺

Dogs is my world ♥

[Anonym23]
3/20/17, 4:11 PM
#4

tack till dig med.. känns bra att få svar från er, för då känner jag inte mig så ensam med det här problemet❤️ kramar

_Fisken
3/20/17, 8:51 PM
#5

Min dotter upplevde samma sak i 7:an.  Hon gick hem på lunchrasterna "för ingen ville vara med henne". Jag pratade mycket med henne om detta och rådde henne att lyssna på musik i lurar (ingen deppmusik!) och vara kvar på skolan även om det var jobbigt och försöka knyta sig an mot nån som hon gillade lite extra.  På lite sikt löste det sig - hon klädde sig lite mer modernare och jag tror hon blev lite mer "säkrare" på sig själv då. 
Det var hennes recept. 

Lycka till nu. Det är en "skola" och vara i en grupp också.

[Anonym23]
3/21/17, 8:11 AM
#6

tack, jo jag har försökt att lyssna på musik, pratat med kuratorn osv.. Men jag känner mig fortfarande ledsen och besviken på mig själv. Jag har till och med chattat med ''främlingar'' för att skaffa nya vänner (på nätet), men det händer inget. Jag är vilsen och varje dag när jag kommer till skolan är det som en mardröm. Jag är på BUP nu men det är för min socialfobi, men jag visar inga tecken på det i skolan, så att folk drar sig undan vet jag inte varför. Jag önskar inget annat än en vän😭😭

Annons:
[Anonym23]
3/21/17, 2:48 PM
#7

Nu står jag själv igen, så sjukt jobbigt:(

Whippetgerbilen
3/21/17, 5:07 PM
#8

Förstår verkligen att det är jobbigt :( jag var också helt själv idag 🥵 #7

Dogs is my world ♥

[Anonym23]
3/21/17, 9:41 PM
#9

Oh, jag hoppas att det blir bättre snart med dina vänner också, så att du också slipper stå ensam. kramar från mig.. #8

Whippetgerbilen
3/22/17, 1:50 PM
#10

Tack och desamma! #9

Dogs is my world ♥

[langtan09]
3/23/17, 11:05 AM
#11

Vad jag känner igen mig i dig TS! Jag var utanför/mobbad hela grundskolan/delar av gymnasiet (är 26 år idag) och hade inte en enda kompis. Du ska veta att även fast det kanske inte känns så nu, så är du inte ensam! Finns tyvärr många i din situation på olika skolor runt om i Sverige och det smärtar mig så mycket. Ingen ska behöva uppleva det. 

Jag tog mig igenom mina skolår genom att chatta mycket och knyta bekantskaper online. En av dem blev faktiskt en av mina bästa vänner och vi umgås fortfarande, såhär tio år senare. 🙂 Vi träffas inte så ofta då vi bor i olika delar av landet men vi chattar fortfarande rätt mycket. Om du gillar datorspel, kanske något onlinespel med chattmöjligheter kan vara något? Ge inte upp även fast du kanske tycker att det inte händer något online heller först. Det är inte alltid det gör det, men att bara prata, även om det så är för en kväll bara tyckte jag hjälpte för mig i alla fall. 🙂 

Sedan brukade jag tillbringa mycket tid på biblioteket som yngre. Det är visserligen inte så socialt men man får komma ut lite utanför skolan. Ibland kan det vara skönt att vara runt människor utan att man egentligen umgås och biblioteket gillade jag då jag läser mycket. Jag skrev av mig mycket i en blogg jag hade på nätet också, det hjälpte lite med. Kanske plugga i bibblan kan vara något? 

Såg att du skrev att du har social fobi och då är det ju också viktigt att du får närma dig sociala situationer på dina egna villkor. Nätet kan kännas tryggt eftersom man inte behöver prata face to face om det kan kännas jobbigt. 🙂

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig! ❤️

[Anonym23]
3/23/17, 3:23 PM
#12

tack så jätte mycket för ditt fina inlägg… Ja, jag kan ju alltid testa att plugga i ett bibliotek, så det var ett väldigt bra tips. Ja nätet är en väldigt ''trygg plats'' att chatta med andra eller skapa kontakter. Vet bara inte var man kan hitta sånna chat sidor för barn? Har du/ni några tips på vad det finns för chat-sidor om det finns några, och om dom är säkra från oseriösa människor? #11

_Fisken
3/23/17, 8:46 PM
#13

www.ungdomar.se. Kolla där. Verkar seriöst.

Annons:
[Anonym23]
3/24/17, 8:25 AM
#14

tack <3 #13

[langtan09]
3/24/17, 12:13 PM
#15

Vad det finns för chattsidor vågar jag inte svara på tyvärr.  Jag hoppas att någon annan har lite mer information kring det än jag. När jag var i tonåren fanns typ Lunarstorm och sånt men det är ju väldigt utdaterat nu 🤪 Mitt råd är att försöka googla dig fram. Om du gillar spel har jag hört mycket bra om t.ex Star Stable och jag själv gillar World of Warcraft väldigt mycket 🙂 Vet inte hur det är med Star Stable dock men vet att Wow kostar i månaden. Det kan vara bra att ha i åtanke. 

Har du några hobbies? Ibland kan det ju finnas forum till sånt också, där man kan knyta kontakt med folk kring intressen och sånt. 🙂 Ungdomar.se som #13 tipsar om verkar också bra. Har du Facebook konto finns det även grupper där riktade kring olika ämnen och intressen.  Ifokus som du ju redan är medlem på är också en bra kanal med mycket olika ämnen på en och samma plats och man kan ha samma medlemsskap till alla sidor man är intresserad av. 🙂Finns också communites kring olika böcker och serier och sånt. Jag hängde mycket t.ex på olika forum i min tonår som var riktade mot Harry Potter, då jag tyckte mycket om det på den tiden. 🙂

Värt att ha i åtanke dock är att nätet tyvärr alltid är på både gott och ont. Det är tyvärr aldrig fritt från rötägg eller oseriösa personer, hur mycket man önskar det. Var därför försiktig när du prövar dig fram i olika forum och gå aldrig med på någonting som känns dumt eller obekvämt! Ej heller skicka bilder eller ge ut personlig information. Nätet är en väldigt bra plats att träffa andra på, men precis som i verkliga livet så måste man vara försiktig. Men så länge man är det och backar undan i situationer som känns obekväma så kommer det att gå toppen. 🙂 Kom ihåg att du alltid kan blockera personer som uppför sig konstigt mot dig online. 

Lycka till TS❤️

[Anonym23]
3/27/17, 9:07 AM
#16

idag ska jag på studiebesök på en ny skola, jag är väldigt taggad på att skaffa nya vänner :D

[langtan09]
3/27/17, 1:15 PM
#17

Åh vad kul hoppas det går bra! :)

[Anonym23]
3/27/17, 6:29 PM
#18

tack :D

_Fisken
3/27/17, 8:56 PM
#19

Va roligt! I en förändring finns det möjlighet att förändra.

pankaks_farsan
3/28/17, 11:38 PM
#20

:)

Annons:
Upp till toppen
Annons: