Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 1802 ggr
Linn Is The New
2017-06-04 21:00

(x) Egoistiskt, vill inte supa osv

Jag förstår om du blev missledd av rubriken. Jag ger cred till dig om du orkar läsa och ge ett svar på mina skumma och svåra frågor.  Jag kan även ses som ett ego som tror den vet allting, och det är inte min mening.

Först kan vi väl börja med att jag är så sjukligt nervös inför studenten och alla sommarfester. Jag vill verkligen inte supa, eller göra något liknande. Men det är en sådan jävla press, men jag har inget intresse att supa mig full för att ha kul. Jag, tycker det är idiotiskt, men är så fruktansvärt rädd att bli övertagen av denna press.

Jag orkar inte med tonåringar. Jag brukar bli kallad en gammal envis själ. Vilket kanske stämmer. Jag pratar bara om historia, samhällets problem och djupa physiska saker som 98% av dom ungdomar jag pratar med inte vet ett skvatt om. Blir tillslut irriterad och får dåliga tankar om hur o-smarta vissa människor kan vara när det gäller omvärlden och det samhälle dom lever i. Min läkare kallar mig "en unik person med ett mycket högt IQ." Detta gör att jag blir sjukt frustrerad, jag hittar INGEN som kan ha det djupa pratet om mänskligheten, samhället, ekonomi och slutsatser. Känner mig fruktansvärt ensam.

Och jag har en sjuklig dödslängtan. Varför? Jo för jag vill inte leva under alla ideal, normer och under samhällets gömda lagar. 

MEN jag måste leva för min mor, pojkvän och bröders skull. Annars hade jag tagit livet av mig för länge sedan, fortfarande lite sugen. Hjälp. 

Jag vägrar prata med en kurator, BRIS eller liknande då jag har mina egna små gulliga åsikter om dessa också SÅKLART eftersom jag är lite mentalt störd.

Och jag är väl inte så normal enligt folk eftersom min favoritkändis är Einstein  och Beethoven.  Mina favorit länder är te.x Grekland, Italien, Turkiet etc bara för deras kulturrika traditioner. 

Detta var den mest o-sammanhängade texten jag någonsin skrivit. Förlåt.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
Aleya
2017-06-04 21:18
#1

Varför inte bara skita i det då? Man behöver inte fira studenten om man inte vill. Du skulle nog inte vara första eller sista som gör så.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Herveaux
2017-06-04 21:28
#2

Känner igen mig i delar av din text både som mitt tonårs-jag, och mitt idag-jag.🌺

En dum fråga: måste du gå på fester där det finns mycket sup-skallen-av-dig-hets?
Har du några du kan umgås (och festa) med, där inte den pressen och "normen" finns med? Slösa inte tid på en fest du ändå inte kommer ha nån glädje av.

Jag hade heller inte spec mycket utbyte av att prata med mina jämnåriga under tonåren, så jag umgicks mest med lärarna i skolan och hade kontakt med äldre via nätet. Hm, det där sista lät kanske lite fel, det handlade inte om sex ska understrykas.
Kan du kanske hitta folk att ha mer meningsfulla samtal och diskussioner med tex via Facebook-grupper eller om du föredrar IRL-kontakt så finns det säkert föreningar eller liknande att vara aktiv inom?

Jag skulle aldrig kunna leva ett lyckligt liv om jag skulle följa normer och upptrampade vägar - så jag skiter fullständigt i det! 😈
Hoppas du också vill ut och trampa off-road, det är slitigt ibland men som sagt, hade inte jag gjort det hade jag inte haft en chans att vara jag.

Har full förståelse för dina åsikter om kuratorer, BRIS mfl. 🤗
Den kanske bara är dasspapper för dig, men en bok jag börjat jobba med är "Handbok för oglada" jag var bra skeptisk till att börja med, men jag gillar den och för mig gör den skillnad till det bättre.

Jag tycker människor som dig är alldeles för få.
Om folk vågade, kunde och fick vara sig själva skulle världen vara en bra mycket lyckligare plats.

Det här var nog den mest "duktig, klok vuxen", kliché och floskelproppade texten jag någonsin skrivit… 😞


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Shinrin
2017-06-04 21:35
#3

När jag tog studenten så drog jag hem när det var klart och var ute på vår baksida och firade med några av mina nära och kära. Sedan var jag hemma resterande av dagen. Det var en fin dag. Fick inga påtryckningar utifrån att jag måste dra med ut och klubba, men det kanske hade att göra med att alla förutom en var killar i min klass.

Att du finner intresse i historia, samhällsproblem eller andra aspekter kring vår omvärld är inte fel och inte konstigt. Majoriteten kanske inte finner intresse för sådant utan väljer att leva sina liv genom andra intressen de själva har. Personligen så anser jag att t.ex. samhällsproblem är ett ganska stort och tungt ämne, finns många orättvisor överallt och det är ett negativt ämne som drar kraft och energi - men ack lika viktigt! (I min mening) 

Jag vet inte vilken utbildning du valt men jag tror det kanske kan ha att göra med intressena som människorna runt omkring dig har. Men kan såklart ha fel här. De ämnena du intresserar dig av är i mitt huvud rätt så komplicerade att det krävs av motpartern att också ha lite kött på benen om det ska föras en diskussion kring dessa. Tyvärr; här är ju forum toppenbra för att diskutera och få synpunkter från andra. Annars är det enda tipset jag har att ge att gå en utbildning som är inriktad på de ämnena du intresserar dig för, så kommer du förmodligen att träffa likasinnade också på köpet.

I min klass så är några väldigt smarta och kan det här med fysik och rymden, mekanik… Just för att de har intresse för det. Jag beundrar dem, själv så intresserar jag mig mer för "att hitta tillbaka till naturen" just nu. :)

Normer är tråkiga och jag tror att jag har blivit mer och mer okänslig för dem desto längre tiden går - det kanske har med mitt umgänge att göra dock; att de är accepterande mot sin omgivning och inte dömande. Alla är så snälla och rara liksom. Blir så glad av det! :) Sedan har det nog lite med ens personlighet att göra såklart, du är ju du trots allt. 👍

Shinrin
2017-06-04 21:44
#4

#2 instämmer med dig att det är för få människor som är såhär. Jag funderar i banorna att majoriteten av oss blir så pass  bombarderade av information via tv, skola, radio, nyheter you name it; att vi helt enkelt inte orkar anstränga oss mer för något annat än simpla saker. Nyheterna är oftast negativa också, vilket i sin tur drar energi. I skolan lär vi oss saker för att glömma dem om en månad… Men de flesta kanske har slutat läsa tidningen eller slutat kolla på TV. 🤔 

Är dock ytterst tacksam för den information som finns i facebook och youtube - även ifall de på samma gång kan agera som en fängslande magnet. ;)

Dioramabyggare
2017-06-04 22:20
#5

#0: Jag känner igen mig massor i din beskrivning. På avslutningen i gymnasiet tog jag enbart mitt betyg, tackade lärarna för "orden på vägen" de gav mig och gick hem (till saken hör att jag inte gick någon av de teoretiska utbildningarna, där det säkert var tradition att klä sig i fina kläder och vara med på "dyr" fest).

[Devya]
2017-06-04 23:25
#6

Upplevde samma sak då jag blev färdig. Jag firade inte och åkte inte ens på avslutningen. Väldigt enkelt om man inte är intresserad. :)

Annons:
Katarina97
2017-06-04 23:37
#7

Är det bara att du inte vill dricka eller är du inte alls intresserad av hela, ut på krogen och dansa, studentflak osv? För om du tycker det är kul att gå ut och dansa så är det bara att göra det utan att dricka för helt ärligt så är det inte någon som bryr sig om du dricker eller inte. Kan hända att du får några frågor men bara säg att du inte vill och sen kommer de flesta troligtvis inte ens märka att du inte dricker. 

Om du inte tycker det är roligt att vara i sådana miljöer alls så finns det inget som säger att man måste gå på studentfest osv även om det för mig var en av de roligaste nätterna i mitt liv, men vi alla är ju olika. 

Sen tycker jag inte att man ska kalla folk för osmarta för att de föredrar att prata om andra saker än det du är intresserad av och har andra intressen. Sen finns det många som säkert vill prata om sådant som du är intresserad av ibland men även tycker om att festa men du kanske bara inte sett den sidan av dom? Det finns alltid många fler sidor av en person än de man först märker. 

Men jag förstår att du vill träffa folk som du känner är mer lika dig. Kanske kan du gå på några kurser som handlar om något du är intresserad av nu efter gymnasiet? På så sätt får du antagligen träffa nya människor som har samma intressen som dig.

powerade
2017-06-05 09:16
#8

Jag super inte heller och ifrågasätter någon ifrågasätter jag dom och säger jag hellre slösar pengar på nånting annat fortsätter dom går jag. Det är bara att stå på sig i en sådan situation! I övrigt kan jag inte uttala mig så mycket men kanske hitta forum eller likande där man kan göra diskussioner om det du är intresserad av?

powerade
2017-06-05 09:16
#9
Linn Is The New
2017-06-05 14:18
#10

Ska försöka sammanfatta alla frågor och funderingar så jag slipper göra ett alltför långt inlägg.

Jag vill inte supa, festa eller göra något liknande. Det är inte så lätt att bara säga nej, det är inte det.  Hur mycket man försöker överbevisa det så kommer det alltid finnas en liten press i ryggmärgen.

Nu kommer många säkert hoppa på mig. Men här är några av mina funderingar:

Jag är en människa på ca sju miljarder andra människor.  Jag utbildas och har krav på mig för att uppnå betyg så jag kan bli godkänd i ämnen så jag sedan kan gå vidare till gymnasiet. När jag har gått klart gymnasiet så förväntas jag skaffa ett jobb, föröka mig och gifta mig. Jag förväntas skaffa ett jobb för samhällets skull,  så jag kan bidra med skatt till våran regering som inte har en jävla aning om vem jag är. När jag sedan har jobbat i så många år, skaffat barn och varit gift med min make ett tag  så kommer jag säkert dö efter ett par år.  Folk kommer sörja, men många kommer också glömma och inget kommer veta vem jag var 30 år senare när dom går förbi min gravsten och mitt eget personliga namn på kyrkogården. Jag kommer vara den som tjänade samhället, som mina barn sedan fortsatte göra. Det finns vackra saker i livet. Jag tycker bara att samhället är så fruktansvärt orättvist och att vi lever under en viss censurering utan att tänka på det. Vi lever under ett skymt tvång, vi förväntas göra saker. Och dom som inte gör dessa saker är i många personers ögon "annorlunda". Dom är inte annorlunda bara för att dom försöker vika undan från dessa normer. Dom är personerna som faktiskt försöker ändra på samhället. Men tyvärr finns det för få.  Jag hör många kvinnor i 30års åldern som inte fått barn ännu nästan snyfta för folk ska fråga lite "skämtsamt" varför dom ej har fått barn ännu, och hur fantastiskt det är. När kvinnan försöker förklara att hon inte har intresse av varken make eller barn,  och då ses det som konstigt eftersom det är så underbart. Klart det är underbart att hålla sin egna avkomma, kött och blod. Men vissa ser helt enkelt inte något intresse i det, vissa gillar verkligen inte barn. Och detta måste många i dagens samhälle lära sig acceptera.

Jag såg även att Katarina kallade mig dum för att jag kallade andra människor (i detta fallet tonåringar i min egna ålder) osmarta (finns dock undantag, alla är ju inte likadana). Ja jag tycker så. Jag gör verkligen det, jag står för det och du Katarina får tycka precis vad du vill om det. Jag bryr mig helt enkelt inte om det, eftersom det är mina värderingar och tankar.  Ska jag ta ett exempel? Mina kompisar snyftade och var ledsen vid våran NO lektion för att ett par asiatiska elefanter dog av regnskogens skövling, samtidigt som dom sedan efter glatt övervägde att gå till MCDONALDS för att dom var hungriga, och äta en fet köttburgare och sedan slänga pappret i naturen där våra vackra varelser lever. Dom hyllade en kurvig kvinna på nätet med glädjehälsningar, hur hon borde vara sig själv och en massa hjärtan. Samtidigt som dom såg en kurvig tjej och sedan viska med ett visst nöje att "hon hade lagt på sig" "hon hade blivit tjock" "kolla dom där valkarna" "usch". Är detta vanligt? Ja det är det. Varför? För att det är inget vi tänker på. Vi gör det utan att tänka på konsekvenserna. Spänningen och nöjet av att skada folk psykiskt tror jag väldigt många har känt någon gång. Usch, världen är så spegelvänd.  Folk gråter när dom åker till auschwitz, kommer tillbaka och ett par månader senare drar ett judeskämt som får folk att skratta. Bekräftelse, det är något både jag och andra söker väldigt ofta. Naturliga drag.  

Människan är dum, våran samhälle är så dumt.  Vi gråter ut över ett barn som dör i en lägenhet i linköping (ja detta är ett brott som inte hände för så länge sedan och det var fruktansvärt!) Men vi gråter inte ut i tidningarna över dom där barnen i Nepal som blir våldtagna dagligen och sedan mördade. Som att det skulle vara ovanligt att oskyldiga barn dör? Varje minut dör ett barn , varje timme du andas har barn dött.  Om vi skulle skriva om varje barn som hade dött i tidningarna och på medier hade vi inte fått plats att skriva något annat.  Men till slutsatsen, är det rättvist? 

Vi går förbi människor på kyrkogården och ser alla dessa namn, när dom föddes och dog. Jag brukar personligen tänka, om den finns en himmel…. Vad tänker dom om oss? Hur vi lever?  Är dom glada för våran skull?  

Jag har så mycket att skriva. Så mycket jag säkert har glömt bort, men mina tankar är oändliga. Vissa kommer ha läst detta med avsky, vissa kommer säkert hålla med. Tack för allas stöd, och kritik. Jag tar emot båda med glädje.  Döm inte min text och skriv något dumt, tänk sedan istället över det jag har skrivit och dra sedan en slutsats om vårat samhälle. Texten hör inte till huvudinlägget till 100%, men detta är en liten dörr in till min hjärna som snart exploderar.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Herveaux
2017-06-05 15:16
#11

#10 Jag är en av dom som nickar instämmande när jag läser din text.

Världen och samhället har enormt många brister och fel, men kom ihåg att det är människor som du som också hjälper till att förändra världen till det bättre!
…klen tröst, huh?

När man ser till det stora hela och dom stora problemen som drabbas tusentals, kanske miljontals människor, djur och växter varje dag så drunknar man i melankolin. Man ska inte glömma eller förminska vad även små saker och handlingar kan göra för skillnad till det bättre, dock.

Alla har ett personligt ansvar, från vad dom säger om och till andra människor, till vart dom kastar sitt skräp, till vilket parti dom röstar på, osv, osv.
Man förändrar inte tankemönster/beteenden och normer över en natt, men återigen, effekten av många bäckar små ska inte underskattas!

Ta Rosa Parks som ett exempel. Hon var en svart kvinna som vägrade lämna sin sittplats på bussen till en vit man. En så enkel (men modig) handling vart startgnistan till den amerikanska medborgarrättsrörelsen! 🥳
Hon var en utbildad sömmerska som knappast trodde att hon skulle kunna förändra världen i den utsträckning hon faktiskt gjorde. Så kan det gå när man står upp och kämpar för en förändring.

Vem vet vem som blir världens nästa Rosa Parks… kanske du själv kommer skriva in dig i historieböckerna?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Linn Is The New
2017-06-05 15:37
#12

Jag har lovat att om 20 år så kommer jag ha förändrat någonting, det låter jätte långsökt men mitt namn kommer finnas med i en bok. Vilken? Det får vi se då. Rosa är verkligen en kvinna som förändrade, en sådan mycket större superstjärna än te.x  Ariana Grande.  Önskar att fler hade hennes mod! Tack för att du var så god i ton och att du höll med mig, en guldstjärna till dig :).

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Herveaux
2017-06-05 16:01
#13

#12 Tycker inte det låter långsökt alls. Har man driv och är förj*vligt envis så kan man kicka igång och få igenom förändringar i både smått och stort.
Lycka till, jag tror på dig!✨


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
oh-la
2017-06-06 09:43
#14

helt ärligt tror jag att essensen av det du skriver är otroligt vanliga tankar hos unga vuxna och tonåringar. jag känner själv igen mig. för mig kunde de existentiella frågorna nästan ta död på mig. kokar man ner din text är det meningen med livet, meningen med jaget, meningen med samhället som institution och som väsen men också tankar om ensamhet, om att man är helt själv med sina tankar. det är funderingar på normer, hur man ska vara kontra hur man vill vara. jag tror att oavsett vem du är som ung vuxen, oavsett vem du verkar vara, är du till viss del tyngd av den här typen av frågor. inte kanske exakt dina tankar, för det kan ingen tänka, men i grunden liknande funderingar. trots allt så är ungdomen och tiden runt det kanske den mest omtumlande tiden i hela ens liv. det är då du ska hitta dig själv och definiera ditt jag. 

såhär i efterhand hade jag önskat att någon hade sagt att det jag tänker inte är tänkt för första gången. att troligtvis alla tänker liknande tankar innan dom kastas ut i vuxenlivet, oavsett hur vuxenlivet ser ut och hur vanligt eller ovanligt det än blir.

Duvethon
2017-06-06 15:55
#15

Hej Linn Is The New. Jag förstår din frustration. Dock förstår jag inte hur du kan tycka att en stor del av dagens ungdomar är osmarta och ointresserade av samhällsfrågor. Därav undrar jag vilken linje/program du går på gymnasiet? Faktum är att jag går samhällsvetenskaplig linje och vi diskuterar kontinuerligt samhällsproblem och djupa frågor i livet, vi läser bland annat filosofi. Detta är något som gemene man talar om. Mot bakgrund till detta tror jag att du omges av irroganta och personer som inte besitter särskilt mycket kunskap, tyvärr. Sen är det väldigt tråkigt att du känner press över att avstå från alkohol. Detta förekommer inte i min krets som ändå består av mycket fester, mina vänner accepterar ändå om man inte vill dricka. Självklart finns det ett fåtal som kan anse att det är konstigt, men majoriteten gör inte det. Mitt förslag till dig; välj ett program i framtiden som du är intresserad av, på så sätt kommer du träffa likasinnade och komma till insikt om att många ungdomar inte är "osmarta" mvh

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Pytteliten
2017-06-07 06:13
#16

Du har många bra tankar tycker jag, men samtidigt ser jag det som obehagligt att du placerar dig själv högt över "alla andra". Kan det inte räcka med att du (precis som alla andra) är unik? Det är ju knappast så att alla som väljer att mer eller mindre följa den upptrampade stigen gör det för att de är korkade. Det är väl helt enkelt så att det är det vanligaste för att det passar många! Jag menar inte på något sätt att du skulle vara sämre eller mindre värd. Men heller inte bättre, bara annorlunda!

Och när det gäller alkohol är det väl helt enkelt bara att skippa det! Jag drack aldrig i min ungdom trots att de flesta andra gjorde det. Det var verkligen ingen som brydde sig!

Katarina97
2017-06-07 11:33
#17

#10 Har definitivt aldrig kallat dig dum. Men precis som #16 skriver så är det ett obehagligt tankesätt att placera sig själv över så många andra och se ner på en så stor grupp människor som osmarta bara för att de är annorlunda än dig.

Turast
2017-06-10 09:40
#18

Håller med i mycket du skriver.

Själv firade jag varken studenten (ingen bal, ingen middag, inget flak) och dricker inte. Jag ska inte skaffa barn vilket många fler sätter sig på sne för, jämfört med drickandet.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[tempo1tempo1]
2017-06-11 12:43
#19

1

[tempo1tempo1]
2017-06-11 12:44
#20

2

Annons:
[tempo1tempo1]
2017-06-11 12:44
#21

3

[tempo1tempo1]
2017-06-11 12:44
#22

4

[tempo1tempo1]
2017-06-11 12:44
#23

5

[tempo1tempo1]
2017-06-11 12:44
#24

6

[tempo1tempo1]
2017-06-11 12:44
#25

7

[tempo1tempo1]
2017-06-11 12:44
#26

9

[tempo1tempo1]
2017-06-11 12:45
#27

12

Annons:
Maria
2017-06-11 12:46
#28

tempo1tempo1

Varför skriver du bara en massa siffror in dina inlägg?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sollar
2017-06-14 21:01
#29

Lite ot kanske men måste fråga, brukar man säga att man tar studenten när man slutar nian? Jag har aldrig hört det från någon jag känner så jag blev lite nyfiken på om det är något som ändrats på senare tid eller om det skiljer sig lokalt?

[Devya]
2017-06-14 22:47
#30

Ta studenten säger man om avlägger studentexamen (alltså gymnasienivå). Vad jag vet så är det fullständigt inkorrekt att använda det uttrycket för lägre nivåer av studier, t.ex. Högstadiet.

Sollar
2017-06-15 12:11
#31

#30 Det är så jag alltid förstått det, men kanske på vissa platser man säger studenten ändå.

Pytteliten
2017-06-15 22:13
#32

Tja, man kan säga att man är miljonär fast man inte har ett korvöre också. Men det är inte rätt 🤪!

Och riktigt sorgligt att du, TS, känner krav på att dricka när du går ut grundskolan. Det måste ju vara många som inte dricker då, det är jag helt säker på! Du verkar ju inte ha några som helst problem att sticka ut i andra sammanhang, så varför när det gäller detta (om det nu ens skulle vara att sticka ut, vilket jag alltså starkt betvivlar!)?

[Devya]
2017-06-16 20:44
#33

#31 Tråkigt om det är så för det visar bara på okunskap.

Upp till toppen
Annons: