Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 500 ggr
linneasol
2017-05-10 19:38

GYMNASIEVAL

hej hörni!  Jag skriver här i hopp om att få snabb hjälp.

Jag ska altså börja gymnasiet i höst och håller nu på med mitt omval som ska vara inne på måndag. Från början hade jag samhälle beteende med engelsk profil som förstahandsval men för någon dag sedan kom jag på att jag vill gå natur. Min dröm är att bli läkare och jobba inom vården. Det enda jag är lite tveksam över är just matten. jag har just nu i nian en väldigt dålig matte/NO lärare som förklarar och strukturerar upp väldigt dåligt vilket gör att jag har blivit lite "sämre" i matte. Innan detta hade vi ca 7 mattelärare på ett år eftersom det var stor brist på lärare och min skola är kanske inte den bästa. Innan alla dessa dåliga mattelärare gillade jag matte och hade en väldigt bra mattelärare. Jag är säker på mig själv och vet att jag förstår matte om någon förklarar på ett bra sätt. 

Men jag är rädd att detta ska sänka mig om jag börjar nå NA programmet. jag vet att det är väldigt mycket att plugga och det är jag beredd på, är bara rädd för att jag ska bli sämst i klassen och har trillat tillbaks pga alla mina dåliga mattelärare. 

Jag har överlag ganska lätt i skolan och har över 300 i meritpoäng (om det hjälper er), funderar på att gå NA-samhälle eftersom jag älskar Samhällsämnena och då behöver man inte lika mycket matte och fysik. 

Kortfattat sett: Jag gillar matte och vet att jag är bra på det om någon förklarar på rätt sätt för mig. är rädd för att jag har missat mycket viktig matte i högstadiet som kommer påverka. Hur svår är matten egentligen?

Är det någon av er som har erfarenhet inom NA-Samhälle och kanske kan hjälpa mig så fort som möjligt då jag måste bestämma mig om fyra dagar.

TACK

Annons:
Katarina97
2017-05-11 01:09
#1

Jag ska vara helt ärlig och säga att matten är svår på natur. Jag gick ut nian med A i matte men går nu sista året på gymnasiet och har svårt för matten jag gör nu och klarar förhoppningsvis ett E i matte 4 med nöd och näppe… (Dessutom är fysiken också väldigt svår om man inte kan matten ordentligt) Dock beror ju detta också på min stora brist av studiemotivation och det låter som att du är betydligt mer studiemotiverad än jag är och om man verkligen vill och orkar lägga ner tid och energi på det så tror jag man fixar det. Du kanske kan skaffa en privat läxhjälp om du har ekonomin för det, annars finns förhoppningsvis resurserna för att du ska få den hjälp du behöver på gymnasiet du ska börja på. 

Måste också tillägga att om du vill söka in på läkarlinjen så behöver du ändå både matte 4 och fysik 2 som du inte får om du går Natur-samhäll (om du inte själv väljer att lägga till de kurserna). Så du måste i princip läsa Natur Natur om du ska söka in till läkarlinjen och inte vill läsa in de i efterhand. Annars kommer du antagligen få läsa utökad kurs (alltså fler kurser än vad som vanligtvis ingår i ett gymnasieprogram) och det lär inte bli enklare. 

Men om du väljer natur så behöver du ju inte välja inriktningen förrän i tvåan så kanske du då har lättare att bestämma dig när du har fått känna på det i ett år. 

Hoppas jag gjorde det lite klarare för dig, fråga om det är något mer du undrar eller om något var otydligt. Lycka till! :)

nadilda
2017-05-11 07:09
#2

Jag tar studenten från natur nu om några veckor. Jag upplevde inte hoppet mellan högstadiematten och gymnasiematten som något jobbigt. Jag har alltid varit bra på matte, men aldrig varit något mattegeni. Jag skulle vilja säga att det finns två stora skillnader. Den första är att man faktiskt måste plugga matte, både konternueligt under kursen och inför proven. Den andra stora skillnaden är att den är otroligt mycket roligare, det är en helt annan grej liksom! Man lär sig så mycket nya häftiga saker som man inte hade någon aning om att det ens fanns förut. Matte 1c som man läser är först är väldigt mycket repetition från högstadiet. Den är till för att se till att alla hamnar på samma nivå inför de övriga kurserna, så förhoppningsvis gör det inte så mycket att du missat lite av högstadiematten. Jag skulle vilja dagar att om du tycker matte är skoj så kör på! Dock måste du som #1 säger läsa natur/natur för att kunna plugga till läkare.

Flöffo
2017-05-11 18:03
#3

Håller med #2. Jag går bara i ettan nu så kan inte säga om helheten, men som det ser ut nu tycker även jag att matten är mycket roligare på gymnasiet. Som sagt är den fösta kusen även mycket repetition. Jag själv hade en väldigt dålig lärare i 9:an som förstörde matten mycket för mig. Även om det gick helt okej så tyckte jag det var ganska tråkigt och vissa saker kändes meningslösa, nu har jag blivit mycket bättre och förstår hur vissa grejer jag tidigare lärt mig hänger ihop med annat. Jämför man med det jag kan nu skulle jag säga att jag inte kunde matte alls förut. 

Personligen hade jag det lite tufft i början, jag fick inte så jättebra på de första proven, men mot slutet började jag förstå allt och då blev det lättare. Bara du kämpar på och lär sig vissa regler och hur man använder dem så går det bra. Nu läser jag andra kursen (2c) och då kommer ganska mycket repetition från första kursen, men det är lite mer djupgående så man lär sig mycket nytt. 

Utöver det måste jag säga att det finns väldigt mycket videos på YouTube med matteboks-lösningar och förklaringar till olika delar inom kursen, något som underlättar väldigt mycket. Enda problemet är att man läser matten i väldigt snabb takt på naturlinjen, man läser två kurser i ettan till exempel, så det kan bli lite stressigt ihop med dem andra ämnena. Man måste göra sisådär 1-2 sidor i matteboken varje dag och själv hinner jag sällan färdigt på lektionerna, så då blir det att ta hem och jobba. Känner du att det är något du klarar av och vill gå naturlinjen så tycker jag inte att du ska vara orolig. Man behöver inga stora förkunskaper när man kommer in, det gäller bara att kunna förstå det du sedan lär dig och öva på det. Lyssna, anteckna och jobba i boken så kommer du klara det :)

//Flöffo

Upp till toppen
Annons: