Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 706 ggr
JuliaMG
2017-05-17 11:15

Sjuk på nationella i matte? Göra provet senare?

Hej! Det är så att jag har nationella i matte 2c imorgon, men jag har åkt på magsjuka och antar att de inte skulle uppskatta om jag dök upp likblek med en spyhink i klassrummet när provet sätter igång (jag har egentligen inte åkt på det än, men hela min familj har legat sjuk nu i veckan och nu börjar jag känna att allt inte är som det ska i magen osv, så jag tror att det bara är en tidsfråga innan jag också drabbas - det känns som om jag inväntar domedagen, please save me! DX). Saken är den att jag måste göra nationella (och det måste gå bra, dvs B eller A) om jag ska ha en chans till ett A i matte den här terminen, och därför är det väldigt viktigt för mig att jag får göra provet. Jag har skrivit med min mattelärare, och han sa (givetvis) att han tyckte att jag skulle stanna hemma om jag mådde dåligt, och att jag skulle få göra ett prov som motsvarar NP på tisdagen veckan efter. Han sade också att han skulle lägga ut information om det här provet senare (vad det är för information vet jag inte, men om jag inte får svar på de frågor jag ställer här i forumet, kontrollfreak som jag är, innan ikväll så tänker jag utpressa honom på information, och om jag inte får det svar vill jag ha då hotar jag med att komma dit och smitta ner allihop - inte heeelt seriöst, men nästan. Ja, jag är något stressad. Och försöker mig på humor, det funkar inte riktigt). (Kan tillägga att jag, för en vecka sedan, dum som jag är, sade att min mardröm skulle vara att få magsjuka inför ett nationellt prov - Vad händer? Jo jag får magsjuka. Guuud vad kul! Ska jag tillägga att jag sade att jag inte haft magsjuka på typ fem år och att det skulle vara så tyyypiskt om jag åkte på det inför det typ viktigaste provet i mitt liv? Ibland vill jag frågesätta mitt intellekt… :P) Min fråga till er är helt enkelt om någon av er har varit sjuk på ett nationella prov någon gång? Hur funkar det? Är det som ett vanligt prov? Min viktigaste fråga är väll om man blir bedömd på det provet på samma sätt som på ett vanligt NP (dvs, kommer det här provet som jag gör senare kunna påverka mitt betyg i den mening att jag kan höja mig till ett A med hjälp av det)? Jag VET att jag inte kan åka in med magsjuka och att det inte finns något jag kan göra om jag tillexempel inte skulle kunna bli bedömd på samma sätt som på det vanliga NP med det senare provet, men det skulle lugna mina nerver att åtminstone vara medveten om det… :) <3 Tack för svar! (Snälla säg mig att det finns något magiskt sätt att undvika magsjuka? :c)

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Annons:
Scorpio97
2017-05-17 11:21
#1

Jag var sjuk på nationella proven i matte i nian, och jag fick helt enkelt göra det provet senare då. Jag fick alltså göra samma prov som mina klasskompisar men på en annan dag. Det påverkade betyget på samma sätt som om jag hade gjort det på rätt dag. 

Jag vet dock att en bekant på en annan skola fick göra ett annat prov när han blev sjuk på nationella, så jag antar att den biten varierar från skola till skola.


//Jessie

[AnimeV4]
2017-05-17 11:28
#2

Jag har för mig att det blir flera provtillfällen för de som av någon anledning missar det första.

JuliaMG
2017-05-17 11:34
#3

#1 Okej, tack så jättemycket för svar! Det känns jättebra att höra. Förhoppningsvis så funkar det på samma sätt på min skola/på gymnasiet! :) <3 #2 Okej tack! :)

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

nadilda
2017-05-17 17:08
#4

Jag var jätte sjuk under matte 2c nationella. Kom till skolan, men blev hemskickad direkt av en lärare som tyckte jag var smått dum i huvudet som hade släpat mig dit överhuvudtaget. Jag fick göra ett ersättningsprov en vecka efter och fick A i kursen. Tror de flesta lärare är samarbetsvilliga om de inser att man verkligen inte kan skriva.

JuliaMG
2017-05-17 18:02
#5

#4 Men så bra! Tack så jättemycket för svar! :D

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Duvethon
2017-05-17 19:04
#6

Du kan ju fråga din lärare "Kommer ersättningsprovet påverka mina möjligheter att nå högre betyg i matematik?" så får du svar kring vad som gäller på skolan, men som tidigare har sagt, nej man ska ha rätt till ett ersättningsprov och det ska inte påverka betyget.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Upp till toppen
Annons: