Annons:
Etikettövrigt
Läst 887 ggr
Katniss
5/1/17, 9:37 PM

Feriepraktik

Hej!

Jag kommer under sommaren att sommarjobba som feriepraktikant inom äldreomsorgen. Under 18. Nu undrar jag om det är någon annan som gjort det och vet ungefär vad man kan förvänta sig att man kommer att ha för arbetsuppgifter?

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Aleya
5/1/17, 9:52 PM
#1

När jag jobbade så pysslade jag om dom äldre. Jag gav dom vatten ofta då det var varmt. Tog ut dom på promenader och hjälpte med maten. Hjälpte med tvätten av kläder och städade ibland också.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Aleya
5/1/17, 9:54 PM
#2

Men vill varna. Om någon säger att du ska ge medicin till någon som du sitter och matar så gör det INTE. Du har inte delegation och ska därför inte göra den uppgiften. Om än man vill vara snäll så gör inte det så har du din rygg fri om nått blir fel.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Katniss
5/1/17, 10:13 PM
#3

#1 #2 ok! Tack så mycket. Var lite smårädd att jag skulle behöva göra de 'tyngre' grejerna för det hade jag inte klarat av. Ok, ska se till så att jag inte gör det. Tack!

R.I.P. Anton 💔

Aleya
5/2/17, 12:19 AM
#4

#3 det tror jag inte att du behöver. Men du får väl kolla.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Yehet121
5/2/17, 10:56 AM
#5

Jag jag praktiserade på ett äldreboende så fick jag byta sängkläder, städa i rummen/lägenheterna och i längan, ta hand om diskmaskinen, hjälpa till att dela ut mat när de åt och pyssla om de äldre. Jag fick hjälpa till att lyfta ett par gånger också, se till att rullstolen var på rätt plats så att den äldre inte skulle behöva hänga i luften medan man rättade till den.

Sara:)
5/2/17, 4:10 PM
#6

När jag gjorde det var det mest att servera mat, diska + torka bord, ibland bara prata med dom boende typ. Var då 14 så kan ju vara att man inte får Göra vissa saker då. Vet att vi t.ex inte fick hjälpa dom klä på sig o gå på toa osv, utan det var bara för dom som jobbade där.

Annons:
silverfiisk
5/2/17, 4:39 PM
#7

Om du inte håller på att utbilda dig till undersköterska så ska du inte få hjälpa till med personlig hygien och tunga lyft. Jag skulle gissa på att du får vara sällskap till de boende, typ prata med dem, kanske spela spel, gå på promenad osv. Kan även tänka mig att du kanske får städa och dela ut mat.

Som #2 sa, ge inte medicin, även om dom ''tjatar''.

Aleya
5/2/17, 5:36 PM
#8

#7 inte ens då jag utbildade mig till uska och jobbade på sommaren så fick jag inte lyfta. Om man jobbar som uska så ja. Men tunga lyft får man inte göra då man inte har försäkring för det om nått händer. Då det inte ska ingå i en så ung persons uppgifter.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

smellcaramell
5/2/17, 8:58 PM
#9

Jag har alltid varit med och hjälpt till vid förflyttningar trotts att jag varken är USKA eller fast anställd. Har fått ett intro till de olika lyftarna och sedan är det bara att köra på. Dock förstår jag att man inte får det om man "bara" har praktik, men jobbar man så är det väl klart att man måste få använda lyft? Hur skulle man annars kunna klara sig så pass underbemannad som äldrevården är idag? Arbete med lyft är ju alltid dubbelärenden=krävs 2 personal och ofta är man ju bara 2, max tre/avdelning som jobbar.. Har man då 6 pensionärer som använder lyft är det ju omöjligt att hinna med sig om en inte får vara med vid förflyttningar.

Aleya
5/2/17, 9:43 PM
#10

#9 men det låter som att du haft sommarjobb inom vården. Och då får man ju intro i hur man ska lyfta. Men är man under 18 och bara jobbar som sk "solflicka/solpojke" som ts ska göra så får man inte flytta eller ge medicin och ska inte göra det heller. Mot lagen. Men om man sommarjobb är 18 så ja visst, bara du vet hur du ska hantera saker så får du göra det. Men har du inte deligation ska du inte ge medicin om du sommarjobbar/är timanställd eller vad man nu kan vara. Minns att det var ett jäkla gissel på praktiken när man gick på omvårdnad och vissa handledare nästan beordrade att vi skulle ge medicin. Och vi sa nej. Vissa kunde bli sura. Men jag vill inte ha mitt huvud rullande.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

smellcaramell
5/2/17, 10:39 PM
#11

#10 Uppfattade det som ni i #7 och #8 menade att bara USKor fick genomföra lyft, förstår att inte praktikanter får/vill göra det 🤪Helt rätt angående medicin, första sommaren jag jobbade inom vården(hade ej haft kontakt med vården innan) tog det 5 veckor innan jag kände mig bekväm nog att kunna tänka mig ge medicin(vart inte någon delegering den sommaren då jag bara jobbade 6v), det är så mycket nytt ändå och som tur var jobbade jag på ett ställe där den allmänna inställningen var att är man inte bekväm ska man inte tvingas till en delegering.

Aleya
5/3/17, 6:08 AM
#12

#11 det skrivs om en ferierarbetare, och därför skriver då jag vad som gäller för dom. Och fortfarande gör du fel om du ger medicin utan delegation. Så gör inte om det för din skull.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

smellcaramell
5/3/17, 8:28 AM
#13

#12 Skrev kanske otydligt.. :) Jag förstår att de som har praktik inte får/vill göra sådana saker som deltaga vid förflyttningar och att hjälpa pensionärerna med hygienen. Det tog 5 veckor(heltidsarbete) innan jag kunde tänka mig att ge medicin(kunde tänka mig delegering alltså), jag gav alltså aldrig medicin den sommaren.

Annons:
Aleya
5/3/17, 12:16 PM
#14

#13 då förstår jag hur du menar. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Katniss
5/3/17, 3:48 PM
#15

Oj, här har det kommit massa svar!

#5 Ok men var det alltså 'tunga' lyft då eller hjälpte du mer bara till vid lyftet?

#6 jo.. jag tror att efter 15 så räknas man som ungdom eller något sådant.

#7 ok

Tack för alla svar, uppskattas verkligen 🙂 Har kontakt min handledare via mejl för att boka möte och gå igenom riskbedömning, och då har jag för mig att man får arbetsuppgifterna på papper?

R.I.P. Anton 💔

Yehet121
5/3/17, 3:59 PM
#16

#15 Jag hjälpte bara till vid lyftet. Dem använde dessutom en lyftmaskin eftersom det var så många som behövde lyftas på just den avdelningen.

Upp till toppen
Annons: