Annons:
Etikettövrigt
Läst 900 ggr
[Shia]
2017-05-18 19:26

lämna min kompis/stanna? - hon är ensam

hej, i klassen är jag den som pratar, skojar, diskuterar och kan vara med alla. men, bara det att jag är i en "tyst" grupp, på 4 pers (5 med mig) varav den femte kom i höstas, när en som var "med" slutade på skolan. (hon var gangster och har nu "tagit" hennes plats. "som ledaren, om man kan uttrycka så."

vi kan kalla dem 1, 2, 3, 4. 

4 an kom in i gruppen i höstas,och 4 an är väl den jag är "mest kompis" med, hon är även framåt, och kan prata med typ alla i klassen. 1 an är opålitlig, men snäll och omtänksam. Men är ingen man kan lita på 100% med ens inre hemligheter. hon är "pajas" och kan jamen, prata med alla. 

2 an är tyst, avskyr å va bland folk, prata inför många. mår dåligt, skärt sig själv, mår dåligt psykiskt. Finns alltid där för en, och man kan lita på henne. 

3 an är klassens tystaste, skär/skärt sig själv(under vintern) skolkar en del- orkar inte med skolan. är "sjuk" när vi har redovisning/prov. snäll, men ganska självisk och tar inte hänsyn till att andra också mår dåligt. Hemlighetsfull, och har ingen egen åsikt som hon yttrar. Förväntar sig att jag jämt är på skolan, skickar bilder på anteckningar inför prov, uppsatser osv.  informerar henne om allt i skolan osv.  Försvarar henne jämt i klassen om ngn klagar i ex grupparbete på att hon aldrig är där osv. 

Det är bara det att jag mår dåligt, ätstörningar, självskadebeteende, prestations ångest, och allt va de heter. Jag kän mig så begränsad när jag är med henne(får jämt sitta med henne på lektionerna, i grupparbeten osv) för att hon inte är på samma nivå som mig och inte kan säga det hon tycker. om jag frågar vad hon tycker- jag vet inte. vad tror du- jag vet inte. vilket blir att jag gör allt åt henne. Känns även som att den dag jag inte är i skolan- kommer hon inte. (därav en anledning till att jag inte ska ta mitt liv) 

Jag blir irreterad på henne, då hon anser att jag bör skicka allt till henne, och om jag skickar tex anteckningarna dagen innan provet(för att jag inte hunnit) kan hon skriva. - det där borde du skickat tidigare :-I

sen kan jag inte lita på att hon kommer kunna va med mig på redovisningsdan ex, då jag inte vet om hon kommer. Jag stör mig bokstavligt talat på henne.

Jag vill helt enkelt inte vara hennes vän- då jag lika gärna kan vara med de jag mår bra av att vara med. mår dåligt när jag är med henne. De bjud hela tiden med mig på fester, utekvällar, å springa med på gympan osv. (de "synliga tjejerna" som är som mig i frammåthet osv)

Jag vill eg bara lämna henne, men känns ändå inte rätt då hon mår psykiskt dåligt, och spec lärarna säg att det betyd mycket för henne att ha mig som "trygghet" i skolan. OCh jag har själv varit den som är tyst, (f-5 an) och "inte vet".

hur ska jag göra? ska jag "lämna" henne? hon klara sig ju innan jag kom till klassen. eller ska jag "låtsas vara hennes vän"

Annons:
Honestyisdead
2017-05-18 19:34
#1

Det är dags att du slutar göra allt med skolan åt henne. Skicka inte anteckni går och liknande. Såg åt henne att hon får gå till skolan hädanefter om hon vill lära sig något. Att du varken har ork eller tid att hjälpa henne också.

[Shia]
2017-05-18 19:47
#2

tack för svaret.

men det känns som att hon kommer sänka sina betyg ännu mer, och att hon kommer få F i ännu fler ämnen, och att lärarna kommer fråga ut mig varför hon ännu mer sällan är i skolan osv. Vad ska jag säga då liksom?

Honestyisdead
2017-05-18 20:02
#3

Då säger du som det är. Det är lärarna och föräldrarnas jobb och inte ditt att se till att hon lär sig saker och går i skolan. Får hon F är det inte ditt fel.

LeeKnow
2017-05-18 20:11
#4

Tycker du ska fortsätta stötta henne men göra klart för henne att hon får ta eget ansvar och inte förvänta sig att du ska hjälpa henne med allt. Ang redovisningar, gör ni redovisningar ensamma med läraren? "Vägrar" hon även detta? Dela upp redovisningar i delar och jobba med dessa enskilt, hjälp henne inte mer än att stötta och ge förslag på hur hon skulle kunna göra/hitta vissa grejer. Då får hon skylla sig själv om hon inte har jobbat och du drabbas inte. Hon ska inte få utnyttja ditt arbete/kunskaper och få högre betyg än vad hon förtjänar. Berätta situationen för läraren bara så den vet om det. Du har inget som helst ansvar för hennes betyg. Vill hon ha höga betyg så finns det sätt även fast vissa saker är jobbiga, bara man kämpar. Försöker hon inte ens så får hon väl sänka sig, inte ditt problem.

[Shia]
2017-05-18 20:32
#5

#3 #4  tack för svaren.

(vi gör redovisningarna olika, oftast helklass, men när vi missat för många "chanser" blir det endast för läraren- vilket mitt betyg påverkas…, och om hon väl är där protesterar hon inget utan gör det felfritt(säg rätt osv, dock ngt tyst) )

det är bara det att lärarna sätt oss tsm för att hon ska kunna få bra betyg, de andra bara dissar henne i arbetet och ger henne det hon ska säga punkt slut. när vi arbetar försöker jag få henne delaktig. känns taskigt om jag å skulle dissa henne. Hon bryr sig inte alls om sina betyg… 

och vet inte hur jag skulle kunna förklara för läraren, när 1an hamna med henne(själv) i grupparbete(jag hamnade själv då, då läraren vet att jag helst jobbar själv)  sa hon att hon inte tänkte jobba med henne, då hon nästan aldrig är där. och då vart det ett himla stök. Hon, lärarn tyckte 1 var respektlös, och taskig att hon bara ville frysa ut henne osv. sen vart de massa med att rektorn vart inkopplad, och 1 föräldrar då hon vägrade ge sig. (sluta med att 1 fick gå i en annan grupp, och 3 hamnade med mig…)

(#4, sött russ föresten, vem är h*n efter och undan? är det din? rekord?)

vendelay
2017-05-18 20:36
#6

För det första är hon inte ditt ansvar. Det är jobbigt att inse det men du kan faktiskt inte hjälpa henne. Det kanske verkar som att du hjälper henne nu men i slutändan kommer det bara innebära mer problem för henne.

Jag tycker att du ska prata med lärare / mentor / sjuksyster på skolan och berätta hur det ligger till. Berätta hur du uppfattar att hon mår och att du inte klarar av att känna ansvar för henne längre.

Jag måste också säga att det är helt sjukt av en lärare att säga att du är hennes trygghet. Som att du måste ta hand om henne. Det är lärarnas (och övriga vuxnas) ansvar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Honestyisdead
2017-05-18 21:10
#7

#5 Varför ska du vet dig om hennes betyg när hon inte gör Det?

Hon är inte ditt ansvar.

LeeKnow
2017-05-18 22:46
#8

#5 Fråga lärarna varför ditt betyg påverkas.. Är typ exakt som din vän och mitt betyg påverkas aldrig för att jag gör det enskilt :/ Sa 1an det rakt ut förstår jag att det blev stök. Men förklarade hon enskilt till läraren är det ju en otrolig dum lärare som reagerar så! Är väl klart som tusan att man inte vill jobba med en som inte arbetar och inte ens är där. Vet inte om du vill vara utan henne helt, men om du skulle kunna tänka dig att vara med henne om även hon arbetar så tycker jag du ska ta mod till dig och förklara för läraren att du absolut inte menar något illa men att det är jobbigt att arbeta åt henne och få sina betyg påverkade och därför vill testa exemplet jag skrev ovan, alltså att ni sköter era egna delar. Poängtera att du inte menar att frysa ut och det inte gör något att fortsätta arbeta med henne, men du vill inte behöva göra hennes arbete. (Gammelgubben tackar och bockar :) Han är E. Vagotte U.Lannie. Köptes förra året men fick ingen bra start då han blev skadad och missade halva säsongen, och de lopp som kördes gick åt helskotta. Kommer tyvärr missa hela/mestadels av årets säsong också :()

Rosisa00
2017-05-19 17:31
#9

Jag tycker att du ska hjälpa henne att få mera hjälp, hon kanske har ett funktionshinder och kanske behöver en assistent som är utbildad lärare som kan hjälpa till :)

Honestyisdead
2017-05-19 17:57
#10

#9 Då är det föräldrar och lärare som ska hjälpa henne. Inte ta som är elev!!

Rosisa00
2017-05-19 20:26
#11

Jag tycker att hon ska berätta gör en lärare om de inte förstår. Ibland är det inte så lätt att säga till en lärare om man behöver hjälp. Jag hade problem med det förut men min vän sa till en lärare så nu får jag den hjälp jag behöver :)

vendelay
2017-05-19 20:42
#12

#11 Självklart är det bra om någon uppmärksammar det men det är helt fel att säga till TS att hen ska göra det. Det är INTE TS ansvar. Det är lärarnas och vännens föräldrar som har det ansvaret. Om TS själv känner att hen vill och orkar prata med valfri vuxen som kan hjälpa vännen så är det jättebra men det är inget krav och inte TS ansvar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Shia]
2017-05-19 20:56
#13

Det svåra är att det inte finns mkt jag kan göra- tidigare har det funkat, men nu blir jag bara irreterad. Lärarna vet, hon har fått kortare schema-slipper elevens val å idrott. Hon gick till kurator och sen psykolog där hon även hade möten med några av läratna… Vet dock ej om de prata om skola/ eller att hon skar sig själv eller båda. När jag fick veta att hon skar sig, gick jag å en av vår gemensamma kompis å berätta för lärarna(sen upptäckte föräldrarna samma dag)

Annons:
[Shia]
2017-05-19 20:56
#14

Tackar förresten för alla svar😄

Upp till toppen
Annons: