Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 993 ggr
hundtok
3/30/17, 7:11 AM

Sommarjobb

Jag har sökt massa av olika sommarjobb och gått runt och frågat, lämnat CV o allt det där. Men jag verkar inte få någonting! Känner mig totalt misslyckad!  Särskilt när alla andra får ett jobb men inte jag. Jag vet att jag kan börja att söka igen vid sommarens slut och så, men just nu känner jag mig som den mest misslyckade människan i typ hela världen. Som att jag är den enda som inte får ett sommarjobb och jag har ändå sökt en massa  men är inte intressant någonstans :( . Behövde bara få ur mig det.

Annons:
[Outlawly]
3/30/17, 7:51 AM
#1

Har du sökt genom kommunen? Det fick vi göra och då blev man typ garanterad att få ett jobb.

Honestyisdead
3/30/17, 8:07 AM
#2

#1 Beror på var man bor. Här får inte ens hälften av de sökandes jobb eftersom det inte finns.

JoannaLi
3/30/17, 8:10 AM
#3

Åh, jag känner med dig! Jag gick också ut och lämnade CV till kommunens alla butiker och företag, och fick ingenting. 

Till slut fick jag mitt sommarjobb genom en kompis, som jobbar för samma företag fast i andra änden av landet. 

Det jag hade tipsat om är därför att kolla t.ex. Arbetsförmedlingen etc, gå med i jobbsökargrupper i ditt område, hör med alla dina kompisar (gärna utanför där du bor) om vad de har för sommarjobb, och kolla om de företagen har en variant i ditt område, så hör med dem och referera till din kompis (om kompisen är omtyckt dvs!). Kolla även med föräldrar, (vuxna) släktingar etc :)

vendelay
3/30/17, 8:49 AM
#4

Det är alldeles för många som söker jobb och alldeles för få som söker arbetare, så det är inte ditt fel. Du är inte misslyckad, du har bara väldigt många att konkurrera med.

Ett tips är att leta praktikplats eller volontärarbeta för att få grejer att skriva i CV:et under tiden du är arbetslös. Lycka till!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

LuLeLo
3/30/17, 9:40 AM
#5

Tipsar om att söka genom stora kedjor på nätet. McDonalds, IKEA, ICA, Willys, Coop, Hemköp, Burger King, Max, osv. Kolla olika restauranger med, de brukar behöva personal (tror jag).

Jag har sökt under alla mina tre gymnasieår och precis som du lämnat ut CV och så. Under alla år har jag lagt ner otroligt mycket tid och energi på just jobbsökandet. Men det är endast i år jag lyckats träffa "rätt" och få lite intervjuer, och det är just tack vare nätsökningen. CV-utlämning i pappersformat har inte funkat för mig.

Ytterligare ett tips är att se över ditt CV och personliga brev, CV:et ska vara som en översikt över dina viktigaste prestationer inom yrkesliv, skolliv (där det är superb om du har referenser till yrkeslivet) och övriga liv (typ föreningsliv eller fritid). Personliga brevet däremot ska vara anpassat till det specifika arbetet och förklara varför du är en attraktiv arbetare. Det är alltså nödvändigt att flåska på lite och säga hur fantastisk du är (gärna med belägg också, för att öka trovärdighet).

Lycka till!

Tass Josephine

Ylva98
4/2/17, 12:35 PM
#6

Kolla annonser på arbetsförmedlingens platsbanken! Jättemånga annonserar om sommarjobb där :D

Annons:
hundtok
4/3/17, 6:34 PM
#7

Tack så mycket för alla tips och råd :) ska kolla in arbetsförmedlingen :)

#5 sökt allt sådant men inte fått :/ hur menar du att flåska på lite? har så svårt för det 🤔

hundtok
6/22/17, 5:24 PM
#8

Hej alla!

Tack för all hjälp. En update. Fick ett jobb :) Hoppas bara att jag blir bättre snart 🤔 men gör mitt bästa så är väl bara det man kan göra 🤐

Upp till toppen
Annons: