Annons:
Etikettsex-och-samlevnad
Läst 1435 ggr
Tortioseshell
4/19/17, 10:54 PM

Måste föräldrar "skriva ut" p-piller åt en?

Hej!

Jag undrar om en eller båda föräldrarna/vårdnadshavarna måste följa med och "skriva ut" preventivmedel som p-piller eller liknande? Om mina föräldrar skulle behöva göra det skulle det var jätteobekvämt för mig. Det var nämligen så att mamma sa till mig härom veckan typ "Om du känner att du behöver p-piller så är det bara säga till för då "skriver" vi ut det till dig…" (Vet inte om man skriver ut p-piller men hoppas ni förstår vad jag menar)

See yah... 


Annons:
[Tuulikki]
4/19/17, 11:01 PM
#1

Nej, du går själv till Ungdomsmottagningen och pratar med en barnmorska om p-piller (eller andra preventivmedel). Efter det skriver en läkare ut ett recept på pillrena och så får du hämta dem på Apoteket. Ta med dig legitimation :)

Aleya
4/19/17, 11:02 PM
#2

Jag tror då inte förälder måste följa med för att du ska få p-piller utskrivet. Jag var 16 första gången jag fick preventivmedel och min mamma behövde inte följa med.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tortioseshell
4/19/17, 11:03 PM
#3

Okej då förstår jag. Mamma kanske menade något annat. Tack för svaret! :)

See yah... 


Tortioseshell
4/19/17, 11:03 PM
#4

Svaren*

See yah... 


Elinmatsdotter
4/20/17, 5:44 AM
#5

Det kan vara bra att ha med en förälder för dom känner till sjukdomshistoriken barnmorskan frågar nämligen bla om man har släktingar som fått hjärnblödning, blodpropp eller högt blodtryck mm. Har man nämligen anlag för detta så ska man undvika vissa sorters p piller för det ökar risken att få samma problem. vill du inte ha med föräldrar kan det vara bra att prata igenom det med dom så du vet om det finns några hälsoproblem i släckten när väl dom på um frågar :)

Tortioseshell
4/20/17, 1:08 PM
#6

#5 Jag tror att jag har ganska bra koll på sjukdomshistoriken i vår familj. Men jag kan ju fråga mamma eller pappa lite diskret någon gång. :D

See yah... 


Annons:
ApanAnn
4/23/17, 5:50 PM
#7

Du måste inte ta med förälder och barnmorskan/apotekspersonalen får inte tala om att du varit där om du inte vill det.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

iskogen
4/27/17, 9:39 AM
#8

Skaffade p-piller förra veckan. Allt jag gjorde var att ringa till Ungdomsmottagningen och få en tid. Jag gick på en liten informationsträff med andra tjejer och sedan gick man en och en in till barnmorskan och tog blodtrycket och svarade i ett litet formulär. Sedan fick man receptet och gick till apoteket och hämtade ut helt enkelt. Det är gratis. Mina föräldrar hade ingenting med saken att göra.

Upp till toppen
Annons: