Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1123 ggr
Rosisa00
2017-05-20 23:36

Vad vill jag?

Jag går i sjuan och får panik av att inte veta vad jag vill. Min brorsa sa att man ska bestämma sig så tidigt som möjligt så man bet vilket gymnasium man vill gå på o hör mycket man ska satsa på för att komma in gymnasiet man vill gå på. Men jag vet verkligen inte vad jag vill… Jag vill helst bli sångerska men det kommer antagligen aldrig hända. Jag vill ibland bli pyskolog men det känns samtidigt som att man blir en sån som alla tror bara gör sitt jobb o egentligen nt bryr sig alls om nån egentligen. Sen så skulle jag gärna vilja bli advokat men mina föräldrar tycker att det är för "farligt" så det försvinner också :( Ville bli veterinär förut men klarar knappt av att se sprutor o blod så det kommer inte gå längre… Jag är i princip en såndär onödig person som bara vill jobba med onödiga sakwr som egentligen inte behövs. Jag ligger nästan varje kväll och tänker på vad jag vill. Men jag vet inte… Har redan försökt med tester men allt blir bara sånt som jag redan vet att det inte går… Dessutom så vill jag bli något som har råd att ha hundar. För det har varit min största önskan i hela mitt liv…

Annons:
Rosisa00
2017-05-20 23:37
#1

Om något skrivs fel så är det för att jag skriver på mobilen.

sp0ngeb0b
2017-05-20 23:46
#2

För det första så är det absolut ingen brådska. Jag velade fram och tillbaka mellan olika program ända fram till sista ansökningsdatum när jag gick i högstadiet. Plugga så mycket du orkar och kan, så kommer det gå bra. Om du vill bli psykolog tycker jag du ska bli det, strunta i vad andra tycker och tänker. Det finns ju även andra liknande yrken samt yrken som också influeras av psykologi om det är det du är intresserad av. 

Det är du och inte dina föräldrar som bestämmer vad du ska bli. Men jag förstår helt, jag har också bossiga föräldrar som försöker bestämma och det är riktigt svårt att säga emot. Men är du intresserad av brott och kriminalitet kan du ju jobba inom polisen eller liknande (kan ju dock också klassas som farligt). Är det själva juridiken du är intresserad av kan du ju bli jurist och jobba med företag till exempel.

Inget av detta behöver du ju dock bestämma dig för än på många år. Om du inte vet, gör som jag och välj samhäll. Du verkar ju ändå intresserad av samhällsämnen. Om du väljer samhäll - beteendevetenskap får du ju läsa en del psykologi och andra liknande ämnen, så har du fått prova på det. Ångrar du dig sen och vill läsa något naturvetenskapligt på universitetet finns alltid komvux eller tekniskt basår. Det löser sig. 🙂

Honestyisdead
2017-05-20 23:49
#3

Fast vad dina föräldrar tycker spelar ingen roll. Det är ditt väl och du som får leva med dina beslut.

ipopuma
2017-05-20 23:57
#4

Vad tycker du är kul i skolan och på fritiden? Jag älskade matte och naturämnena men hatade samhälle och geografi och fast jag hade ett högt betyg i de ämnena valde jag ändå att gå natur på gymnasiet för jag tycker det är roligare. Lev mer i stunden, du går i sjuan för sjutton. Du behöver först veta sista antgningsdagen klockan 23:59 när ansökan ska in. Och om det blir fel, då kan man bara byta linje. Plugga upp något efter skolan eller så ser man sig om och hittar massvis med olika utbildningar man kan plugga. 

Du har nästan två år på dig. Ta tiden där och lär dig att resonera och se samband och plugga matte och språk. Kan du det kan du gymnasiet så med andra ord. Plugga so vanligt och ta det som det kommer till andra terminen av nian, och skulle det strula så går du där i bara 3 år eller så byter du gymnasium :)

Katarina97
2017-05-21 00:14
#5

1. Välj det du vill inte det dina föräldrar vill. 

2. Det är 2 år kvar tills du behöver välja gymnasium vilket är lång tid, finns ingen anledning till att du behöver veta det nu. 

3. Du behöver absolut inte veta vad du vill jobba med i framtiden för att välja gymnasium. Om du vill gå högskoleförberedande och inte vet vad du vill jobba med skulle jag säga, välj det program som har ämnen du tycker om, sen går det alltid att läsa till ämnen i efterhand om man vill gå en utbildning då någon kurs behövs. 
Jag tar studenten nu om ett par veckor och har absolut ingen aning om vad jag vill jobba med i framtiden. Jag ska använda tiden nu efter gymnasiet till att testa på olika jobb och fundera på vad jag vill göra i framtiden. Du kommer troligtvis leva i typ 80 år till, jag förstår verkligen inte varför man ska ha så bråttom. Det löser sig jag lovar, och helt ärligt, det är inte så viktigt vilket gymnasieprogram man väljer.

Rosisa00
2017-05-21 09:28
#6

Så jag skulle kunna gå på musiklinjen och efter gymnasiet utbilda mig till något annat?

Annons:
Rosisa00
2017-05-21 09:29
#7
sp0ngeb0b
2017-05-21 09:31
#8

#6 Det kan du absolut göra. Men det kan vara så att du behöver lägga till vissa kurser för att få behörighet till högskolan. Vet inte hur det är med de kurserna på estetiska programmet, men du kan kolla med SYV. Om det behöver läggas till vissa kurser för att programmet ska bli högskoleförberedande så kan du göra det, det är ganska vanligt bland yrkesutbildningar. Men vet som sagt inte hur det ser ut på estet :)

Katarina97
2017-05-21 11:54
#9

#6 Estetiska program är högskoleförberedande vilket innebär att du har behörighet för högskola/universitet när du tagit studenten. Dock så kräver vissa utbildningar t.ex om du vill bli läkare så kan du läsa ett "Naturvetenskapligt basår" vilket betyder att du under ett år kommer läsa några sådana kurser som man läser på natur som krävs för att komma in på läkarlinjen, alltså typ, Matte, fysik, biologi och kemi. Året efter kan du komma in på läkarlinjen :). Men gå till din SYV om du är intresserad av vilka utbildningar musikprogrammet ger behörighet och så.

vendelay
2017-05-21 20:07
#10

Du behöver INTE veta vad du vill göra än! Du har hela livet framför dig. Det bästa är om du kan komma in på ett högskoleförberedande program eftersom då har du mest valmöjligheter efteråt. Jag jobbar inte med något ens i närheten av vad jag läste på gymnasiet och jag klarar mig bra ändå.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Elinmatsdotter
2017-05-22 00:36
#11

Mitt tipps till dig är att sikta högt så har man alla möjligheter! Jag gick vad dom sa var en högskoleförberedande utbildning när jag gick gymnasiet. Vad ingen berättade var att jag bara kan komma in på högskoleutbildningarna med lägst intagningskrav då jag inte har högre matte än matte b och fattas fördjupningskurser inom natur och samhälls ämnena….. Så för att jag ska kunna gå någon form av ingenjörsutbildning (som jag för tillfället vill) måste jag först läsa på komvux och det är det inte värt. I dag ångrar jag mitt gymnasieval att jag inte siktade högre, dock ångrar jag inte kunskaperna jag fick men jag har aldrig praktiskt jobbar inom det jag läste.

sp0ngeb0b
2017-05-22 08:36
#12

Håller med #11 om att det kan vara bra att sikta högt om man inte vet vad man vill plugga.

Men, #11, kan du inte läsa ett naturvetenskapligt basår och sedan söka in till ingenjörsutbildning?

[134643]
2017-05-22 10:13
#13

Oj, jösses, du behöver verkligen inte veta vad du vill! Jag var heelt säker på vad jag ville bli när jag gick i sjuan, och nu vill jag bli något helt annat! Men som de andra säger kan det vara bra att ha så många öppna dörrar som möjligt 🙂

Annons:
Rosisa00
2017-05-22 20:19
#14

Problmet är att jag lätt blir atressad om jag försöker för mycket på flera saker. Jag klarar typ bara av att satsa på två saker samtidigt så nu när vi har mycket prov så blir det bara en sak jag pluggar inför…

Rosisa00
2017-05-22 20:20
#15

Lite svårt o skriva för äter en kaka o skriver på mobilen xD

Rosisa00
2017-05-22 20:20
#16

Lite svårt o skriva för äter en kaka o skriver på mobilen xD

Rosisa00
2017-05-22 20:20
#17

Lite svårt o skriva för äter en kaka o skriver på mobilen xD

Rosisa00
2017-05-22 20:20
#18

Oj

Katarina97
2017-05-23 12:15
#19

Alla tycker olika, men jag valde natur och måste säga nu en vecka innan student att det var inte värt det. Visst jag har nu alla dörrar öppna, men jag vet inte om jag vill in i någon av dörrarna som det krävs natur för att öppna. Och om jag bestämmer mig för att jag vill det så skulle jag bara kunna ta ett naturvetenskapligt basår som sagt. Så jag skulle säga, om man inte känner att man tror med ganska stor sannolikhet att man vill läsa vidare på något där naturvetenskap krävs så skulle jag säga, välj det högskoleförberedande program med flest kurser som lockar dig. (Om det inte är kemi, fysik, biologi och matte som lockar dig jättemycket, då är det ju såklart det du ska välja). 

Men natur för mig har bara känts stressigt och jag känner att det hade varit mer meningsfullt för mig att gå något lite lugnare och jobba på sidan om och fått erfarenhet istället och antagligen haft tre mycket roligare år.

Äppelsnäckan
2017-05-24 11:10
#20

Du går bara i sjuan än så länge, ta det lugnt. Jag hade skitbetyg i sjuan och i nian hade jag medel B. Du behöver inte veta vad du ska bli förrän sista året på gymnasiet i princip. Välj ett program som gör att du kan gå högskola sen om du inte vill jobba med fordon/bygg. Det är självklart bra att veta lite grann om vad man vill men inget måste alls! Gör ditt bästa så kommer det nog gå bra.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Upp till toppen
Annons: