Annons:
Etikettövrigt
Läst 967 ggr
MissLilMoon
2017-05-07 00:58

Sååå de här med skola

Okej så first thing first förlåt för min hemska stavning men klockan är nästan 1 på natten nu så ni får stå ut med de.

Såå ska jag vara älig så är inte dehär nått ja stör mig på men märkt att mina föräldrar börjar trötta lite på mig, så i 6;an så simpelt sluta jag bara gå till skolan för, ja jag förstog simpelt inte vad mer ja lärde mig från att jag lärde mig skriva, lära och räkna så har jag bokstavlig bara behövt lära mig saker för att kunna på olika prov och let's be real dom där proven är bara för att se om du kom ihåg de dom sakerna och sen efter de kan du bara glöma bort de för de kommer typ alldrig igen. Så ja stannade hemma 1 och en halv vecka och efter de fråga min mamma ifall nått hände och så klart sa jag nej för inget hade hänt ja bara lärde mig inget men som en sån mamma hon är så trodde hon inte på mig och fortsätta fråga så när ja till sist fick kommer till punkt om att jag inte lärde mig så börja hon fråga vad dom skulle göra för att få mig gå ditt igen och de kan inte ja svara på för ja ser på riktit ingen aning varför ja borde på ditt mer sen efter ett tag så kommer skolan och säger "Kanske ni borde bytta skola" och ja vet att dom säger de för att jag har autism (och sen nått annat ståhejsan till syndrom som jag inte kommer ihåg namnet på) för ett tag senare när dom säger till mig att ja har bytt skola så kommer de också ut att dom i den skolan är utbildad att ta hand om barn med autism så min reaktion blir direk "Hold up va händer jag sa alldrig att ja ville bytta skola" så jag går med på att prova den skolan och redan 3 lekstioner in känner jag direkt att nä dehär är inte en speciall skola de e bara en annan skola så ja jag sluta ju direk gå ditt efter de och sen efter ett tag börjar alla försöka komma med anledningar som "tänk på att du behöver få ett jobb osv" vilket ja bara kan tänka "Hold up ja är bara 14 ja ska väll fan inte ha ett jobb nästa månad eller så" jag kan på riktigt inte tänka 2000 år in i framtiden för ja vill gjärna leva i nuet och inte tänka på framtiden hela tiden annan sak dom försökt med är "tänk om dina barn kommer fråga om de du lär dig i skolan eller så" och där blir de bara nej för mig jag har varit runt mindre barn för mycke för mitt egna bästa och bara nej jag gillar dom inte och kommer inte skaffa ett eget så nu kan man väll lika gjärna gå hit se ifall nån här har nån vetig anledning för skolan.

Annons:
Lizelda
2017-05-07 06:52
#1

Vad är syftet med ditt inlägg? Att gnälla på att du anser att du är överkvalificerad? Du måste gå klart din grundskoleutbildning. Nej, du måste inte gå gymnasiet men om du ska ha ett "vanligt" jobb, ja. Med tanke på hur du skriver så bör du gå på svenskan åtminstone.

Jag blir uppriktigt sagt förbannad när jag läser ditt inlägg. Du slutade gå till skolan för att du ansåg att det var onödigt? Jag håller just nu på att fundera över att hoppa av gymnasiet. Jag blir nitton i höst och har kämpat och kämpat med skolan, gått in i väggen, fått det ena med det tredje och klarar det inte. Men jag vill inget hellre än att kunna gå. Och där sitter du och anser att du är för bra för skolan. Var jävligt glad att det är så du känner.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

MissLilMoon
2017-05-07 09:36
#2

#1 

Jag tänker ta dit svar som "nej folket här vill inte hjälpa dig för att dom inte bryr sig"

Men tack ändå och förlåt för att ja sens öppna min mun då

Herveaux
2017-05-07 10:34
#3

#2 Det låter mer som att det du som inte bryr dig eller vill ta emot den hjälp som du får från din familj mfl.
Berätta för din familj vad det är för hjälp du vill ha och behöver, dom verkar ju faktiskt bry sig om dig!

Vad vill du att folk här ska göra eller säga? Vi kan ju inte förändra din situation, bara du kan göra det med stöd av dina nära.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Kirnzy
2017-05-07 10:39
#4

Jag har nog aldrig hört någon säga att de går i skolan för att de lär sig saker eller för att de vill, bara att de går i skolan för att de måste och vill ha ett jobb någongång. Det har ju inte direkt något att göra med hur smart man är.. Man får helt enkelt stå ut som alla andra..

Vikan
2017-05-07 14:17
#5

Finns nog uppriktigt sagt få som tycker det är hur kul som helst att gå i skolan och att de lär sig såå med nödvändig och rolig information. De flesta går i skolan av den simpla anledning att det behövs inför framtiden, i alla fall grundskolan är rätt nödvändig om man vill ha ett jobb i framtiden

lunaticIam
2017-05-07 16:31
#6

Skolan är så mycket mer än att bara lära sig läsa, skriva och räkna. Jag kan hålla med om att en del kunskap som lärs ut är sådant som inte är nödvändigt för vuxenlivet senare. Ta historia till exempel - man lär sig årtal efter årtal som vissa kungar levde och dog. Tråkigt kanske. Men tanken är inte att vi i vuxenlivet sedan ska komma ihåg alla årtal och namn på kungar. Det historia är viktigt för är för att lära oss hur människor levde förut och hur vi och samhället har utvecklats under alla år. Det är viktigt att veta hur världskrigen uppstod för att i framtiden undvika att det uppstår fler.
Så är det med alla ämnen man läser. Hemkunskap lär ut hur man lagar mat, städar och skapar en månadsbudget. I slöjden lär man sig att snickra och att sy - kunskaper jag haft stor nytta av hittills.
Ser man förbi den stora mängden kunskap man förväntas plugga in till varje prov och istället fokuserar på ämnenas egentliga syfte så blir allt mer logiskt.

För att inte tala om att man lär sig socialt samspel och hur gruppkommunikation fungerar - bara av att gå till skolan. Man lär sig också hur det är att ha en vardaglig rutin från 8-16 så att man inte står handfallen inför yrkeslivet senare.

Grundskolan är inte bara nödvändig för att vi ska få jobb i framtiden. Grundskolan är nödvändig för att vi ska få alla kunskaper och erfarenheter vi behöver för att leva i dagens samhälle.

Annons:
nadilda
2017-05-07 20:19
#7

Jag kanske är fel person till att svara på detta, eftersom jag är en av de människorna som alltid har älskar skolan. Jag går verkligen inte dit  "bara" för att få en bra framtid utan för att jag älskar att lära mig nya saker.

Och även om jag visserligen tycker att jag har haft nytta av allt som jag lärt mig (även konstiga namn och årtal) under min skolgång så förstår jag varför vissa tycker det känns onödigt att typ lära sig vad stövelskaft heter på tyska. Och även om alla kanske inte kommer ha nytta av att lära sig vad massa kungar heter, så kommer någon att känna "Wow vad häftigt detta är, detta vill jag lära mig om!". För enligt mig är det vad skolan mycket handlar om, att hitta saker och ämnen som fascinerar en.  Jag tar studenten nu om några veckor och efter det ska jag börja utbilda mig i åtminstone i  5,5 år för att sedan förhoppningsvis börja forska inom ett ämne som jag ALDRIG skulle ha fått för mig att intressera mig för om jag inte blivit introducerad för det i skolan. Detta gäller även många intressen jag har och lägger massa tid på, det kommer från skolan i grunden. Och man vet aldrig vad det kommer vara som fångar en, kan vara rysk klassisk litteratur, celldelning, Pythagoras sats eller regeringsformer.

Och sedan som andra här i tråden säkert har sagt, det är en fantastisk social grogrund. Det lär en att umgås med folk, att kompromissa och skapa sociala kontaktnät.

Katniss
2017-05-07 23:09
#8

Förlåt, men utan en utbildning kommer du ingen j*vla vart. Visst, några lyckas ju ändå, men det är ju typ en på miljonen. Bra att du vill leva i nuet, men du kan inte strunta i framtiden. De allra flesta jobbet till exempel, kräver en utbildning. Då helst på gymnasienivå eller högre. Och det är skolplikt på grundskolan. Jag vill inte låta hård, men om du struntar i skolan för att det är 'onödigt' kommer du att ångra dig tusen gånger om senare i livet. Du kommer heller inte få det liv du förtjänar. Så det är bara att stå ut.

R.I.P. Anton 💔

Äppelsnäckan
2017-05-08 21:52
#9

Kände som du när jag gick i sexan, vilket resulterade i att jag flyttades till en liten grupp och inte lärde mig någonting under hela läsåret i princip. Jag kan inte ångra hur jag kände då eller hur jag var, jag kan bara vara tacksam att det vände.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Upp till toppen
Annons: