Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 891 ggr
[Littlepig]
3/29/17, 7:01 PM

Frågor om moppe

Hejsan, Ska eventuellt gå en kurs för att ta förarbevis till klass 2 moppe, men frågan är: Måste man presentera sig? Kanske ses som ett löjligt problem men hatar verkligen det. + är det ett giltigt skäl att ta ledigt från skolan? Kursen är hela dagen på en vardag, de har bara kurser på vardagar. Och får man göra provet när som helst efter 15 årsåldern och avslutad kurs eller finns det speciella datum då alla gör provet?

Annons:
setfree
3/29/17, 8:17 PM
#1

# 0 Jag ville att min 16-årige son skulle skriva, men han vågade inte.

Du behöver inte presentera dig. Kolla om det finns kvällskurs. Det finns fler körskolor. Varken vin son eller dotter behövde gå på dagtid. De gick på kvällstid. 

Du kan göra det efter 15 års ålder. Ni kommer överens om när du är redo att göra provet. Provet är svårt och många misslyckas. Så kämpa hårt. 

Han tog i och för sig klass 1-kort.

[Littlepig]
3/29/17, 10:00 PM
#2

Tack för svar :) Har kollat alla körskolor och ingen har på dagtid som passar mig tyvärr. Men tror det blir den, får helt enkelt se om skolan godtar den anledningen.

[134643]
3/30/17, 6:26 PM
#3

Om du behöver presentera dig eller inte beror ju helt på läraren så det går inte att svara på. Jag gick min kurs på sommarlovet, men en dag ledigt brukar inte vara något problem. Du hade ju lika gärna kunnat varit sjuk :)

alehajo
3/31/17, 8:16 PM
#4

Jag har nyligen tagit AM-kort, vi behövde inte presentera oss. Jag fick också ledigt från skolan, både för kursen, uppkörningen och provet. Det brukar finnas speciella dagar då trafikverket tar emot för prov, hos mig var det varje tisdag och man fick då boka sig på en dag då det fanns plats eftersom de bara kunde ta in 15 personer per tillfälle. Alltså är det inte säkert att d gör det samtidigt som de andra på kursen utan du gör det när du känner dig redo.

[Littlepig]
3/31/17, 9:07 PM
#5

Tack för svar :) hur var provet? Fruktansvärt svårt/gick det att klara om man pluggade?

powerade
3/31/17, 9:13 PM
#6

Vi ar tvungen att presentera oss. Sedan så förde vi diskussioner i grupp. Provet för klass 2 moped är väldigt enkelt jämfört med klass 1. Vi var på några teoritillfällen och fick böcker med oss. Sedan var det dags för prov och det prov vi fick var bara ett kryssa i rätt prov med inte så många frågor. Vi körde på en liten bana för att testa att köra moped. Hade man gjort det var det godkänt. Vi gjorde inget prov hos trafikverket utan hos de som höll i kursen ( kan vara olika, tog dock inte hos en körskola) Pluggar du och inte har några direkta svårigheter bör provet gå bra.

Annons:
alehajo
4/1/17, 9:50 PM
#7

Jag gjorde som sagt AM-kort, men mitt prov bestod av 70 kryssfrågor som man hade 50 min på sig att klara. Jag tyckte inte det var svårt (pluggade inte heller speciellt mycket, men har generellt lätt för mig).

powerade
4/2/17, 12:23 AM
#8

AM (klass 1)kortet är ett körkort. Lite lättare b-körkort. Klass 2 är bara ett förarbevis så mycket lättare.

[Littlepig]
4/5/17, 5:48 PM
#9

Tack :) det är mest presentationsdelen jag har problem med. Är ganska duktig i skolan (framför allt skriva/läsa osv) och det ät klass 2 så hoppas verkligen att jag klarar det.

Upp till toppen
Annons: