Annons:
Etikettövrigt
Läst 889 ggr
Corgitok
2017-03-20 20:32

"ensam" flykting i klassen

Till vår skola har det kommit ett gäng tonåringar som flytt från krigsländer till min ort som inte kan svenska och sådant som vi lär oss i skolan särskilt bra. De har gått i min skola i cirka en månad. Det är en kille som har börjat i vår klass och han är väldigt ignorerad. För mig är det jobbigt i hjärtat då jag egentligen bryr mig och vill prata. Problemet är att jag känner att det är svårt att nå till honom. När tjejer har börjat i vår klass (svenskfödda) har jag försökt med att få dem välkomna in i klassen genom att prata på sociala medier och kanske träffas utanför skola. Nu med en kille som det dessutom är ganska svårt att kommunicera med blir lite jobbigt då vi inte har saker gemensamt på samma sätt, så tycker egentligen att killarna som han försöker vara med ska ta in honom i gänget.

Hur ska jag göra för att han ska känna sig mer välkommen? Det är mycket lättare sagt än gjort när det gäller folk som är utanför, men jag bryr mig ju så vill ju hjälpa till. Tips?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Calcifer
2017-03-20 20:36
#1

Smågrejer är ett enormt bra steg i rätt riktning och något jag rekommenderar. Allt från att bara hälsa när han kommer till att sitta med honom i matsalen, oavsett om ni inte sitter och pratar hela tiden eller inte. Ibland har man inte saker gemensamt och är det svårt att kommunicera blir det ju svårare men en välkomnande attityd och ett leende är ett jättebra första steg!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vendelay
2017-03-20 20:47
#2

Jag håller med Calcifer, att bara få ett "hej" kan betyda otroligt mycket. Det behöver inte vara framtvingat liksom, utan gör och säg sånt som är naturligt. Typ fråga om läxan eller råka sätta dig bredvid honom och prata om vad ni gjort i helgen och liknande.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Bill&Bull
2017-03-20 21:05
#3

Håller med övriga. Att bara hälsa eller le åt någon visar att man ser personen och det är en jättebra början.

||My Love For Animals Is Immortal||

Corgitok
2017-03-21 18:05
#4

Tack för förslagen! Pratade lite med honom idag

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

vendelay
2017-03-21 21:21
#5

#4 Hur gick det? 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Corgitok
2017-03-24 21:46
#6

Jag satt bredvid honom lite igår, och kan verkade bli lite glad för det. Ska försöka vara med honom mer och sitta bredvid honom i klassrummet men blir svårt då mina kompisar alltid ska sitta bredvid mig. Blir konstigt om jag bara går ifrån dem när de drar iväg mig haha. Kan fortsätta dokumentera om ni vill det. :)

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
vendelay
2017-03-24 21:58
#7

Kanske kan dina vänner också uppmärksamma honom, tillsamman med dig? 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: