Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 767 ggr
NyfikenTonåring
5/23/17, 2:53 PM

Måste väga en viss sak för mens?

Haii alla underbara människor!<33 Jag är 13,5 år, väger 44 kg ochr 160cm lång och är benig som tusaaaaan, men jag försöker gå upp i vikt. Inte enkelt. Tro mig. Och min mamma skrämmer mig med sådana saker som "Du får inte din mens om du inte går upp i vikt!" vilket faktiskt skrämmer mig… Men är det verkligen sant? Finns det en speciell vikt på när man får mens? För övrigt så har jag en kroppsfetts procent på 7,3 om det spelar någon roll! Kramiiis♡

Annons:
[Shia]
5/23/17, 2:57 PM
#1

såhär är det, att är du väldigt underviktig- förlorar de flesta mensen. Den kommer för det mesta tbx sen när personen nått en hälsosammare vikt.

Sommarek
5/23/17, 3:03 PM
#2

Som #1 säger, mensen kan utebli om man är underviktig. Men nej, det finns ingen viktgräns på så vis att alla som väger över 50 kilo automatiskt får mens, om du tänkte så. Det styrs av helt andra saker.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

NyfikenTonåring
5/23/17, 3:06 PM
#3

Okej! Jag skrev fel, väger 43 kg… Men min kompis väger 38 kg och hon har ju fått sin mens…

Katarina97
5/23/17, 5:04 PM
#4

Det beror på längd och kroppsbyggnad och sånt, så man kan inte säga en exakt vikt som "krävs" för att få mensen. Min första mens skulle enligt skolsköterskan troligtvis ha kommit tidigare om jag inte var underviktig som jag var då. Men det är ingen katastrof och inget att vara orolig över. Om det nu skulle vara din vikt som gör att din mens inte kommit så kommer den ju när du går upp i vikt och det gör du med största sannolikhet förr eller senare. Det är ganska vanligt i den åldern att vikten inte riktigt hinner med när man växer och så.

Sommarek
5/24/17, 10:05 AM
#5

#3 Det finns inget "rätt eller fel" datum att få mens på. Somliga kan få det redan i 9-årsåldern medan andra får sin vid 15, till exempel. Att inte ha fått det ännu är inget onormalt, och att ha fått det är inte heller onormalt.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

powerade
5/26/17, 7:06 PM
#6

Sålänge kroppen mår bra så får man mens när man ska få det. Det kan skilja väldigt.mycket. Men mår kroppen dåligt kan det komma senare än den annars skulle gjort. Samma gäller även när man fått den. Att mår kroppen inte bra att man är stressad eller liknande kan den sluta komma tills den är i stabilt läge igen

Annons:
powerade
5/26/17, 7:06 PM
#7

Sålänge kroppen mår bra så får man mens när man ska få det. Det kan skilja väldigt.mycket. Men mår kroppen dåligt kan det komma senare än den annars skulle gjort. Samma gäller även när man fått den. Att mår kroppen inte bra att man är stressad eller liknande kan den sluta komma tills den är i stabilt läge igen

powerade
5/26/17, 7:06 PM
#8

Sålänge kroppen mår bra så får man mens när man ska få det. Det kan skilja väldigt.mycket. Men mår kroppen dåligt kan det komma senare än den annars skulle gjort. Samma gäller även när man fått den. Att mår kroppen inte bra att man är stressad eller liknande kan den sluta komma tills den är i stabilt läge igen

Upp till toppen
Annons: