Annons:
Etikettövrigt
Läst 511 ggr
Jamie+Engla
4/18/17, 6:24 PM

Flytta hemifrån

Så, nu ska vi se. Är en tjej på 19 år som ska på min sista kurs ikväll hos ett företag. När jag gått igenom denna så kommer företaget fråga om jag vill blir heltid eller halvtids anställd. Jag kommer välja heltid Lönen ligger på ca 18-20 000 i månaden Jag måste också anmäla till skatteverket att jag jobbar där, företaget gör inte detta. Nu till min fråga, när tror ni det kommer vara aktuellt för mig att flytta hemifrån? Jag har kikat på lite bostäder jag kan tänka mig, och gick kanske lite "over the boarder" när jag tittade på en gård för 1,5 miljoner. Jag måste ha ett avlägset ställe med plats för mig och mina 6 hundar, trots att dem bor inne med mig vill jag gärna ha plats att bygga så jag kan ha rasthagar osv. Hur tror ni det låter? Tänker jag alldeles för stort nu? När skulle det kunna bli aktuellt om jag faktiskt inte gör det? Jag bor nu hemma och studerar fram till den 2e juni.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Annons:
Honestyisdead
4/18/17, 6:54 PM
#1

Passa på att bo hos dina föräldrar några år och spara pengar. Det är dyrt med hus. Inte bara köpet utan att underhålla, värma, sophämtning och varmvatten. Se till att spara ihop en buffert.

Jamie+Engla
4/18/17, 6:57 PM
#2

#1 Men om jag nu skulle göra det (är planen oavsett, jobbar hemma på gården till vardags) hur många år snackar vi om? Det var lite så jag tänkte. Försöker få en bild av framtiden ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

parsley
4/18/17, 7:44 PM
#3

Om du googlar på boendekalkyl så hittar du ett antal sidor där du kan beräkna vad det kostar att bo med tanke på lån och amortering. Driftskostnaden brukar stå på mäklarnas hemsidor. Du kan använda de siffrorna för att få en uppfattning om boendekostnaden, men se till att du har marginal.  Dessutom måste man räkna med underhåll, t ex ommålning, nytt tak, dränering, nya vitvaror, krånglande avlopp…Man behöver dessutom ha en viss summa som kontantinsats, har för mig att det är 15 % av bostadens köpesumma.  Väljer du att bo avsides så behöver du förmodligen en hyfsad bil också. Förutom kostnader för själva boendet så kostar även ditt eget uppehälle.

Upp till toppen
Annons: