Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 798 ggr
NyfikenTonåring
2017-06-14 20:53

Min kompis är hjärtekrossad över ingen första mens.....

Hej alla!! Asså min kompis är verkligen jätteledsen över att jag har mens och inte henne… Hon säger att hon tänker så mycket på det att det säkert aldrig kommer hända, hon GRÅTER till och med ibland!! Jag vet inte vad jag ska göra för att hjälpa henne, jag kan ju inte på något magiskt sätt trolla fram hennes mens liksom. Hon är ju bara 13 år så det gör mig lite orolig att hon är sååååå ledsen över det…. Har också funderat på det och är det så att man faktiskt får försenad första mens om man tänker för mycket på det? Och vad tusan ska jag göra för att hjälpa henne att tänka på andra saker? Älskar verkligen min kompis jättemycket men vet ej vad jag ska göra… Hon säger att hon får orangea flytningar och i början när hon bytt trosor så får hon vita, sedan ljusgula, gula och till sist orangea, varje gång hon byter trosor. Snääälla hjälp mig någon vänlig själ!!;(

Annons:
Herveaux
2017-06-14 21:08
#1

Men stackarn då! 🤗
Det stämmer att mensen kan skjutas upp om man är stressad och orolig.

Du får hälsa henne att alla är olika, vissa får mens när dom är 13 andra när dom är yngre, vissa när dom är äldre. Inte mycket man kan göra än att vänta och se.

Sen tror jag dom flesta som har haft mens ett tag nästan saknar tiden då man inte hade eländet… 🙂
Personligen tycker jag sommaren är den värsta tiden att ha mens under, så jag är en aning avundsjuk på henne som ännu slipper den.

Försök få henne att tänka på annat, hitta på något kul tillsammans!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Aleya
2017-06-14 21:12
#2

Fick mens när jag var 11. Jag blev inte glad för den och det har inte blivit bättre ju äldre man blir. (Har dock en sjukdom som gör mens smärtsam) Den lär komma. Men jag önskar att jag slapp de eller att den förstör mitt liv då den kommer. Så jag önskar den var som förr kan man säga.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Bellie
2017-06-14 21:29
#3

Jag har inte mens än och jag fyller snart 15. Jag har ingen brådska, jag är mest glad för att jag inte har mens än. Är dock smalare än normalt (undernärd som skolsyster och doktorn kallar det) vilket kan göra att den kommer senare. Men att få den när man är 15-16 är inte onormalt, heller är det inte onormalt att få den senare. Vet en tjej som fick den när hon var 18.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

[Tuulikki]
2017-06-14 21:32
#4

Jag fick mens dagen efter jag fyllde 12. Min bästa kompis var precis som din, jätteledsen över att hennes mens inte kom. Men vips en dag när hon var 16-17, så kom den. Alla är så himla olika :)

Hon tränade dock (ohälsosamt) mycket, och var väldigt stressad över typ.. allt. Så det kan vara därför hennes mens inte dök upp förrän hon var 16-17.

Honestyisdead
2017-06-14 23:07
#5

Hon borde njuta så länge hon inte har mens. För sedan har man det i många år och det är inget kul.

Galenidjur
2017-06-14 23:33
#6

Jag håller med #5. Så länge man inte försöker skaffa barn så är ju mens bara ett  stort opraktiskt besvär som man lika gärna kunnat leva utan. Din kompis borde vara glad så länge hon slipper.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Sweelin
2017-06-15 16:37
#7

Upplevde samma sak när jag var 13. Kände mig så efter och längtade till den kom. Några månader efter att jag hade fyllt 14 så kom den medan jag som över hos en kompis. Nu vill jag däremot inte ha den längre 😃

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Rheen
2017-06-16 00:11
#8

Jag fick min mens ganska sent, och var väldigt stressad över det.

Kände mig så utanför när kompisarna diskuterade mensrelaterade saker medan jag själv satt där som ett fån utan några som helst erfarenheter. Deras kommentarer om hur jag skulle njuta av tiden jag hade kvar hjälpte verkligen inte. Jag trodde ju något var allvarligt fel på mig när alla runt om hade fått sin första mens sedan länge tillbaka.

Men den kom ju till sist, och det var en stor lättnad just då (fastän det numera är en plåga). Menstruation är ju trots allt ett tecken på att kroppen fungerar som den ska.

Som du skrev är ju din kompis bara 13 år, så mensen kommer komma förr eller senare. Det finns flera oroliga i hennes sits, så jag tror det är viktigt för henne att förstå att hon inte är den ända 13-åringen utan mens. 🙂

~ Rheen.

Upp till toppen
Annons: