Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 905 ggr
Molly148
4/20/17, 2:39 AM

Sover inte på natten

Jag är 15 år och går sista terminen i nian. Jag har så länge jag kan minnas  haft sömnsvårigheter pga bland annat min adhd.  Med åren har det blivit värre och de senaste 2 veckorna har jag somnat klockan 7 på morgonen. Nu efter lovet har jag otroligt mycket skolarbete då jag hamnat back i skolan och knappt har några betyg. Jag har under hela min skoltid hämpat otroligt mycket för att klara av skolans mål men i sjuan gick jag i princip under då allt blev på tok för mycket. Jag fick min adhd diagnos i början på janurai vilket är ett rätt sent stadie för att få diagnosen. Efter detta fick alla mer förståelse varför jag haft så svårt i skolan och inlärning.  Men jag vill ju verkligen komma in på gymnasiet och det har gått otroligt mycket bättre i skolan sen jag fick min medicin. Det stora problemet är sömnen att vad jag än gör så går det inte. Ska även tilläggas att jag tar sömntabletter (melatonin) Är det någon som vet vad jag kan göra? De nätter då jag ska upp till skolan men klockan närmar sig tidig morgon,är det värt att sova i två timma eller blir det bara värre??  Tack på förhand mvh uppstressad tjej

Annons:
vallhund
4/20/17, 2:48 AM
#1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Molly148
4/20/17, 2:54 AM
#2

testar där! tack <3

Elinmatsdotter
4/20/17, 5:28 AM
#3

Ta genast kontakt med din sjuksköterska eller läkare som hanterar ditt fall och kräv att få hjälp med sömnen om inte melatoninen hjälper. Dom är experterna och ska kunna lista upp alternativ för dig allt från medicin till avslappningsövningar och specialsängkläder. Får du inte sova och kommer back i skolan så du får den stressen på dig och då blir det lätt följdproblem typ depression eller utbrändhet villket är kast och få det när man är så ung om det går att förebyggas :) Nu har jag inte sömnproblem vad jag vet med min adhd ( diagnos vid 22 års ålder). jag är konstant trött i stället och måste sova mellan 8 och 12 h per natt för att fungera! förmodligen sover jag väldigt rastlöst och lätt vilket inte leder till någon effektiv sömn. Hur som haver hade jag en pojkvän med någon form av diagnos (förmodligen adhd, ångest mm) när jag gick i 9an han hade fått utskrivet ett bolltäcke från habiliteringen förmodligen genom sin läkare. Jag älskade det täcket och sov så bra under det! Var sånn tyngd och omfamning, svårt att beskriva känslan men nästan som att sova i ett bollhav <3 Saknar det täcket fortfarande en sådär 7 år senare! Det finns även kedjetäcke som också ska vara bra vid adhd jag har aldrig sovit under ett men dom känns också väldigt mysiga när jag har känt på dom! Jag har läst på lite ang just täckena för jag tänkte göra ett försök att få ett! Om jag har förstått det rätt så får man täckena på recept så man får hem och provar sig fram till en vikt på täcket där man har tillräckligt tryck för att lugna kroppen utan att du ska känna dig klaustrofobisk vilket är individuellt Villken vikt man vill ha. Beroende på län så kan man behöva skriva en sömndagbok för att visa att man behöver hjälpmedel. Lycka till med sömnen och kräv hjälp som fungerar! Du behöver sömnen för att orka med allt! orkar inte du tjata på sjukvården om hjälp så var inte rädd att be en förälder att strida för dig i frågan! :D

[Tuulikki]
4/23/17, 8:13 PM
#4

Prata med din kontakt på BUP om att byta medicin och kanske prova ut ett boll- /kedjetäcke hos en arbetsterapeut. Du fick massa bra info i inlägget ovanför😃

Jag har svåra sömnproblem (och dessutom myrkrypningar i benen på det😕). Så jag har provat en hel del sömnmediciner och sover med 8 kg kedjetäcke. Det är värt att tjata och "gnälla" om det nuvarande läkemedlet inte hjälper🙂Sömn är ju superviktigt, särskilt när man är yngre.

iskogen
4/27/17, 9:41 AM
#5

Testa att motionera/träna under dagen. Jag brukar ha lättare att somna när jag har gjort det.

Upp till toppen
Annons: